HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Handöverfräs Billigt på Clas Olson just nu!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/02 :  23:08:28  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej alla glada DIY'are!

Jag var idag på Clas Olson i Skärholmen och där hade de en fyndhörna, där de bland mycket annat sålde CO TECH Handöverfräsar för 199:-. Ordinarie pris var 399:-

Om de säljer samma maskin på andra Clas i sjönbutiker för samma pris, vet jag inte, men jag ville iaf berätta, ifal det är fler som kan vara intresserade!

/Roland

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/10/03 :  08:11:36  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
det ser ut att vara samma billiga fräs som jag köpte på Rusta för 189 , men då med gult plasthölje. Den verkar säljas överallt under olika märken, jag har till och med sett den i Italien i ett byggvaruhus som heter Briccolo. Min är alldeles ok, med tanke på hur lite man använder den .

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/03 :  10:10:28  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jo jag tycker också maskinen verkar helt OK och stabilt uppbyggd och schysst också att dom skickar med en extra sats kol till motorn.
Bra också att den tar både 6mm och 8mm spindlar.

Nu ska jag bara fixa till ett bord till fräsen, men först ska jag titta lite extra på "Ibbes" tråd igen, för där fanns det flera kreativa förslag.

/Roland
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/03 :  10:15:03  Show Profile Send Peter S a Private Message
Den säljs via internet butiken, skall utgå av sortimentet.
Här i Götet her dom inte kvar den i butikerna.

Har beställt!!
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2004/10/03 :  17:33:44  Show Profile Send Nygga a Private Message
Fräsen finns kvar i Gävle, köpte en för någon vecka sen verkar vara en stabil sak.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/07 :  11:29:31  Show Profile Send Peter S a Private Message
HE HE HE!!




Den känns bra, fast jag inte hur en sån ska känns.
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2004/10/07 :  12:31:35  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Fräsit värre...

Har rustas modell...

Tycker att enda problemet är finjusteringsmöjligheten på djupet är lika med noll... Ser ut som denna har en rudimentär funktion till detta på sidan. Vill ha att man grovinställer med spärren på baksidan och finjusterar efteråt med en justerskruv... Verkar bara finnas på proffsmaskiner...

Annars har jag inget att klaga på


/Tobias

Edited by - GrodanB on 2004/10/07 15:57:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/07 :  12:33:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En sån som jag har.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/07 :  12:46:46  Show Profile Send paradigm a Private Message
Är det nån som har nåt tips på hur man kan försänka ett element på en befintlig högtalare där hålet redan är sågat?

Har funderat på om man ska ta en plåt eller tunn trä, eller möjligen plastskiva med ett litet centrumhål, som man skruvar fast istället för högtalaren och där skivans ytterkant nätt och jämt täcker skruvhålen, så att man kanske kan få ner ett litet tunt frässtål precis utanför. Sen kanske det är lättare att på frihand lite försiktigt fräsa ner resten.

Nån som prövat den här eller någon annan metod?

/Roland
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2004/10/07 :  14:30:49  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Mitt förslag skulle vara att man (om man har hål rakt igenom, för att man fäster elementen med islagsmuttrar) skruvar fast en bräda, på insidan av baffeln, i tex. 2 av hålen. På den brädan fixar man ett centrumhål för att fräsa. Man kan ju fästa en liten del av samma tjocklek som baffeln i mitten på brädan så hamnar centrumhålet i samma höjd som baffeln.

Sen kan man fräsa ut det mesta av urfräsningen. Sen flyttar man brädan bara till 2 andra monteringshål och gör den sista lilla biten (man vill ju inte fräsa i skruven :) )

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2004/10/07 15:56:23
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/07 :  15:53:04  Show Profile Send paradigm a Private Message
-GrodanB

Självklart!!!

Precis vad jag själv skulle ha föreslagit, OM jag hade kommit på det!

/Roland
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/07 :  16:08:49  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kantfräs? Jag använder 6, 9, 12 och 16 mm. Förutsätter ju dock att man har fina hål i rätt storlek.
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2004/10/07 :  16:46:43  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Testa gärna.

Starta en tråd med bilder och erfarenheter. Börja kanske inte med att testa på högtalarna utan testa på en testbaffel...

Jag tror att det är ganska många som vill göra detta men inte tänkte på det när de monterade ihop sina högtalare...

En kompis till mig har lite problem med kantdiffraktion och vill fixa sina befintliga högtalare. Det är därför denna metod redan var uttänkt till det. Men det har inte blivigt av att testa. Mest pga. att vi inte riktigt vet att det kommer gå bra. Han högtalare är redan fanerade och klarlackade (billack). Så vi vet inte vad som händer om man sätter fräsen i dem...

Så väldigt intresserad av resultat och erfarenheter.

/Tobias
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/09 :  20:03:41  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag fräsade lite på fri hand i dag. Jag tycker den är ganska bra, kraftig är den i allafall. Biltamas fräsjärn ble INTE heller utslitna efter 10 sekunder, som vissa av deras grejor ibland gör




Edited by - Peter S on 2004/10/09 20:04:14
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/10 :  14:13:14  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har en batteridriven borrmaskin/skruvdragare av det där fabrikatet, som jag har använt ganska regelbundet i över ett år utan märkbart slitage. MYCKET prisvärda produkter, anser jag.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000