Author |
Topic |
|
aplodon
Member
267 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 14:29:00
|
Knyckte den här, hittills obesvarade, frågan från ett annat forum för jag tycker musiken är så bra så jag vill gärna veta vad det är. Den spelades in från P2 någon gång 2002. Datum okänt. Frågan har skickats till P2 men de hade inget svar.
Musiken framförs av stråkar, trummor, piano och blås. Kan kanske kallas rockig kammarmusik.
Ladda ner en ljudfil och lyssna! okänd musik från P2 2002 |
Edited by - aplodon on 2004/10/09 17:06:39 |
|
aplodon
Member
267 Posts |
Posted - 2004/10/11 : 09:00:51
|
Ingen som känner igen det?
Kanske någon kommentar angående musiken? |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2004/10/11 : 12:07:35
|
Spännande musik - inte helt oävet ;-) Lät som en ganska modern inspelningen och visst var det en svensk röst efter ett tag. Tänkte på Kjell Ahlinge, fast kankse inte. Vet i alla fall inte vad det är. Kul utmaning! /Shaft |
|
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 21:49:22
|
Hej Aplodon!
Sitter precis och lyssnar på "din" ljudfil och det första som slog mig var att det låter extremt mycket som musiken på Frank Zappas "Yellow Shark". Det är inte från den skivan, men som sagt, det skulle mycket väl kunna vara det.
Yellow Shark är en skiva som Zappa gjorde med en tysk (tror jag det var) orkester, "Ensemble modern", strax innan han dog. Skivan är en liveinspelning med riktigt bra ljud och dynamik.
Kan ju till och med vara samma orkester, "Ensemble modern".
Hur som hällst så tycker jag att du ska lyssna på Yellow shark om du inte redan har gjort det. Tror att det kan vara något för dig om du vill ha mer musik som liknar det som är i din ljudfil.
Lycka till med letandet!
Mvh /pegul
|
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
|
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 09:34:23
|
Nej, jag känner inte igen det. Det är definitivt inte Frank Zappa, och sannolikt inte heller Ensamble Modern. Min högst personliga åsikt är att det inte liknar nämnda "Yellow Shark" särskilt heller. Har du kollat med SR om det går att få reda på den vägen? |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
aplodon
Member
267 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 18:39:44
|
"Yellow Shark" har jag. Den är bra men inte tycker jag det låter väldigt likt. Det kan ju vara en kammarmusikensemble som spelar tillsammans med rock/jazzmusiker men det kan ju även vara en grupp som har denna något udda sättning.
Har, precis som den ursprungliga frågeställaren, skickat frågan till P2 men bara fått negativa svar. Någon som har koll på SR och vet vilka program som kan tänkas spela så´n här musik? Det är ju ett ganska långt stycke så det skulle kunna vara en live-konsert.
Några som jag funderat lite på men aldrig hört är Fläskkvartetten. Någon som känner till dem? Å andra sidan är ju detta mer än en kvartett men Fläskkvartetten kanske inte är en kvartett trots namnet. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 22:48:12
|
aplodon du kan ringa till SR i Stockholm och be att få bli kopplad till grammofonarkivet. Jag har för mig att man har lyssnarservice mellan kl 09.00-10.00 på vardagar. Jag skulle kunna tänka mig att man i progammet "Delta" skulle kunna spela sådan musik men försök först på grammfonarkivet. |
|
|
aplodon
Member
267 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 17:37:31
|
Du hade rätt Shaft, det var Kjell Alinge. Fick följande från honom.
Jag är skyldig till musiken. Alltså valet av musiken. Du hör till och med min röst inmixad i stycket. Alltså - jag och Tomas Birnik har gjort det progran du hört. Och mixat in röst i musik. Därför kände jag igen. Minns du något mera??? Var det i KALEJDOSKOP?? 2002 gjorde Jag och Tomas NIAGARA - tvåtimmarsprogram söndagkvällar också. Jag tror jag vet vilket skivmärke det rör sig om , men har du fler ledtrådar blir det lättare.
Lösningen är kanske på väg? |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 15:00:57
|
Hoppla! Bullseye på longshot! Fast frågan kvarstår vad det är för musik ;..) /Shaft |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 15:56:43
|
Låter misstänkt likt Fläskkvartetten. Exakt samma typ av musik iaf. Edit: Hittar ingen mailadress men här är deras hemsida. http://www.primal.se/fleshquartet/ Kanske du kan kolla där om dom är skyldiga till detta. Finns även musiksnuttar att lyssna på. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/10/17 16:08:38 |
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 14:50:58
|
Jag tror att det är något med Isildurs Bane.
M |
Halmstad |
|
|
aplodon
Member
267 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 19:18:37
|
quote: Jag tror att det är något med Isildurs Bane.
Nå´t särskilt med IB du tänker på?
Eller säger du så bara för att du är från Halmstad? |
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 09:53:20
|
Nä jag kan inte placera det men det låter ju väldigt mycket IB. Kan föresten tipsa om den nya Mind Vol.4. bra skiva! De spelade hela plattan live här i Halmstad på Kulturnatten, kanonspelning som vanligt med IB. De skall definitivt avnjutas Live!
M |
Halmstad |
|
|
aplodon
Member
267 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 20:29:49
|
Jag var där!
Köpte Mind vol. 3 och Mind vol. 4. Väldigt olika skivor. Har inte hunnit lyssna på vol. 3 så mycket. Den kräver nog lite mera tid att komma in i. Har hört att vol. 1 skall vara deras bästa, så det blir väl till att köpa den så småningom. |
|
|
|
Topic |
|