HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förverkligar en hifidröm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/10/05 :  09:35:38  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Äntligen, är jag påväg att förverkliga en av mina hifidrömmar, även om det fortfarande är i den billigare klassen.

Det vart ingen Thule förstärkare för min del då jag sprang på en Vincent försteg/monoblock kombination för ett pris som jag inte kunde motstå. Så just nu så känner jag mig som en liten 4-6 åring lagom till julafton.

blocken är beställda, och kommer någon gång denna veckan. och försteget skall beställas lagom till/efter jul. (kan använda min nuvarande förstärkare som försteg)

Det är dock lite smolk i bägaren, då jag skall göra en komplett uppgradering av anläggningen.
Jag kan för allt i världen inte bestämma mig om jag skall köpa stativare eller golvare.
Det som gör det så svårt i det fallet är att jag har kollat runt om priserna på högtalare och hittat ett par Audio pro: Black diamond V2 och ett par Monitor Audio bronze b1 till ett mycket överkommligt pris.

Black diamond har jag suktat efter sedan tillverkningen av dem startade, medans Monitor audio är en ny bekantskap för mig. även om ljud karaktären på dem verkar passa mig, vet dock inte hur någon av dessa kan tänkas passa ihop med Vincent kombon.

När man sedan väger in för/nackdelar (golvare/stativare) så gör inte det saken lättare.

Så för att göra det hela ännu värre, så skulle jag vilja ha in mer tips på högtalare i prisklassen 5-7000kr. (även begagnat funkar)


In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/10/05 :  10:42:24  Show Profile Send Skiier a Private Message

Grattis! "Barn på julafton"-känslan härlig. Lägg märke till hur
pulsen går upp och hur fingrarna darrar när man öppnar paketen
Är det månne ett par SP 996 du ska adoptera?

Om jag skulle spendera ovanstående riksdaler på högtalare så hade
jag satsat på stativare, alla dagar i veckan. Lägger man dessa
pengar får man generellt sett en bättre högtalare då. (My opinion)

Kika gärna på dessa om du har möjlighet. Något av det bättre jag
har hört i den prisklassen (drygt 7k begagnat):
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=21666


Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/05 :  11:01:20  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Tips på högtalare: Ino piP. Måste dock hämats persnoligen hos tillverkaren (eller skicka ett bud som hämtar dom). Minns inte priset exakt, men 8-9000 monterade och klara. Du kan få dom billigare om du monterar själv.

Annars kan du göra riktiga fynd på begagnatmerkanden. Håll koll efter B&W, Snell (t.ex. E3, har några år på nacken men kan fås svinbilligt. En bra högtalare. Golvmodell. Deras stativare från samma tidsperiod är även dom mycket fina, liksom C4 (stor golvmodell, borde kosta 5-8 nu beroende på skick.) Många märken har svängt kraftigt hit och dit i "brahet", vissa perioder har man haft bra grejjor, andra perioder direkt dåliga. KEF är ett exempel. Du kan göra fynd, men även bottennapp.
Någon sålde ett par NHT av lite äldre modell här på forumet för ett tag sedan. Kan du få tag i sådana så är det bara att slå till! Nyare NHT (tillverkade efter att grunadrna och konstruktören hoppat av/fått sparken är dock inget vidare).
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/10/05 :  11:54:38  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Skiier: jodå det är 996:orna, för det priset jag får dem för så var det inget snack om saken.

Känslan är rätt skön men samtidigt enerverande, då man går och tänker: kommer de inte snart?
Tack för tipset om V1:orna, kan vara värt att spana in.

Johnny: Har funderat på B&W, men är inte de rätt kräsna när det kommer till elektroniken? och vilken ljudkaraktär har Snell högtalarna?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/05 :  14:26:45  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Labbe: Hur mycket effekt får du ut ur monoblocken? 100W borde räcka och bli över... Är det mindre än 50 så kanske du bör ha något riktigt lättdrivet.
Snell från "den gamla goda tiden" hade inte mycket till egen karraktär. Inget som diriket stack ut eller som man lade märke till. Det är deras styrka, dom låter skivorna tala och komma till sin rätt. Dom kan låta trist och oengagerat vid en snabb lyssning, men det är högtalare man inte tröttnar på.
Hur det är med dom nya vet jag inte, dom har ju bytt konstruktör minst en gång sedan E3orna och den tiden.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/10/08 :  15:20:58  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Johnny: Enligt papprerna skall det vara 125w RMS, så det räcker och blir över för mig.
Låter som jag får spana in snell högtalarna. Det knepiga blir att matcha in dem med övriga möblemanget. (är kräsen vad det gäller design o dyl)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/08 :  15:43:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, har ägt Snell JIII (stor stativare) och den passar mkt bra med antingen rör eller en högkvalitativ transistorstärkare. Ganska lättdriven, men ska enlight mig ha mellan 50-100W för att låta bäst, och med rör går det bra med ngt mindre effekt. Men jag tror det finns bättre högtalare att hitta begagnade för inte så mkt mer pengar.

Edited by - Snutten on 2004/10/08 15:44:47
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/10/08 :  16:16:13  Show Profile Send ninja a Private Message
Von Schweikert VR-1, BestSound ger 40% rabatt på dom (ung 6500:-)

http://www.vonschweikert.com/vr1.html

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2004/10/08 17:03:50
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/10/08 :  16:53:27  Show Profile Send John a Private Message
Du har också ett pm om du kollar uppe till vänster.
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/09 :  01:16:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis "Labbe", låter helskoj, inget är som att få sätta ihop en anläggning och börja lyssna och upptäcka saker som man inte lagt märke till förut.

Bravo
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/10/11 :  10:04:54  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Ninja: det är en av de högtalarna som finns med på listan, som jag håller på att sammanställa (för lyssning och utvärdering innan köp)
Är rätt kräsen när det gäller hifi prylar, då jag vill att det skall passa ihop ljudmässigt (mina krav) och designmässigt.

John: svarat och klart.

Bravo: det är ju inte det, och sen att vissa delar i min anläggning snart är redo för "hifi himlen" gör faktiskt saken lite lättare.
Vart så förvånad över hur mycket ett par högtalare kan ändra karaktären, även kablarna. (vill inte ha något kabelslag i denna tråden) så det fick mig sugen på att bygga vidare.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000