HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Felindikeringsdlampor på CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/06 :  23:45:48  Show Profile Send Uniper a Private Message
Nu har jag hittat en kopieringsskyddad skiva och testat den. Det var "Mel C - Reason" från 2003. På den blinklar röd (okorrigerbart fel) nästan exakt var 4:e sekund. Det är ju ingenting annat i spelaren som jobbar med periodtiden 4 sekunder, så det är garanterat nåt mög dom har lagt på skivan för att förvirra cdrom-läsare. Emellan röd-blinken är den väldigt bra, knappt några C1-fel ens.
Bäst hittils är hyfsat nya pressade skivor. Dom ger ett eller några C1-fel i sekunden, och C2 väldigt sällan. Har inte sett några icke korrigerbara fel på dom. Men skivor som är brända i min Nec DVD-brännare är också väldigt bra. Ska testa med någon från min gamla Plextor SCSI-brännare också.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/07 :  00:30:48  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag har en Pioneer PD-103 här hemma, den har också en "TPrad" på 5 st hål.
Är det någon som har koll på fel-tabellen till en sån spelare?

Hur komplicerade är kretsarna ni stoppar in? Har någon ett kopplingsschema?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/07 :  01:21:51  Show Profile Send Uniper a Private Message
Fisksmisk ola: Se om du kan ta reda på vilket chip det sitter i den. Det sitter antagligen på undersidan av kortet och heter CXD-nånting. Tips, skruva loss kortet och titta vilket chip det är, och passa på att löda i en stiftlist eller ett gäng sladdar på TP2 när du ändå har kortet loss. Då slipper du plocka loss kortet igen sen. Jag kan rita upp schemat jag använder, men det är ju inte säkert att det är samma du ska ha.

En "tweak" som gav väldigt goda resultat var.... Diskmedel! Rena skivor verkar vara lättare att läsa..
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/10/07 :  01:49:14  Show Profile Send kasra a Private Message
Uniper, min cdspelare har cxd2515q enligt databladen har dom exakt samma feltabell. Väntar med spänning på schemat.

Vidare om man inte har en pioneer med uttagen(TP2) på plats, från vilka pinnar på CXD:n ska man ta dom?(MNT0-4)

/kasra

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/10/07 02:42:30
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/07 :  20:55:39  Show Profile Send Uniper a Private Message
Här är schemat för mitt bygge. Komponentvalet är helt och hållet styrt av vad som råkade finnas till hands.

Nu kom inte diodernas färger med, men de ska vara grön överst, gul i mitten och röd längst ner.

Med det schemat kommer dioderna att blinka enligt tabellen så här.


Tanken är att grön blinkar så fort nånting händer, och kommer att indikera rättade C1 fel för det mesta. Gul blinkar om det inte gick att rätta med C1, dvs den fick gå vidare till C2. Och gick det inte att rätta med C2 heller så blinkar röd. Så det är bara om röd blinkar som spelaren får interpolera.
Ett litet problem med denna lösningen är att den gula dioden blinkar ganska svagt, pulsen den tänds av verkar kortare än de övriga. Ska se om jag kan svänga ihop nåt bättre av skräpet jag har liggande.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:03:38  Show Profile Send kasra a Private Message
Uniper:

Dessa MNT signaler kommer dom från ditt CXD chip?

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:13:15  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Mitt chip heter cxd2500bq.

Kan man använda ne5532 att driva dioderna med?


Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:24:34  Show Profile Send Uniper a Private Message
kasra: Jepp, MNT-signalerna kommr direkt från min CXD2500BQ. MNT0,1,2,3 finns på ben 49,48,47,46.

Fisksmisk ola: Javisst kan du driva dioderna med en 5532:a, men då kommer du inte att få så mycket information om vilken typ av fel som inträffade. Logik-kretsarna jag har stoppat i reder ut så att man ser lite bättre vad som händer.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/10/07 :  22:33:32  Show Profile Send kasra a Private Message
Tack Uniper, hittade själv precis,
På CXD2515 ser det ut såhär:

MNT0= pin61
MNT1= pin60
MNT2= pin59
MNT3= pin58

Hur går det med den "improved" versionen som ska ger längre gul-blink?

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/07 :  23:59:25  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Uniper- Hur var när och varför fungerar en logikkrets och vad kostar en och är det komplicerat att bygga?

Jag tänker att man tar ett hål från TP och förstärker så att det kan driva en diod och sen får man helt enkelt lära sig kombinationerna... kan ijuförsig bli jobbigt!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/08 :  00:17:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror poängen med Unipers snygga lösning är att den både "förstärker" signalen tillräckligt mycket för att driva dioderna samt gör det lättare att se vad som händer.

74HC kretsarna kostar några kronor styck och finns överallt där det
säljs elektronikkomponenter, ex. Elfa.




Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/10/08 :  01:07:01  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ok, ny version som blinkar lika starkt med den gula dioden som de båda andra. Precis samma komponenter som i förra versionen. Det är inte så mycket som det ser ut, IC3A-IC3D tex sitter i samma mångbening alla fyra.


Ny tabell också.


Precis som f95toli skriver så sitter logikkretsarna där både för att driva lysdiod, och att rensa upp bland koderna så att man ser vad som egentligen händer.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/10/08 :  10:59:18  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Prova att preparera en skiva enligt följande:

http://www.exactaudiocopy.de/eac13.html

Då får ni en ypperlig provskiva.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/11/04 :  22:02:54  Show Profile Send kasra a Private Message
byggde Unipers senaste schema och allt verkar fundera bra. *tack*
kretsen har egen reglerad nätdel med vippströmbrytare för avstängning på undersidan spelaren. Hålet för strömbrytare fanns readn och signaler togs enkelt från en serviceprovslist


"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/11/05 :  18:46:37  Show Profile Send Uniper a Private Message
Tjusigt värre!
Och med egen reglerad nätdel! Jag hade tänkt snåla och låna +5V nånstans i spelaren. Min egen är inte färdigbyggd, ligger fortfarande på breadboard brevid spelaren..

Hur mycket blink får du när du spelar rena och fina skivor?
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/11/05 :  23:17:26  Show Profile Send kasra a Private Message
Äldre pressade skivor kan ha tenderser att agera disco, spelaren blinkar aldrig endast grön/gul utan båda samtidigt... felkopplat kanske?
Nyare skivor är mer eller mindre problemfria.
När den röda blinkar brukar det oftast vara hörligt.

Sen ibland kan vissa CDR av lägre kvalite blinka gulgrönt lite då o då, fastän dom e nybrända o rena.

Har aldrig sett den blinka endast gul eller endast grön, några idéer?


"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/11/05 :  23:51:59  Show Profile Send Uniper a Private Message
Hmm.. endast grön borde vara det överlägset vanligaste. Men den blinkar till väldigt snabbt då, så om du har lite låg intensitet på den gröna dioden kan det nog vara svårt att se. Testa att släcka i rummet. Blir det några endast grön då?

Endast gul kommer att hända ytterst sällan, utan i princip alla gula blink kommer istället vara gul-gröna. Det gick att spara in en väldig massa komponenter på att göra så. Samma sak med den röda, den kommer istället visa röd-gul-grön. Man kan säga att det är den "sämsta" lampan som gäller, tex om röd blinkar är det den som gäller, vad grön och gul gör just då spelar ingen roll.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/11/06 :  00:18:39  Show Profile Send kasra a Private Message
Jo, ja har testat med mörklagt rum o suttit väldigt nära, aldrig fått endast grönt, utan grönt i kombination med gult. Får nog öppna o checka kretsen nån vacker dag =)
Fast ja é ganska säker på att d rätt gjort =/

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/11/06 00:20:40
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/11/06 :  00:27:57  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ok, då är det nåt skumt på gång. Den gröna borde blinka på ensam ganska ofta.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000