HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bara finputsning(och finjustering kvar)...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/10/05 :  12:42:44  Show Profile Send vagabond a Private Message
Hej igen!
Det har gått lite framåt i mitt BoZ-bygge. Lådan är färdig och ska slipas mm. Botten kommer från en gammal NAD-cd spelare och locket (toppen?) kommer från en gammal LUX-förstärkare :).
Måste nog använda klarlack till fronten - nån som vet vad som fäster bra på aluminium?
Själva kortet funkar bra förutom volymkontrollen. Jag får max-volym om jag vrider ratten 1-2mm - vad kan det bero på? Jag har bytt till en bättre pott men det är samma sak.

Enkel front - en ratt för volym och en för på/avslag (gjorda i nån mässinglegering av en kompis med svarvkunskaper). dessutom ett hål för den obligatoriska blå dioden.


Baksidan - inte mycket att se :)


Insidan - inte färdig heller. saknar strömbrytare bl a.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Edited by - vagabond on 2004/10/05 15:18:38

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/05 :  21:35:17  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har köpt klarlack på Biltema. Det funkar helt OK för mig.

Några lager lack skadar inte och våtslipning med 400 papper mellan varven.

/Roland
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/05 :  21:52:12  Show Profile Send perob a Private Message
Hej vagabond!
Vad gäller volympot ska den väl vara av typen "logaritmisk" och sedan ska insignalen ligga över de "fasta" anslutningarna och utsignalen kopplas till den "rörliga" alltså mittbenet på potentiometern. En del sätter ett fast motstånd av bra kvalite och sedan potentiometern från motstånd till nollan. Detta kan ge bättre ljudkvalité eftersom signalen inte passerar själva potentiometern utan bara det fasta motståndet. Mycket snyggt bygga btw!

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000