HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/06 :  14:58:37  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej på er. Jag undrar om någon kan ha förslag på lämplig subwoofer som ska komplettera mina Rega Ela Mk 1,5 i de nedre regionerna. De drivs av en Naim Nait 3.

Jag är lite missnöjd med elorna, men efter att ha varit runt och lyssnat på en hel del högtalare, både stativare och golvare, i prisklassen 7000:- till 30 000:- så inser jag att de matchar det mesta upp till 15 000:- klassen sådär från mellanregister och uppåt. Med tanke på vad jag betalade för dem är de sensationella. Men de är j-t fula, därav priset kanske.

Problemet är basåtergivningen, trots TL, men kanske p g a att det är bara 4 tums element, är den minst sagt tunn. Den har djup för all del, men är tunn, som sagt. Ingen kraft. Elornas bestyckning är en Scanspeak 2008-diskant och ett custom-made Royd-element för midbass.

Nå. Lösningen kanske är en sub. Alltså en hifi-sub som inte kostar skjortan, finns sådana?

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:11:17  Show Profile Send Pjotre a Private Message
REL har prisvärda subbar som funkar bra till hifi.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:40:47  Show Profile Send mapem a Private Message
Jo REL har jag tänkt på. Nån som testat Totems lilla sub eller Quads nya?
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2004/10/06 :  18:04:41  Show Profile Send Terratec a Private Message
Audiovectors C-sub kanske? Drygt 7000kr.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/06 :  19:40:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag köpte en Audio Pro subb, den nya med fyra stycken 5½" aktiva element + en 10" slav och inbyggt klass D slutsteg. Jag är nöjd och kommer att köpa flera likadana. Jag vet att många rynkar på näsan åt AP men de är bättre än sitt ryckte...i vilket fall så gäller det vissa av deras modeller. Köper man sedan ett parametrisktEQ så kommer man undan med små pengar i sammanhanget. Alternativet är annars Velodyn som kostar 24000 spänn.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/07 :  07:41:06  Show Profile Send mapem a Private Message
Den där nya AP Ace-Bass 2 verkar absolut intressant. Hur är deras andra, billigare subbar, är de något att alls seriöst överväga, eller är de enbart tänkta för enklare hemmabioändamål? Finns ju för någon tusenlapp på våra vanligaste butikskedjor.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/07 :  16:41:41  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Budget?

Kan du tänka dig att gräva djupt i plånboken finns ju alltid Infinity Kappa Sub.........med sitt system för att korrigera för rumsresonanser o.s.v.

Hörde en demo av denna i somras.......

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/10/08 :  12:25:26  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Audio Pro Sub Focus har ju fått väldigt fin kritik som både musik- och filmsub. Jag har en själv som jag är väldigt nöjd med. Listpriset är 5000:- men den säljs på dom flesta ställen för strax under 4000:-.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/08 :  15:50:55  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag köpte två AP 2.27 för 4000 pengar (1996:- styck) på Power. Jag tycker dom fungerar utmärkt till musik. Du kanske inte behöver dela lika högt som jag heller, och då borde kvaliten hoppa upp ytterligare ett snäpp. Jag har inte jämfört med APs dyrare subbor, men jämfört med min systemsub (som är dyrare än AP subborna) så tycker jag det låter klart bättre med två billiga än en "dyr".

P.S. Power har fortfarande (till skillnad från siba) öppet köp i 30 dagar. Å något mer rumsberoende än en sub får man ju leta efter
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/10/08 :  16:09:07  Show Profile Send mapem a Private Message
Tack för synpunkterna! Jag tänkte inte gräva så djupt i plånboken, eftersom jag inte vet om det fungerar med sub utan bara tänkt testa lite. Har sett AP sub+ för 1500 på ett ställe, två såna kanske vore nåt.
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2004/10/09 :  23:24:28  Show Profile Send supersonic a Private Message
lasselite: Vad har du för högtalare till? Kör du på låg eller högnivå? Hur har du placerat subbarna? Tycker du jag är frågvis? *S*

supersonic
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000