HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mitt Edison-steg binner upp!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2004/10/08 :  21:56:29  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Satte mig ikväll i favoritfåtöljen för att avnjuta några nyinförskaffade vax. Hade spelat en låt, ca. 7 min, kände att pilsnern började göra sig påmind, strosade iväg till muggen, tillbaka till musikrummet, börjar ana oråd.....Utanför rummet möts jag av en lukt det ej går att ta miste på, bränd elektronik! Slänger en hastig blick på stereon, ser att det inre effektröret i vänster kanal är duktigt rött, ingen rökpelare går att skåda & jag hinner inte uppfatta några missljud, rusar fram sliter ur nätsladden & ber att det säkert är nån på Hififorum som kan ha en idé om vad det är som kan ha hänt. Snälla hjälp, har själv lött ihop steget, Edison 60, men är ej tillräckligt påläst för att felsöka. Har haft det i ca. 2 år, det har aldrig varit några problem tidigare, förutom att orginalrören var glappa i stiften, bytte dom för snart ett år sedan. Någon som kan tänkas ha en susning om vad som gått snett??
P.S. Har ej öppnat och tittat in i hon än...D.S.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/10/08 :  22:10:46  Show Profile Send MartinX a Private Message
En teori från mig, jag tror mig ha hört att Edison 60 har katod bias altså att det sitter ett motstånd mellen katod och jord, ett till varje slutrör i detta fall. Då borde det också sitta en kondensator parallelt med varje sådant motstånd för att avkoppla signalströmmen. Det borde röra sig om en elektrolyt jag gissar 220uF 50V eller liknande härad.

Kolla dom! om dom börjar läcka (läcka ström altså) så kommer tomgångsströmmen att öka och eftersom Edison 60 arbetar i klass A enligt konstruktörens hemsida så är tomgångsströmmen redan hög och alla ytterligare ökningar kommer sannolikt att dra anodförlusten över maximat tillåtna.

Kan ju också vara glapp igen om styrgallrets anslutning glappar kan srömmen också rusa iväg. Om styrgallret glappade borde det hörts sprak tycker jag.

Rent generellt resonerat jag har inte detaljkunskap om Edison 60.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2004/10/08 22:14:19
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2004/10/08 :  23:58:57  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Tackar för tipset Martin, skall kolla upp det i helgen.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/09 :  07:41:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låter rimligt. Det kan hända att kondingen exploderat också då eftersom det luktade.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7763 Posts

Posted - 2004/10/09 :  14:27:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vad jag minns så har Edison 60 en kraftigt underdimensionerad nättrafo som blir kokhet under helt normal drift, dessutom sitter nätdelens filterkondingar alldeles för nära den heta trafon. Kanske nåt sånt som spökar?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/10/09 :  17:29:46  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag var på vippen att köpa en Edison60 själv en gång och när jag då pratade med herr Andersson själv så framhöll han att den kritiserade nättrafon bytts ut mot en ringkärnetrafo som skulle lösa dom tidigare problemen, så frågan får gå till plysch;

Har den ringkärnetrafo?

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7763 Posts

Posted - 2004/10/09 :  17:56:15  Show Profile Send Fuling a Private Message
En kommentar bara: Den Edison jag hade var utrustad med en ringkärnetrafo och den blev vansinnigt varm.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/10/09 :  18:40:17  Show Profile Send EAR a Private Message
En undran!Det kan helt enkelt inte vara så att röret bara gett upp
Om röret delvis varit defekt från början kan det ta ett tag innan reaktionen kommer så att säga.
Om man har manuell bias och man bytar alla rören samtidigt och något rör sjunker markant mer än de andra så tyder det på att röret är defekt men det kan ta lång tid innan det ger upp.Med autobias ser man det troligtsvis inte lika lätt!!!För där är väl autobias på edison 60
Eller är jag ute och cyklar nu

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/10/09 :  23:37:09  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Näpp,du har rätt EAR, det är autobias på Edison 60: an.

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2004/10/09 23:38:28
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/10 :  01:13:28  Show Profile Send edison a Private Message
Min Edison 60 small med en *^+%6 smäll för ett par år sen, massa rök blev det också...och en smått chockad ägare (=jag).
Var visst (enligt EA som fick reparera den) ett trasigt rör som i sin tur pajade nån kondensator, det var kondningens smäll som hördes.
---------------------------------------------------
Nu efter nylig flytt brummar den oroväckande högt, hörs lätt genom svagare musik.Vad kan det komma sej???
Har hanterat den supervarsamt...
Nya rör (ej ännu hemkomna) lär knappast ändra på nätbrum (?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/10 01:13:53
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/10 :  01:41:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Edison: Min lilla rörsak är SÅ tyst nu, efter den "fräcke" nattgästens byte att ingångsrör.
*Tack Bernt*

Provspelade idag... Ljuvligt tyst var den.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/10 :  01:53:13  Show Profile Send edison a Private Message
Brummade den innan nya rören mao?
Eller var det annat oljud, brus eller nåt?

60 har varit rackarns tyst mest hela tiden, men ett tag hördes svagt brus, vilket försvann utan åtgärd...och nu brum.
Suck, nästan som om eländet "lever" och spelar lite bus med stackars mej;-)
Får se vad 8 nya rör kan göra, annars blir de väl inget annat än att slå en pling till EA...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/10 01:54:20
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/10 :  02:08:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi tar det via PM edison

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/10 :  10:58:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Zalve, allt kan hända medan värdparet sussar...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2004/10/11 :  10:24:22  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Det verkar vara som MartinX säger, en konding & ett motstånd paralellkopplade om man tittar på kretsschemat. Dom ligger mellan pinne 1 & 8 till jord på rören, är det katoden månne?? Motstånden för höger kanal verkar ha brunnit, eller åtminstonde blivit mkt. heta. Dom är monterade så att det är ca. 4mm luftspalt mellan dessa & kretskortet, men kretskortet är alldeles bränt under dom, kan ha vart därifrån lukten kom. På vänster kanal ser det normalt ut, texten finns kvar på motstånden & det är inte bränt på kortet. Men det var ju där som röret blen så väldans rött....Ingen konding ser ut att vara trasig, elektrolyter, & det brukar ju synas om en sådan pajjat.
Vad gäller nätdelen så är det den senare toroiden jag har, visst blir den varm men inte så där överdrivet. Har ännu bara kollat den visuellt p.g.a tidsbrist som vanligt, kommer ej att vara på hemmafronten under dom närmaste månaderna mer än på helgen, så jag får se när det blir tid till att felsöka.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/10/11 :  15:06:19  Show Profile Send MartinX a Private Message
Tolkar jag dig rätt om båda katodmotstånden på den ena kanalen ser grillade ut? dessutom på den kanal som inte krånglar? Det verkar som du skulle göra en allmän översyn av det mesta, bla mäta alla katodmotstånden kolla att matningspänningen är normal ev byta kondensatorerna vi diskuterat, samt att som EAR skriver kolla rören.

Om kondensatorn börjar läcka så behöver det inte synas på kondingen, fast sådana kondingar brukar bli värre med tiden (ganska kort tid) och till slut smälla/pysa.

Jag vill minnas att Edison 60 också fick kritik för inte inte bara trafon utan även vissa motstånd blev ganska heta så man kanske kunde tänka sig att byta tex katodmotstånden till kraftigare modell.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2004/10/11 :  15:39:05  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Jodå Martin, du tolkade mig helt rätt. Jag går på din linje & byter ut motstånden mot kraftigare typer, samt går igenom hela 'kedjan'.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000