HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelpriser - Sv vs US
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/10/02 :  17:14:21  Show Profile Send AndersB a Private Message
I högtalarkabelköpartankar som man är så har det blivit lite sufande på lite olika siter. På sidan www.fatwyre.com upptäckte jag till exempel att Transparents och Harmonic Technologys produkter är billigare over there, men INTE Audioqusts! Deras Granitmodell kostar för 2,5 m ca 4300 på Tele-hå i GBG och 540 USD på fatwyre hemsida.

Argumentsluntan kring varför saker självklart är dyrare i Sverige känner jag till, men hur kan det komma sig att detta inte gäller Audioquests produkter? Känner nån till orsaken? Är det ngn som har några granittunga synpunkter på sladden?

Anders

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/10/02 :  17:47:33  Show Profile Send marbrink a Private Message
Vad jag har sett så är Audioquest ca 30% billigare i USA om inte mer...men då har jag kollat mest på signalkabel men det borde va samma som med högtalarkablar. Jag tror det e helt omöjligt att audioquest kan ha samma priser i sverige som som usa...

Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/10/03 :  08:38:37  Show Profile Send AndersB a Private Message
Tja, fatwyre har kanske skrivt fel eller så är de kabelvärldens NK, men faktum kvarstår. 540 USD mot 4300 kr i Sverige. Det måste vara en skicklig generalagent i höga nord och moder Svea som lyckas pressa priserna såpass...?

Anders

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/03 :  08:42:48  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Är det samma längd på kabeln då?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/10/03 :  09:04:03  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by AndersK

Tja, fatwyre har kanske skrivt fel eller så är de kabelvärldens NK, men faktum kvarstår. 540 USD mot 4300 kr i Sverige. Det måste vara en skicklig generalagent i höga nord och moder Svea som lyckas pressa priserna såpass...?

Anders





Är det riktpriset som du tittar på i Sverige eller är det en kabel som dom vill bli av med. I en jämförelse mellan ett amerikanskt pris på en amerikansktillverkad pryl, så kan den aldrig bli billigare i Sverige om det inte gäller ett extrapris. På en amerikansk internetsida eller i hifimagasin finns aldrig den Amerikanska motsvarigheten till moms med (VAT). I Sverige är det pålagt tull och moms.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/10/03 :  10:31:02  Show Profile Send AndersB a Private Message
Pjotre - längden härhemma var i par om 2,5 meter och på fatwyres hemsida 10 ft, vilket motsvarar 2,7 meter (tror jag).

Jorma - vad jag vet har inte Tele-hå extrapris på sina Audioquestgrejor. Även övriga AQ-kablar var "billiga" i jämförelse. Snart blir nog jag också "så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen..."


Anders
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:15:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by AndersK

Pjotre - längden härhemma var i par om 2,5 meter och på fatwyres hemsida 10 ft, vilket motsvarar 2,7 meter (tror jag).

Jorma - vad jag vet har inte Tele-hå extrapris på sina Audioquestgrejor. Även övriga AQ-kablar var "billiga" i jämförelse. Snart blir nog jag också "så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen..."


Anders



För att förtydliga så är en fot lika med 32cm vilket gör att det är strax över 3 meter och inte strax under 3meter. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:32:35  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Jag köpte en Audioquest Sidewinder 0.5 m signal kabel när jag var i USA i januari. Den kostade 30 USD där då och kostade ca 550 SEK här i gamla Svedala vid det tillfället.
Mvh Stephan
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:43:55  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
1 foot=0,3048 m

Edited by - Bobbokrull on 2002/10/03 12:48:01
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:54:14  Show Profile Send Timbre a Private Message

I många amerikanska butiker är dom dessutom snabba på att slå av 20% på riktpriset.
Ofta räcker det att ta ett steg mot dörren...
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/10/03 :  14:03:31  Show Profile Send AKA a Private Message
I USA är momsen ALDRIG inräknad i priset.
Fast det kanske ni visste om ni varit där.
Momsen är beroende på vilken stat man handlar i. Ligger oftast mellan 8-15 %.
Så börja med att plussa på den. Sen kan ni börja räkna!

Edited by - AKA on 2002/10/03 14:04:27
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2002/10/03 :  14:44:19  Show Profile Send Viktor a Private Message
quote:
1 foot=0,3048 m

En fot (min vänstra)=0,325m
En annan fot (min kollegas högra)=0,297m
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/10/03 :  18:43:44  Show Profile Send AndersB a Private Message
Whiskyman mfl - Vi kanske stod på lösningen trots allt. Jag visste inte att en en fot var så lång.

AKA Saxat ur fatwyres hemsida på tal om "salestax" på 8 -15 %

3. Lowest price. Overseas customers can take advantage of low U.S.prices for esoteric cables, and can further benefit from favorable exchange fluctuations. We even pay air postage and insurance charges for overseas cable purchases totalling at least U.S.$300.00. (Shipment by UPS courier service is available for an extra $25 to Europe and Canada, and $35 to Asia, Africa, and South America.) Furthermore your purchase is free of all U.S. taxes. Local customs or other levies are for the account of the purchaser.

Vissa svenska kabelrepresentanter (AQ) tycks trots allt ha lyckas bättre med att pressa priset från US, än andra. Det är ju dock svårt att pröva högtalarkablar över nätet, så ur det perspektivet är svensk hifi-handel världsbäst.

Anders


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000