HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bestäms "kubtaket"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:31:21  Show Profile Send Roq a Private Message
I H&Ms mätningar refereras alltid till "kubtaket.
Hur kommer man fram till det?

Vad jag förstått så är kubtaket egentligen inget mer än den av tillverkaren angivna maxeffekten?
Det borde ju betyda att om en förstärkare inte når upp till kubtaket i ex.vis 4ohm så skulle ju tillverkaren istället bara ange en mycket lägre maxeffekt (och därmed få ett lägre kubtak) och plötsligt så har förstärkaren "gott om kraftresurser", "ligger över kubtaket från 8 ohm ner till 2 ohm"

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/11 :  23:41:40  Show Profile Send marens a Private Message
Ja.

Det är ett sammanslaget mått på tillverkarens ärlighet och hur snabbt kuben stömbegränsas mot lägre impedanser.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/10/12 :  08:36:23  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Något jag reagerar på ibland är att det nu och då står "förstärkaren klarar sig med marginal över den angivna effekten vid 8 ohm, men klarar inte 4 ohm" medans själva kuben visar att effekten i 4 ohm verkligen ligger över taket.

I omvänd ordning kan en kub som också har effekt över 4 ohms taket kommenteras med att "förstärkaren klarar angiven effekt vid 8 och 4 ohm, men faller därefter ända ned till 1 ohm".

Någon som kan kommentera detta? Är det skrivfel eller finns det mer i ekvationen än vad kub-bilden förtäljer?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/10/12 08:38:43
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/12 :  09:41:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker kuben är ett riktigt dåligt sätt att mäta, det är i princip bara hifi&musik som använder det ?!? Dom kanske ska fatta piken snart !!
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/12 :  09:45:29  Show Profile Send gromit a Private Message
Kuben visar den maximala spänningen som funktion av impedansen. Eftersom impedansen varierar resistivt och reaktivt så blir spänningen en tredimensionell funktion.

Man kan alltså från kuben få en uppfattning om hur stora effektresurser man har vid olika impedanser (låga/höga, reaktiva eller rent resistiva).

Förstärkarens angivna effekt är ju egentligen inte så intressant, det verkligt intressanta är förstås den verkliga effekten. Tänk på att ingen förstärkare har en "perfekt" kub eftersom det skulle innebära att förstärkaren har utgångsimpedans = 0 ohm.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/10/12 :  09:45:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja Rog dock så har det för ett antal år sedan gått inflation i höga wattangivelser.Kuben i sig själv säger bara hur pass välbyggd förstärkaren är.Dvs klarar den att dubblera sin effekt när impedansen halveras, och även hur långt ner i impedans den klarar detta.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/10/12 :  09:46:34  Show Profile
Att mäta ger inget annat än just siffror. Jag har mer än en gång hört förstärkare med barsebäcksmätningar som låter rent illa,ansträngt tom.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/12 :  09:59:26  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Att mäta ger inget annat än just siffror.

Det är ett ganska dumt påstående eftersom en provlyssning också är en mätning. Resultatet av en provlyssning låter sig dock inte kvantiseras så enkelt i siffror.

Mätningar ger ju just svar på det man mäter inget annat. Man ska inte ha några slags fantasier om att kunna mäta sig till om en förstärkare är bra, för ett sådant ändamål skulle det krävas en ohygglig mängd mätningar.

Vad menas? Jo, att säga att en förstärkare "mäter bra men låter dåligt", är rappakalja och tyder på tydlig kunskapsbrist. Man har i det fallet helt enkelt inte mätt tillräckligt bra för att hitta de parametrar som gör att den låter illa.

Det är däremot enkelt att avfärda en förstärkare om den mäter dåligt. Det kan räcka med en enkel mätning om t ex frekvensgången är kass. Då kan förstärkaren inte låta bra.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/12 :  10:11:35  Show Profile Send Roq a Private Message
Bra med lite klarhet i frågan.

Whiskyman: Det kan ju fortfarande låta bra även om förstärkaren inte dubblar neråt...

"Jag har mer än en gång hört förstärkare med barsebäcksmätningar som låter rent illa,ansträngt tom."
mje1: Det tvivlar jag inte alls på men nu var inte min fråga om att vissa siffror låter bra eller dåligt...
Jag ville bara ha svar på om vad som bestämde kubtaket.
Tack alla.

Edited by - Roq on 2004/10/12 10:13:47
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/12 :  10:55:56  Show Profile Send UrSv a Private Message
Själv tycker jag kuben är en utmärkt mätmetod eftersom den visar hur förstärkaren hanterar reaktiva laster och belastning.

Och som tidigare nämnts för att svara på Rogs "Vad jag förstått så är kubtaket egentligen inget mer än den av tillverkaren angivna maxeffekten?" så är det precis tvärtom dvs man mäter maximal uteffekt i de olika lasterna och fasvinklarna och ställer detta mot den nivå som tillverkaren angivit dvs "taket".
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/12 :  11:21:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Däremot så säger den inte mycket om hur produkten låter, och ofta får en produkt motsägande bedämningar, dålig kub och bra ljud tex, och vad ska läsaren då tro ?? Vilket är det som är intressantast ?? Hur den mäter eller hur den låter ???

/M
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/12 :  11:52:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag tycker kuben är ett riktigt dåligt sätt att mäta, det är i princip bara hifi&musik som använder det ?!? Dom kanske ska fatta piken snart !!

---

Inte nog med det, deras tester visar emellanåt på ett resultat som emotsägs av samtliga tester i resten av världen.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/10/12 :  12:01:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja visst, kan det fortfarande låta bra. Jag har inte påstått något annat heller.Men om du läser vad jag skriver så påvisar effektfkuben inte hur det kommer att låta, utan i själva verket hur stor sannolikhet det är att en viss högtalare och en förstärkare kan tänkas fungera bra tillsammans. Inte hur det kommer att låta.Vilket jag inte heller påstått. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/12 :  12:19:23  Show Profile Send Roq a Private Message
whiskyman: OK

Mvh
/Roq (inte Rog)
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:30:19  Show Profile Send gromit a Private Message
Om man vet att man har en högtalare som utgör en "svår last" (låg impedans eller kraftiga fasvinklar) så kan kuben vara till stor hjälp för att veta vilka förstärkare man åtminstone kan utesluta.

Dock vet man ju givetvis inte om en förstärkare med snygg kub kommer låta bra, men det är väl självklart för de flesta.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:38:52  Show Profile Send Blue a Private Message
"Dock vet man ju givetvis inte om en förstärkare med snygg kub kommer låta bra, men det är väl självklart för de flesta."

Nja, HK-670 fick väl en fin kub i testet och den är ju strömstark och allt... men, ja, särskilt kul tycker iallafall inte jag att den låter. Då gör NAD och Cambridge betydligt bättre stärkare i budgetklassen.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:45:26  Show Profile Send gromit a Private Message
Det är ju det jag skriver... Att den har en snygg kub betyder inte på något sätt att den nödvändigtvis låter bra.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:48:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Hehe... såg det nu, sorry. Jag håller med dig helt och hållet!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/12 :  21:41:06  Show Profile Send edison a Private Message
Angående varför mätande tycks irritera en del helt i onödan:
Jag tycker hur som helst att det aldrig kan vara dåligt att komplettera en test med mätning typ kuben.Även andra blaskor mäter om än på lite olika vis, och inte har jag sett nåt större tjafs om det...
Det som kan bli fel är väl (?)om man påstår att kuben skulle betyda överdrivet mycket för utvärdering/betygsättning, och värst om den skulle vägas in att betyda MER ÄN lyssningen.
Det har jag aldrig sett HiFi & Musik påstå så varför kritisera just denna mätning så energiskt som vissa gör?
Är H&Ms mättekniker mer inkompetent än andra som mäter?

Just hur förstärkaren beter sej i lite "elak" last är ju visserligen inte en "garanti" för att den låter analogt med siffrorna men det är väl ändå av NÅT intresse, och definitivt inte något att gnälla över så länge som tester görs främst medelst lyssning, och då apparaterna "betygsätts" utifrån lyssnandet och inte mätningen.
De omdömen som kommer är ju faktiskt ändå även de ALLTID subjektiva i högre eller lägre grad, oavsett det är HiFi % Musik som lyssnat eller nån forummedlem...eller Martin C/Ken K/Sam T etc etc

Oj...lite lätt OT kanske...sorry.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/12 21:43:43
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/10/12 :  23:45:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En fråga

På Highfidelity så mäter dom ju på ett annat sätt där dist får bestämma var det är stopp. Men på H&M så är det fullt spett som gäller ??

Om nu så är fallet så är ju H&M:s metod ganska meningslös

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/13 :  00:21:57  Show Profile Send edison a Private Message
Hittar inget nummer av H&M där kubmätningen beskrivs närmare, men vill minnas att man redovisar dymamisk effekt vid olika ohmtal i en stapel på sidan, och att själva kuben är mer åt att visa kontinuerlig effekt vid "anständigt låg" distorsion vid olika ohmtal och fasvinklar (?)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/10/13 :  08:23:17  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"På Highfidelity så mäter dom ju på ett annat sätt där dist får bestämma var det är stopp. Men på H&M så är det fullt spett som gäller ??

Om nu så är fallet så är ju H&M:s metod ganska meningslös"

I själva verket så mäter även Hifi&Musik med förhållande till distorsion.Så det är inte alls "fullt spett" utan ett sakligt och riktigt testförfarande som jag ser det. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/10/13 08:28:03
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/13 :  08:53:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
J_B> De har mätt effekt till en viss distortionsgräns såklart (har för mig 1% vid kubmätningarna)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/13 :  10:08:27  Show Profile Send Blue a Private Message
I Hifi Choice får mätningarna betydligt mindre utrymme och hamnar inte lika mycket i fokus. Dessutom anges siffrorna istället i positiva/negativa avvikelser i procent från "group average". Betydligt bättre skulle jag säga, eftersom detta är mer lättbegripligt för den som inte är helt tekniktokig och dessutom belyser alla viktiga tekniska egenskaper på en och samma gång.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/13 :  10:24:52  Show Profile Send gromit a Private Message
Stereophile känns mest seriös, tycker jag.

- Mätningarna ligger i en egen artikel bredvid lyssningsintrycken.
- Det är oftast inte samma person som mäter och lyssnar.
- Mätningarna är kommenterade på ett bra sätt.
- Med hjälp av mätningarna kan de ibland förklara varför en apparat låter på ett visst sätt.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/13 :  10:32:37  Show Profile Send Blue a Private Message
Ja visst, och Stereophile får väl i princip räknas som den internationella referenstidningen. Dock har den vissa begränsningar för den lite mer "vanliga" konsumenten: För långa artiklar och mestadels för dyra produkter som testas.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000