HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Använder ni MD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:19:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Atrac heter det formatet som gäller för MD. HiMD discarna har samma fysiska format som vanliga MD-discar men skillnaden är att det nya formatets discar rymmer 1Gb och inte 275Kb som de gamla discarna. Det är ett annat krux också...dom nya discarna kräver den nya typen av maskiner och är alltså inte kompatibla. Däremot så är den nya typen av maskiner bakåtkompatibla. HiMD formatet medger att man spelar in enligt det gamla formatet och då får man mycket längre inspelningstid(flera timmar)om man använder en HiMD discet. Man kan också spela in med cd-kvalitet, alltså utan kodning. Det medger en speltid på mer än 100 minuter 44,1KHz/16bitar. En annan options är att du kan föra över material(data eller musik)framåt tillbaka via USB med en dator.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:23:08  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Vad kostar/kommer HI-MD att kosta? för det låter klart intressant =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:37:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Just nu finns det bar HiMD walkman. Jag tror att priserna börja vid 2000 spänn. Skivorna kommer att kosta 75 spänn.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/14 :  12:39:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag träffade några representanter från Sony som var ute och marknadsförde Hi-MD i en butik, och frågade dom om dom kände till om det var en stationär spelare på gång.
-Nej, svarade dom, marknaden är för liten för att ta fram en sådan.
Morsning och goodbye, svarade jag och gick och köpte en iPod istället.
Men skulle det dyka upp en stationär någongång så är jag klart intresserad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/14 :  13:31:25  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det är lite synd att marknaden är så liten =( fast det har väll med mp3 att göra =(
och desutom känns det svårt med den här sortens teknologi för det går så fort
cd är ju och har varit det samma ganska länge nu ..

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:15:09  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag använder MD och anser att MP3 är ett överreklamerat format som inte passar mig. Däremot tycker jag att MD är smidigt och behändigt, samtidigt som ljudet är utmärkt för bärbart bruk. Stationärt är det CD/DVD-A och LP som jag finner givande att lyssna på. MP3 duger för enstaka låtar som man bara har i det formatet.

Det där med att inte ta fram HiMD-spelare för stationärt bruk är ju dumt. Då blir det till att hålla sig till vanlig MD.

Att jag inte tycker om MP3 beror på att jag dels tycker att ljudkvaliteten är för degraderad jämfört med CDn, sedan är extra minneskort sjukt dyra jämfört med vad det kostar att köpa MiniDiscar. Visst finns HD-spelare såsom iPod, men även i det fallet får jag säga att jag föredrar MD och inspelning via den stationära anläggningen istället för att hålla på med datorn och komprimera ner låtarna.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:19:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller bärbart så får nog minidisc svårt att hävda sig.
Därför håller jag med om att det är dumt att inte ta fram en stationär apparat.
Det skulle ge en anledning att satsa vidare på minidisc. Jag skulle iallafall göra det.
När det gäller MP3 så är det ett föråldrat format. Det finns bättre typ WMA och AAC.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/10/14 :  15:30:22  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Man kan ju lagra AAC-musik på MD, det skulle lösa "problemet". Dels är ju AAC bättre, samtidigt som en HiMD-skiva är avsevärt billigare än ett minneskort, även vanlig MD fungerar bra för sådant.

Jag har audiofila ambitioner även när jag lyssnar på bärbart ljud, och jag tycker att MD ger den bästa kompromissen för ändamålet, tillsammans med ett par Koss Porta Pro som jag valde eftersom jag föredrog ljudet i dem. Ja, jag har en MP3-spelare också, men den låter avsevärt sämre. Känner jag för att bli riktigt audiofilt lagd på den bärbara sidan blir det sannolikt en HiMD tillsammans med lurar av högre klass, även om jag måste säga att de nuvarande Kosslurarna låter mycket bra.

Jag tycker inte om dåligt ljud vare sig det är bärbart eller stationärt. MiniDisc, optisk överföring (mycket kort kabel) från CD-spelaren och bra lurar är det som uppfyller mina krav.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/14 :  16:29:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Minidisc klarar bara Atrac, men Atrac är nog väl så bra som AAC.
När man jämför, så får man vara noga med att använda samma bitrate.
Annars är det äpplen och päron.
När vi pratar MP3-spelare med minneskort, så kan det vara frestande att använda 128 kbit/sek, vilket är hälften av vad Atrac använder i dom gamla minidisc-spelarna. Klart då att MP3 inte har en chans.
Gammalt format och lägre bit-hastighet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/14 :  17:54:56  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Oki men i en mp3 kan man väll spela annat än mp3-filer? typ AAC?

Vad kan man spela med en ipod?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2004/10/16 :  11:38:51  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Undrar om sonys nya portabla playstation får fart på MD igen. ser ut som en HI MD med en lite böjd sida bara. Vi vet ju vad Playstation 2 gjorde för lanseringen av DVD-formatet.

Bild på slot för MD




Bild på maskinen




Hittade även lite fakta om diskformatet:

"As revealed in prior announcements, the PSP will read proprietary 60mm-wide optical disks named UMDs (universal media discs) that can hold up to 1.8GB. The PSP will support advanced-video-coding-format MPEG4s that have high compression rates, and one UMD can contain up to two hours of DVD-quality video."

Undrans om inte detta kommer att bli det formatet som kommer att bli stort?
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2004/10/16 :  12:01:22  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Lite specs om det nya "MD-liknande" formatet



"UMD Specifications

Dimensions:
Approx. 65 mm (W) x 64 mm (D) x 4.2 mm (H)
Weight:
Approx. 10g
Disc Diameter: 60 mm
Maximum Capacity: 1.8GB (Single-sided, dual layer)
Laser wavelength: 660nm (Red laser)
Encryption: AES 128bit
Profile: PSP Game (full function)
UMD Audio (codec ATRAC3plus™, PCM, (MPEG4 AVC))
UMD Video (codec MPEG4 AVC, ATRAC3plus™,
Caption PNG)"





Edited by - uncle buck on 2004/10/16 12:08:24
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2004/10/16 :  12:28:57  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Verkar som om sony försker hitta lite nya vägar med UMD.
Kombinera album från artister med videoinslag o annat i ett bärbart format. Kanske blir det så att hotet mot HI-MD främst kommer från SONY själva i form av UMD. 1.8gig istället för 1 ser ju ut som en nådastöt och snacket på forum säger att mp3 stöd kommer att finnas.



SONY Pressrelease:

Sony Computer Entertainment's announcement of the music-based Universal Media Disc (UMD), a format which is used in PSP players, has already garnered interest among major music companies. UMD will enable music companies to release full-length albums featuring audio content, innovative video footage, and other compelling programming. The format can also be used for full-length concerts and music video compilations.

"By combining the worlds of music and video in a single disc, this new initiative will provide artists with exciting new ways of connecting with their fans, as well as with additional opportunities for creative expression," commented Philip Wiser, Chief Technology Officer, Sony Music Entertainment. "We are delighted that Sony Computer Entertainment has recognized the importance of music to the gaming community, and have agreed to work with music companies to provide artists with a wide array of new creative opportunities. Music and music video releases on UMD have the potential to provide both music and games consumers with dramatically expanded value."

"PSP offers consumers a rich, cutting-edge multimedia experience," said Kevin Gage, Vice President of Strategic Technology and New Media at Warner Music Group. "We are excited by the potential to offer consumers exciting, new music experiences on devices such as PSP."

"PSP has provided us with the perfect opportunity to combine music and music video into compelling new offerings that will highlight the strengths of both worlds," commented Masa Chatani, Chief Technology Officer, Sony Computer Entertainment Inc. "We look forward to working closely with the music community as we explore a broad array of creative options, and introduce new and exciting products to the marketplace."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/16 :  12:29:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller pris kontra prestanda så är det nog för tidigt att uttala sig. En så länge är de nya HiMD-skivorna dyra och svåra att få tag på. Hur mycket priset kommer att droppa beror nog på försäljningsframgångarna.

Mikael 1979:
AAC är utvecklat av samma företag som utvecklade MP3 och är Apples version av vad som egentligen borde kallas MP4. AAC funkar mig veterligt bara på Apples produkter.
Microsofts WMA verkar däremot stödjas av många MP3-spelare.
Det är nog något man bör kolla upp om man tänker sig köpa en MP3-spelare.
MP3 är idag ett föråldrat format och dom nyare formaten låter bättre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/16 :  12:59:40  Show Profile Send gcs a Private Message
VA333ES skriver "Att jag inte tycker om MP3 beror på att jag dels tycker att ljudkvaliteten är för degraderad jämfört med CDn."

Precis min uppfattning också. Jag använder min stionära MD till att spela in från radion. Vill jag sedan lyssna på mobilmusik så har jag ju min CDwalkman och min fru hon kan lyssna på sítt med en MDwalkman. Hunden han behöver inget.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/16 :  13:16:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ljudkvalitén beror mycket på hur hårt man komprimerar.
128 kbit/s är vanligt för MP3-filer och det låter inget vidare ärligt talat.
Grått och trist och med väsande s-ljud.
För min iPod så kör jag med AAC 256 kbit/s, precis som Atrac för minidisc tidigare använt sig av, och då är det svårt att höra skillnad mot vanligt cd-ljud, framför allt med bärbara apparater.
Minidisc kör jag med hemma i min stereoanläggning, och det är verkligen njutbart.
Skillnaderna det handlar om är verkligen småsaker.
Inget hindrar att man kör med 256 kbit/s för MP3 också.
Vi ska inte jämföra äpplen och päron. Komprimeringsteknikernas dåliga rykte beror nog på att man komprimerar för hårt i många fall. Undvik 128 kbit/s!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/10/16 13:18:10
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/16 :  14:21:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det är småsaker det handlar om men när jag köpte min MD då lät det verkligen skit om det jag hade hört tidigar. Nu ser jag för min egen del ingen som helst anledning att byta till något annat(iPod). Vill jag ha högre kvalitet så har jag ju CD/CDR. På den tiden då EL-kassetten var aktuell så körde jag vidare med 1/4" Revox och en dbx typ1 och det var ju tur.....hur många vet vad EL-kassett är för något idag. Jag tycker att man får fnatt av alla nya tekniker där de flesta dessutom försvinner.
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/10/16 :  16:43:16  Show Profile Send VA333ES a Private Message
AAC är mig veterligen utvecklat av Dolby och togs faktiskt i tjänst av ett helt annat företag: Nokia. Deras 5510 använde AAC för musiken, långt innan Apple ens hade planerat iTunes Music Store.

Så AAC kan användas av vilket företag som helst. AAC/Advanced Audio Coding är inget Appleformat, men det har blivit förknippat med det företaget eftersom ITMS använder det.

Ljudkvaliteten är bättre än MP3. Mitt inlägg om andra format på MD avser möjligheten att bygga en MD-spelare som kan lagra musiken i annat format än ATRAC. Jag hade gärna använt en bärbar CD-spelare, men tycker att det är lite för klumpigt, samtidigt som jag enbart lyssnar på blandskivor när jag är ute.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/16 :  18:39:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Citat: "jag enbart lyssnar på blandskivor när jag är ute."

Det är väl en smal sak att göra en bland skiva på en CDR. Det är ju klart att du väljer själv men jag håller inte med om att en slimad CDwalkman är klumpig. Personligen är jag jäkligt trött på alla apparater och olika format därför har jag i min väska en liten radio + en CDwalkman och ett par hörlurar som också fungerar som hörselskydd.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/18 :  08:26:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man får hoppas att Sony tänker om och öppnar för möjligheten att lagra andra format på MD.
Det skulle göra det hela mer attraktivt.
Det som fick mig att rata Sony är den kritiken dom fått för ljudkvalitén på sina bärbara.
Dom borde kunna prestera bättre.
Det tråkiga med AAC är att det bara verkar vara Apple som stöder det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/18 :  09:10:06  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag som funderade på att sälja av MD-grejerna =) fast det kanske man inte ska ..

Björn kör du med MAC eller?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/18 :  09:23:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
PC

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/18 :  09:47:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Björn-Ola. "Det som fick mig att rata Sony är den kritiken dom fått för ljudkvalitén på sina bärbara."

Vad menar du med det? Jag har en stationär och en mobil MD och jag har jämfört de båda och det är ingen skillnad som jag kan bedömma, det är samma frekvensomfång och jag känner t.o.m. igen det jag spelat in.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/18 :  10:21:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har också en stationär och en bärbar minidisc som har en 6 år på nacken.
Båda låter mycket bra. Jag använder t.o.m. min Sennheiser HD600 till min bärbara.
Men, dom senaste generationens bärbara från Sony har inte fått någon vidare kritik någonstans.
Jag har läst tester på nätet där man t.ex. jämfört Sonys dyraste Hi-MD med iPod och där Sony har blivit slagen på fingrarna. Även tester i ex.vis Hifi&Musik ger Sony medelmåttiga betyg.
Ma ska vara skeptisk mot tester och lyssna själv, men i detta fall är kritiken ovanlig samstämmig, och det fick mig att sasta på en iPod istället. Dessutom är det attraktivt att kunna bära med sig c.a. 350 timmars musik i en sådan liten och behändig apparat. Jag har ännu inte ens lyckats fylla upp hälften av hårddiscen.
Jag använder samma komprimeringsgrad (256kbit/s) som minidisc och jag tycker det är svårt att höra skillnad mot originalet precis som med minidisc. Det är nog istället hårdvaran i iPoden och min bärbara minidisc som sätter begränsningarna, snarare än formaten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/18 :  10:32:46  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Björn: du skriver mycket om just sony md hur är andra på md? vet du nåt om det?
jag har ju tex technics stationära samt pansonic bärbara =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000