HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arcam CD192 - intryck so far
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HenkesHiFi
Member

60 Posts

Posted - 2004/10/04 :  21:18:01  Show Profile Send HenkesHiFi a Private Message
Hej!

Fick en fråga via PM av en annan snubbe på forumet i kölvattnet av mitt inköp av denna spelare. Ser att det diskuterats lite kring spelaren i andra trådar så jag tänkte komplettera WhatHifi:s recension med mina egna tankar. Jag har f ö inte läst någon blaskas recension mer än att jag sett att betygen är goda.

"Hej!

Den är väl inte helt inspelad ännu men i mina öron låter det väldigt trevligt tillsammans med Arcam A85 och Audiovector M3 Super.

Många skriver om att det är "fel" med Audiovector och Arcam - håller ej med.

Åter till spelaren. Utan att förfalla i floskler fullständigt så skulle jag beskriva den som väldigt "civiliserad". Den tar inte ut svängarna (kanske tänka mig att Rega Planet "stampa takten" - anhängarna inte skulle bli nöjda). Däremot är den mkt bra på att visa på nyanser, alldeles särskilt i de lägre frekvenserna. Det som tidigare varit "basljud" för mig visar sig nu vara ljud sammansatt av olika basljud. De högre frekvenserna framställs också med tydlighet men jag hoppas att den blir lite rundare på toppen efter en tid, finns vissa tendenser på vissa plattor (kör t ex S. Brightman, någon låt med mkt sång högt upp) till att vara lite "gäll".

På bredden placerar den ut instrumenten väl. Djupet är kanske inte någon ahaupplevelse men jag vet att mitt rums layout tillsammans med det faktum att högtalarna endast kan stå 40 cm ut från väggen mkt väl kan ha en negativ effekt på djupet.

Sammanfattningsvis; lite vass i diskanten än så länge. I övrigt allsidig, gör inte mer av musiken än vad det är på skivorna. Detaljrikedom och neutralitet är nog ledorden - och det är nog det man vill ha i långa loppet, iaf jag.

Tror inte jag klarar ett blindtest mot CD33! (mkt liknande komponenter)

Hoppas du fick någon guidning,
Henrik

PS. Tror att till det nya priset, 10 500 kr, är det möjligen en Naim Cd5i som är lika attraktiv, om man gillar Naims sound. DS.
"

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/10/04 :  22:12:36  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Det var jag som frågade. Har försökt att lyssna på spelaren men den säljs visst så fort den kommer in i de butiker som finna i närheten av mig. Hi-Fi News testar den mot Arcam fmj CD 33 i september nr. I testen framgår inte om det används några speciella strömkablar eller om spelarna står på någon specialfötter eller dämpplatta av något slag.


CD 192 klarar sig ganska bra. Slutsatsen är "Much like FMJ sibling, the cd 192 boasts a full sound with good low bass and clean extended highs. Soundstaging is deep and wide, while prefomers are well rendered, more complex musical passages can sound confused. Compare with CD33"

Har en cd 73 i min ägo. Det blev en hel klass bättre spelare när jag satte den på en base platta. När jag sedan kopplade på en nordost shiva nätsladd så började den låta mycket bra. Undrar vad en cd 192 skulle kunna prestera under dessa förutsättningar?




Go to Top of Page

HenkesHiFi
Member

60 Posts

Posted - 2004/10/04 :  22:30:19  Show Profile Send HenkesHiFi a Private Message
Don't drain my wallet!

:-)

/H
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000