HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bränna vinyl till cd - Hur bra blir resultatet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/10 :  23:29:19  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Blir resultatet av hembränd vinyl till cd verkligen bra??? Jag har mest trott att det skulle vara ett skämt! (Har dock inte hört någon sådan hembränning själv ) Läste dock den förra tråden där flera lovsjöng resultatet och då får man väl börja fundera på att undersöka detta själv! Orsaken till min skepsis är naturligtvis alla "proffsförsök" att mastra om gamla vinylmästerverk till cd. Inte alltid det blir särskilt bra heller inte trots seriösa försök. De allra billigaste "Best of" eller "Nice price" låter ju och går ju oftast överhuvudtaget inte att lyssna på! Så då är det ju intressant om man med relativt enkel hemutrustning kan göra bättre plattor själv...
Era teorier och omdömen tack!

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/10/10 23:32:30

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/10 :  23:53:16  Show Profile Send marens a Private Message
Inte för att jag har gjort detta själv men jag skulle tippa på att resultatet är starkt beroende av utrustningen, om man har ett bra ljudkort och en bra skivspelare och phonosteg. Är detta uppfyllt kan det nog bli så likt originalet att ingen hör skillnad. Alltså dynamiken och upplösningen på CD-skivan är så pass mycket större.

Tänk på att ommastring är något helt annat, de kopierar inte vinylskivorna utan masterbanden och processar dem med olika, ofta rätt dåliga resultat. Särskillt om masterbanden är gamla och sunkiga men också pga klantigt använd kompression mm.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/11 :  00:30:07  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Tänk på att ommastring är något helt annat, de kopierar inte vinylskivorna utan masterbanden och processar dem med olika, ofta rätt dåliga resultat. Särskillt om masterbanden är gamla och sunkiga men också pga klantigt använd kompression mm.

Jag är fullständigt medveten om detta, men det gäller ju i bägge fallen att överföra analogt ljud till digitalt! Om det skulle gå att behålla vinylskivans kvalitet med hjälp av ett bra program, bra ljudkort, bra phonosteg och en utmärkt skivspelare, varför då blanda in masterbanden överhuvudtaget???

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/10/11 00:30:57
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/11 :  00:48:22  Show Profile Send marens a Private Message
Alltså, det handlar om olika saker som man vill åstadkomma.

Du vill kopiera dina Vinylskivor och avnjuta ljudet precis som det låter när du spelar vinylskivorna på riktigt utan att de slits. Eller?

Det man vill med en remaster är att ge ut gamla inspelningarna på CD. Då duger inte vinylskivan eftersom den är mastrad för vinylmediet samt att den innehåller onödigt brus och dist som man inte hör till musiken. Därför använder man masterbandet/banden och processar den efter hur man förväntar sig att marknaden vill ha sina CD-skivor, eller hur mastringsteknikern tycker att det ska låta. Detta kanske inte alltid går i linje med hur alla kunder tycker att det ska låta. Vissa kanske har mindre krav att skivorna ska gå att lyssna på i bakgrunden eller i bilen osv, tex vi hifientusiaster. Sedan finns det bra mastringstekniker som får det att låta bra på CD-skivan också, bättre än på vinylskivorna.

Edited by - marens on 2004/10/11 00:50:30
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/11 :  01:38:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har kopierat LP till CD åt en arbetskamrat vid flera tillfällen. Vet faktiskt inte vad jag har för ljudkort i datorn, tror att det heter Soundblaster 128. Jag använder Cooledit som inspelnings- och redigeringsprogram. Ljudkvaliteten blir märkbart sämre, det märks på att ljudbilden krymper jämfört med LPn då jag spelar upp den inspelade CDn. Min arbetskamrat märker dock inte detta i sin anläggning utan säger att han får bättre ljud på CDn han fick av mig. Det beror som sagt på vad man har för grejor. Jag vill förresten tillägga att alla ingrepp jag gör på ljudfilen i datorn krymper ljudbilden. (Brusreducering, borttagning av knaster) Därför har jag om det varit illa på något ställe gått in manuellt och tagit bort det värsta knastret ur filen innan bränning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/11 :  01:47:30  Show Profile Send marens a Private Message
Bernt:
Inget illa menat men SB 128 är ett typiskt kasst ljudkort, det borde märkas att det blir sämre, om inte kanske inspelningarna på LP-sivorna inte är så bra.

Din arbetskamrat kanske tycker det låter bättre för att du brusreducerat skivorna och/eller ifall han använder en sämre skivspelare än du.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/11 :  02:20:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
SB Live 5.1 står det visst utanpå burken ser jag nu. Är det bättre tro? Jag har inte den blekaste aning. Poängen blir väl i vilket fall att det knappast blir bättre än originalet när man spelar in från vinyl och bränner CD.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/11 :  03:02:34  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
SB Live 5.1 står det visst utanpå burken ser jag nu. Är det bättre tro? Jag har inte den blekaste aning. Poängen blir väl i vilket fall att det knappast blir bättre än originalet när man spelar in från vinyl och bränner CD.
Nä, det blir det ju självklart inte. Ganska svårt att lägga till information som försvunnit.

Jag tror att det var min bror som har haft det kortet, hittar inget test på det förutom att det inte lät bra "subjektivt".
Här är ett test på ett annat SB kort som ska vara bättre: Audigy Platinum (kolla mätningen(!)). Det andra kortet som testas är mitt ljudkort (terratec DMX 6fire).
http://www6.tomshardware.com/consumer/20020115/terratec-09.html#converter_quality_benchmarks
Med risk för att tjata ut uttrycket: Det är STOR skillnad!

Edited by - marens on 2004/10/11 03:06:04
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/11 :  08:37:38  Show Profile Send aplodon a Private Message
Jag har överfört några LP till cd. Tycker resultatet blir mycket bra. Svårt att höra skillnad.
Använder Mac med inbyggt ljudkort + sharewareprogrammet Amadeus. Man bör nog vara försiktig med brusreducering, knasterborttagning etc. om man inte har proffsprogram. Har testat detta och om man skall få någon märkbar dämpning av brus och knaster så påverkas även ljudkvaliteten negativt.

Som redan nämnts så har remastering inget med detta att göra. En ren överföring från Lp till cd gjord med proffsutrustning borde inte medföra någon annan förändring av ljudet än den som finns inbyggd i mediet i sig själv eller i din avspelningsutrustning. Dvs en sådan cd spelad på en bra cd-spelare kan säkert låta bättre än lp spelad på en sämre skivspelare.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/11 :  08:38:09  Show Profile Send aplodon a Private Message
Jag har överfört några LP till cd. Tycker resultatet blir mycket bra. Svårt att höra skillnad.
Använder Mac med inbyggt ljudkort + sharewareprogrammet Amadeus. Man bör nog vara försiktig med brusreducering, knasterborttagning etc. om man inte har proffsprogram. Har testat detta och om man skall få någon märkbar dämpning av brus och knaster så påverkas även ljudkvaliteten negativt.

Som redan nämnts så har remastering inget med detta att göra. En ren överföring från Lp till cd gjord med proffsutrustning borde inte medföra någon annan förändring av ljudet än den som finns inbyggd i mediet i sig själv eller i din avspelningsutrustning. Dvs en sådan cd spelad på en bra cd-spelare kan säkert låta bättre än lp spelad på en sämre skivspelare.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/10/11 :  10:39:03  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har oxså kopierat en del LP skivor till CD. Med blandat resultat. De första försöken för 5-6 år sedan låter sämmre en MP3, men i senare tid (senaste åren) har ljudkorten blivit mycket bättre. Jag kör själv med M-AUDIO Delta Audiophile 2496 Ljudkort, det finns säkert bättre men med detta kort så får man acceptabel kvalitet. Programmet jag använder heter Steinberg Wavelab 4.0.
Det finns en Light variant som heter "Steinberg CLEAN +", men den har inte testat.

CD skivorna använder jag sedan för att lyssna på i bilen eller ha hemma för "bakgrundsmusik". Det är även bra att bränna till CD för att barnan skall kunna lyssna på "gammal" musik utan att jag behöver vara orolig för min pickup.

Men kopian blir inte lika bra som orginalet, ljudet låtet lite mera komprimerat liksom.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/11 :  12:27:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har också kopierat en heldel vinyler till CD och jag brukar börja med att bränna ner vinylen till en CDR. Jag har en skivspelare (Technics SL 1000) och en speciell förförstärkare och en AD/DA(20bit/48KHz)sedan bränner jag på min HHB. Ibland så brukar jag om det går utan negativa sidodeffekter expandera något. Där efter lägger jag över materialet till datorn där jag ritar bort alla klicks och pops och till sist brukar jag eq:a och ibland komprimera (mycket lite vill jag säga) med hjälp av en flerbands kompressor. Det här blir mycket bra men helst skulle jag vilja ha en brusreducering som är tillräckligt bra och då finns bara ett par olika men dom kostar alldeles för mycket. Jag kör Protool 6.2. Jag spar alltid original CDR skivan för att eventuellt i framtiden kunna göra om jobbet med bättre utrustning.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/11 :  12:45:23  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
till sist brukar jag eq:a och ibland komprimera (mycket lite vill jag säga) med hjälp av en flerbands kompressor.

Här börjar det väl likna mastring iaf!
Det är ju bra att det går att göra med lyckat resultat, men det ska väl inte spela någon roll om källan är ett analogt band eller en vinylskiva??? Dåliga cd-utgåvor där man försöker ändra ljudet borde då gå att ersätta med ett datorprogram...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/11 :  13:00:21  Show Profile Send gcs a Private Message
SebastianG skriver: "Här börjar det väl likna mastring
iaf!"


Yes men det beror på hur bra man gör jobbet. Ofta är det ju så att gamla inspelningar inte har den brilla som dagens inspelningar och då får man se till att fixa det om det passar sig.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/11 :  13:29:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Många intressanta inlägg här minsann!

"Brilla"?!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/11 :  16:01:27  Show Profile Send edison a Private Message
"briljans" kanske det ska betyda...?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/10/11 :  16:27:04  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Har fört över et tiotal Vinyl till CD. Resultatet blir bra om vinylen är bra. Det blir förvånandsvärt bra slutresultat på ljudkvaliteten. Jag brukar "hotwira" från försteget (tape-rec utgången) och behandla ljudet så lite som möjligt. Ingen EQ, brusreducering, knäppborttagnineg etc. Vissa grova knäpp kan man ta bort "för hand".
Vissa av vinylens "fördelar" går igen i CD-kopian som t.ex det mjuka ljudet och "svänget".
Det är dock ganska tidskrävande om det skall bli bra.
/Shaft
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/10/11 :  18:25:07  Show Profile Send lars a Private Message
Tillräckligt bra för frugan och dottern så att jag får ha skivspelaren och framförallt pickupen i fred.

Tillräckligt bra för att ha i bilen.

Sämre än skivspelaren (naturligtvis).
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/10/11 :  18:38:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
gör väl inget om det brusar och knastrar lite, ger lite öppen-spiskänsla på höstkanten

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/10/12 :  15:28:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
De gånger jag har överfört vinyl till digitalt media har jag använt mig av CoolEdit 2000. En av de funktionerna jag gillar med den är FFT-spektralanalysen i realtid. På den är det lätt att se pop och knaster som jag själv har svårt att höra. Sedan är det en smal sak att fixa till vågformen. De flesta gångerna har knastret barit betydligt kraftigare i ena kanalen. Då brukar jag fixa till den bättre kanalen först och sedan kopiera vågformen till den sämre.

Tidigare har jag bara haft en sunkig lågbudget Mitsubishi svarv och en billigt Soundblaster. Jag kommer nog att kopiera fler vinyler till CD när jag har fått hem mitt senaste förvärv, en Thorén 166 med Ortofon OM10, kombinerat med ett Audigy2.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/12 :  23:56:22  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Lars skrev: "Tillräckligt bra för frugan och dottern så att jag får ha skivspelaren och framförallt pickupen i fred. Tillräckligt bra för att ha i bilen." Ja då är det väl som gamla kassetband ungefär... och det kan ju vara ett nog så trevligt skäl till att skaffa sig ett bättre ljudkort och testa själv! (eftersom väl nästan ingen har bandspelare i bilen längre. )
Så vilket ljudkort rekommenderar ni till den ambitionsnivån? Pris?
Ska matcha följande: Puppa Dynavector 10xv5, skivspelare Thorens TD 145 mk2, RIIA Dynavector P-75...

Finns det förresten någon som tycker att resultatet är så bra så ni hellre gör egna bränningar än ni köper remastrade nyutgåvor?

qcs: Jag har inget principiellt emot mastring Kan ju göras mycket bra som i tex Bowies "Hunky Dory". Annars upplever jag ofta de fenomen som Bernt beskriver när analogt ljud ska göras om till digitalt, plus kanske just det som du beskriver som brist på "brilla"! Det låter fattigt och lite dammigt... Det digitala ljudet behöver liksom bättras på!

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/10/12 23:58:33
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/13 :  00:13:32  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Testa gärna något ljudkort från Terratec !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/10/13 :  01:10:13  Show Profile Send eliot a Private Message
När det gäller direktsnitt (=direktgraverade skivor) där man alltså inte använde bandspelare så är det skivorna som pressades i begränsat antal som är originalet

Jeton spelade in ett antal sådana skivor och jag läste att de börjat ge ut dessa nu på CD och HQ-LP. Jag letade på internet och fann denna länk till den kanske mest kända skivan: Knockout (http://tinyurl.com/52u5o)

Nyutgåvorna går under samlingsnamnet Audiophile Legends och där finns även skivor med Chris Barber, Ray Brown&L. Almeida, Monty Alexander, Acker Bilk mm

De använder en direktgraverad skiva som master. Man har spelat av den på en "Clearaudio Master Reference" med Clearaudios tangentialtonarm "Master TQ-I" med "Insider Reference" pickup och som fonosteg använt deras "Balanced Reference Phono Stage". Man har sedan spelat in på en modifierad Telefunken M5 rörbandspelare. Den som vill veta mer hänvisar jag till den tyska texten i länken: http://www.audio.de/d/36999

Hifi&Records har jämfört originalet av "Knock Out" med återutgåvan och menar faktiskt att återutgåvan är bättre än originalet

Det förstår säkert alla att direktsnittet måste ha låtit bättre vid mastringtillfället på Clearaudio Master Reference

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/13 :  10:38:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Eliot skriver: "Hifi&Records har jämfört originalet av "Knock Out" med återutgåvan och menar faktiskt att återutgåvan är bättre än originalet"

Ser man på så det kan bli. Själv är jag inte förvånad men en sak. Man använder sig av en modifierad Telefunken M5...okey man byter elektronik men vad gör man åt svajet? Jag påstår inte att svajet är speciellt högt på en M5 men det finns många proffsbandare som har betydligt lägre svaj. Telefunken M5:a var en otroligt bra maskin när man ville redigera band men f.ö. så vet jag inte.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.17 sekunder. Snitz Forums 2000