Author |
Topic |
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 16:21:33
|
Hej!
Vad tror ni om kombinationen Advantage Thor tillsammans med mina Dynaudio Contour 1.8 mkII?
Tror ni den kan fungera så tänker jag kontakta Hifi Consult o fråga om jag kan få låna hem en sådan förstärkare. Naturligtvis ska den ju matcha men vill inte låna hem om ni med en gång tror att "det är ingen ide välj något annat".
Vänligen Johan Linnarsson!
|
Vänligen Johan Linnarsson |
Edited by - datar on 2004/10/10 18:13:35 |
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 17:02:37
|
Jag tror att det kan vara en bra kombination, har själv 1.8 mkII och kan mycket väl tänka mig att Thor skulle passa. Som du själv skrev kontakta Hifi Consult och låna hem och prova. 1.8 mkII trivs gärna med lite extra kraft.
Arcam
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 17:12:03
|
Hej Arcam!
Jag har provat högtalarna med CHORD electronik.. Det spelade tja underbart men plånboken säger nej.
Vad använder du för förstärkare till dina högtalare?
mvh Johan! |
|
|
Niclas
Member
587 Posts |
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 21:12:45
|
Min Thor driver ett par 1.3se på ett underbart vis, bara att prova,jag tror det fungerar lika bra med golvarna. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 21:19:46
|
Själv driver min Thor ett par 52SE Kraft finns i överflöd
Fungerar utmärkt!!
|
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 21:56:03
|
Hej!
Tack alla ni som svarat för respons och synpunkter! Jag har mailat Hifi Consult och hoppas jag får låna hem en Thor för provlyssning.
Ni med övriga synpunkter kan naturligtvis fortsätta posta (ni som ännu inte läst mitt inlägg).
Som Niclas tipsade mig finns en beg Thor om nu det passar bra ihop och den då fortfarande finns till salu.
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 22:14:57
|
datar jag använder Copland SCA 28 |
|
|
Niclas
Member
587 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 22:16:32
|
Hmm, ska Du låna hem en Thor från en handlare för att sen köpa en annan från annons ? Kanske schystare att stuva in sina högtalare i bilen och åka & prova den som är ute på annons om den finns kvar. Mycket att spara då priset är otroligt lågt.
-Hoppas Du hitar vad Du söker.
Mvh |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 22:56:08
|
Faktum är väl att man kan köpa den på vinst eller förlust. För du lär kunna sälja den för ungerfär samma summa. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 23:11:59
|
Har ju läst lite tester om den i blandannat Hifi & Musik även om dom har sitt tycke o smak så är den klart intressant för mig. Problemet som jag såg nu är att den INTE har phono ingång .
Men jag vet att NAD har en phonoförstäkare vid namn NAD PP2 RIAA Förförstärkare. Vet någon något om den??
mvh Johan |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 23:28:16
|
Niclas
Håller med dig, inte riktigt juste mot handlaren
datar
NAD:s RIIA är väl inte det allra bästa men mkt prisvärt, kan vara bra som instegsmodell |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 23:33:13
|
Ni har rätt.. Det är inte så snällt mot försäljaren
Jag har ju tänkt att i framtiden köpa ett balancerat mixerbord helst Allen & Heath men det lär dröja så måste jag kunna lite mina vinylplattor.
Vet ni någon annan trevlig produkt liknande NADs RIIA?
Mvh Johan |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 23:48:26
|
"Vet ni någon annan trevlig produkt liknande NADs RIIA?"
ProJect Phono Box fast den är la lite dyrare än NADen. Svalander säljer också nån hyggligt billig RIIAbox, som lär fått bra omdömen.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 00:12:55
|
Vincent PHO-111 är inte dumt o kostar 1.100 kr, samma RIIA steg som Svalander säljer under ett annat namn, tror dock att priset är ungefär detsamma |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 04:36:53
|
Projet phonobox brukar finnas för runt 500:- begagnat och är lite bättre än nads modeller...men den lämnar i ärlighetens namn en del att önska!
/Martin |
This space intentionally left blank.™ |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 13:05:39
|
Hur är separata RIIA:n gentemot inbyggda i förstärkare? |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 13:29:42
|
Separata RIIA steg är oftast bättre än de inbyggda, undantag finns säkert |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 13:41:42
|
Larsho: Som du säger så är min uppfattning denlika då ett separat RIIA är skapat just för den saken och då är det troligtvis bättre komponenter till en sådan.
Jag har ju en X-CAN v2 hörlursförstärkare från Musical Fidelity. Hur är deras X-LPS? Sedan finns ju den nyare X-LPSv3..?
Tänkte man kanske kunde finna en beg X-LPS?
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 17:00:22
|
Musical Fidelitys X-LPS låter mycket bra! Snyggt och välbyggt också. Finns ofta beg. Den senaste varianten har jag inte hört, men jag gissar att det är minst lika bra. Pro-Ject Phobox SE (nypris 2.000) har jag hört tillsammans med tokdyr skivspelare och pickup och då lät det fantastiskt (vilket ju skulle kunna tyda på att RIAA:ns roll inte är helt avgörande, men dock).
Går man upp i pris (5.000) finns Trichord Dino som ska vara fantastiskt bra. I England finns märket Graham Slee med modeller i olika prisklasser som ständigt får mycket fina recensioner, men tyvärr finns ännu ingen återförsäljare i Sverige, så vitt jag vet.
Sedan finns det förstärkare som tydligen ska ha riktigt schyssta inbyggda RIAA (dock mycket sällan för MC). Rega, Musical Fidelity och Audio Analogue är väl sådana exempel. Läste även någon recension där NADs försteg C162 hyllades för ett "damn good" MM/MC-RIAA... Undrar om det är bättre än NAD PP-2... |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 18:09:33
|
Blue: Där gav du mig mycket att fundera och kolla upp Pro-Ject gör ju trevliga vinylspelare så dom borde kunna det här med phono. Var kan man få mer info om "Trichord Dino"? Det du pratar om med sämre MC.. är det vanligt att det sattsas mest på bättre MM än MC i förstärkarna?
När vi ändå pratar Musical Fidelity eftersom jag har deras X-CAN lurförstärkare, någon som testat den integrerade A3.2? Jag har lyssnat för ganska så längesedan på denna med Audiovector högtalare men inte till Dynaudio. Kanske är lite för klen förstärkare eller kanske helt fel val till Dynaudio oavsett produkt?
Var ansluter man bäst en separat phonoförstärkare? Spelar det någon roll om man exempelvis ansluter den till tape, aux osv..?
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 18:10:18
|
Om du frågar efter RIAA kanske du får fler svar... |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 20:45:50
|
Hej igen!
Ang Trichord Dino så finner du den exempelvis hos Ljudmakarn i Sthlm, dom kan säkert berätta en hel del. (Sen kan du ju googla lite, jag vet inte adressen till Trichords hemsida på rak arm).
Ang MC-steg i integrerade stärkare så är det ju så att detta nuförtiden är ganska sällsynt, då det finns inbyggt RIAA är det oftast bara för MM. Anledningen är väl att MC-steg generellt är dyrare att producera och att man misstänker att de flesta som har MC-pickuper kan tänka sig att köpa separat RIAA.
Ang Musical Fidelity: Du har alltså en X-Can... om jag vore som du hade jag blivit ganska frestad att då köpa ett matchande X-LPS. Så snygga bredvid varann! Och som sagt, X-LPS är BRA också! När det gäller A 3.2 då... har bara hört den med JM-Lab-högtalare men mitt intryck är att det är en mycket bra stärkare. Klen är den ju inte precis (typ 2X115 W/8 ohm eller så tror jag va?), men visst, har man t.ex. väldigt tungdrivna högtalare så kan man ju satsa på något med ännu mer kraft. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 20:47:31
|
Och förresten: A 3.2:s inbyggda RIAA ska vara riktigt bra har jag hört. |
|
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2004/10/10 : 20:51:31
|
quote: Går man upp i pris (5.000) finns Trichord Dino som ska vara fantastiskt bra.
I den prisklassen finns även P-75 från Dynavector, som det skrevs en hel del om i en tråd alldeles nyss. Gillas av många inklusive mig...
Sebastian
Ps: Jag har den ansluten på aux. |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/10/11 : 17:19:56
|
Hej alla!
Med andra ord ska man inte stirra sig så blint på att förstärkaren ska ha phono ingång. En bra separat kan i de flesta fall vara bättre. Jag får leta efter ett X-LPS som passar mitt X-CAN V2.
|
|
Topic |
|