HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 8" element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/06 :  23:01:10  Show Profile Send Haakan a Private Message
har funderat lite på basmoduler till hfls-1 och har kommit fram till att det nog skulle vara roligare att bygga nya högtalare baserade på hfls-1 filtret men med skillnaden att pl 18 spelar i en 8l låda sluten (-3db ca 90hz) och med 4st 8" element (2 element i varje talare)

kom å tänka på iö 8" som morello bygger med på faktiskt.se, dom verkar sjyssta med rimlig lådvolym. men finns det några andra trevliga 8" för rimliga pengar (ca 6000 för 4st)? samt rimlig lådvolym

eftersom jag inte är nån filterexpert så lyder dagen dumma fråga så här: kommer hfls-1 filtret funka om man spelar pl18 i en 8l sluten låda? om skillnaden är extremt liten gör det inget...jag tycker det låter bra om jag pluggar porten på den nu å låter den spela i en 16l sluten låda om än att det blir lite basfattigare?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/06 :  23:32:01  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
"kommer hfls-1 filtret funka om man spelar pl18 i en 8l sluten låda?"

Jag tror inte det. Har inte kollat på PL18:ns värden men det lär rulla av tidigare så ex. frekvenskurvan/fas/spridning lär gå rent åt skogen.

Kring avstämningsfrekvensen spelar filtret ingen roll. I det här fallet ligger basfiltrets gränsfrekvens långt över 100Hz.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/06 :  23:36:14  Show Profile Send marens a Private Message
Jag vet inte vad gerhard menar med att
quote:
frekvenskurvan/fas/spridning lär gå rent åt skogen
men skillnaden mellan att sätta högtalaren i sluten eller basreflex påverkar inte filtret så att det märks i detta fallet, bara avrullningen i basen helt enkelt. Inga konstigheter.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/07 :  09:35:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har själv köpt dessa: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1095 Datablad: http://www.seas.no/excel_line/excel/E0022.PDF Helt lysande kvalitet, väldigt låg dist och ljudet är mycket lovande så långt i mitt projekt. (Där de iofs skall spela i öppen baffel mellan 70-500Hz ungefär.) Kanske kan du få ett bra paketpris så att du hamnar runt 6000.
Förresten, har du funderat på större element? Membranyta är en viktig faktor. Brukar vara bättre känslighet på större element också. Jag tror du skulle få en mer dynamisk bas på det viset.
Jon MW sade på HFLS1-träffen att han kör med dipolbasar till HFLS1, det tror jag kan funka verkligt bra. Billigt som attan också, knappast någon nackdel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/10/07 09:37:34
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/07 :  16:48:29  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså jag vill inte ha en baslåda så att säga kommer isf bygga nya kabinett helt så alla elementen är i samma lådda :)

ingen som mer som har råd ang filtret?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000