HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Felsökning av förstärkare (NAD 319)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tornado
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/10/09 :  22:04:27  Show Profile Send Tornado a Private Message
Hallå, letade precis upp det här forumet för att ställa några frågor.

Jag har lite problem med min förstärkare, en NAD 319. Ibland när volymratten är lågt ställd och jag precis satt på förstärkaren, är det helt tyst i vänster högtalare (inte ens en minsta tendens till brus när man trycker örat mot diskanten). När jag höjer volymen till en viss gräns, hoppar vänster högtalare plötsligt igång. Sen brukar man kunna sänka volymen igen med bibehållet ljud i bägge högtalare. Jag har testat med ett annat högtalarpar utan några framsteg. Det har under lång tid varit lite obalans i ljudnivån mellan högtalarna och jag har då helt enkelt skruvat lite på balansratten och nöjt mig med det resultatet. Men nu känns det som att det är dags att göra något åt problemet. Jag är extremt nöjd med förstärkaren i övrigt.

Kan man anta att det bara har blivit glapp i potentiometern bakom volymratten? Nu sitter väl majoriteten här på forumet med väldigt fina anläggningar som aldrig går sönder, men någon kanske känner igen felet och har några idéer?

Skulle det kunna hjälpa att bara rengöra potentiometern med elektronikspray (isopropylalkohol)? Skulle gärna vilja höra era synpunkter innan jag plockar isär förstärkaren.

Tack på förhand!

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/10/09 :  23:30:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tornade

Börja med att spraya, kvarstår felet är det nog dessvärre bara att
lämna in den för åtgärd, tror i och för sig inte att spraya löser problemet, verkar vara ngt annat dessvärre

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/10/09 :  23:43:59  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Har du tur är det bara oxid på kolbanorna i potentiometern.
Prova med att vrida ratten hysterisk fram och tillbaka några minuter och se vad som händer.
Nästa steg är kontaktspray (som skall sprayas så att det hamnar i potentiometerhuset, inte på axeln t ex). Efter sprayning är det bara att vrida hysteriskt igen.
Och till sist blir det väl att byta potentiometer. En billig manöver för de som kan göra det själv.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/10/10 :  14:15:07  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Min Nad 304 gjorde exakt likadant tills den en dag blev helt tyst. Skyddskretsen vägrar numera slå ifrån.

Min gissning är att det är någonting i slutstegsdelen som har gett upp. Har däremot ej orkat felsöka mer än att kolla att det är spänning fram på kortet.

Det finns tydligen någon information att hämta rörande detta ifrån en europeisk service sajt så felet kan inte vara helt ovanligt: http://www.euras.com/repair_tips_1/Nad/304/304_Nad.htm

Men, jag har som sagt däremot ej orkar engagera mig mer i detta än. Posta gärna en lösning på dina problem om du kommer någonvart!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2004/10/10 :  18:18:43  Show Profile Send PelleW a Private Message
Om bruset försvinner så bör det inte vara volympotten eftersom detta inte skulle ta bort bruset från slutstegsmodulerna. Jag skulle säga att du ska byta utgångsrelät. Det har jag gjort på min 319 efter att det började spraka i en av kanalerna. Det finns reläer på ELFA som passar rakt av.

-Pelle
Go to Top of Page

Tornado
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/10/10 :  21:17:31  Show Profile Send Tornado a Private Message
Tack för alla svar! Ska sätta mig med förstärkaren och skruva hysteriskt på ratten nu. Håll tummarna.

Jo, en grej till. Just det här med obalansen i ljudvolum mellan kanalerna måste väl ändå bero på att potentiometern/potentiometrarna (vet inte om det är en för varje kanal på samma axel) är felkalibrerade?

Återkommer när jag testat lite mer.
Go to Top of Page

Tornado
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/10/11 :  12:47:49  Show Profile Send Tornado a Private Message
Jag får nog hålla mig till PelleW's teori. Allt tyder på att det är något med slutstegsmodulen. Har även testat med hörlursutgången som ju också styrs av förförstärkaren. Där blir det inget ljudbortfall.

Pelle: Jag hör ju att relät slår till när jag sätter på förstärkaren. Det du menar är alltså att det är så dålig kontakt i det att ljudet inte går fram? När jag höjer volymen så hoppar nån gnista över mellan kontaktytorna och skapar en förbindelse. Nu har jag gläppt förstärkaren på och av en massa ggr och jag tycker effekten med ljudbortfallet har avtagit en del under tiden. Nu försvinner ljudet i kanske 50% av fallen då jag startar med lägsta volym. Samtidigt behöver jag inte skruva upp alls lika mycket som förut för att få ljud. Utgångsrelät är kopplat till skyddskretsarna va? De som ser till att högtalarna inte går "BUMP!" när man sätter på.

Det är deprimerande med såna här sporadiskt förekommande småfel. Såg till min glädje att jag har drygt 2 månader kvar av min 5-års-garanti. Frågan är om de servar en apparat som fungerar "hyfsat bra". Kanske måste man motionera reläerna med jämna mellanrum för att de inte ska oxidera...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000