HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd om vinyl.vård?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/26 :  15:15:29  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Pga mitt nyvaknade vinylintresse har jag en del funderingar (förutom att byta svarv, puppa, RIAA osv !).
Hur vårdar ni andra era samlingar? Min gamla kolfiberborste sjunger på sista versen och min gamla skivklämma från Nagaoka behöver nog också bytas ut. Nya innerpåsar skulle nog inte heller vara fel. Mina skivor är mycket välvårdade, så någon skivtvätt behövs nog inte. Kan man lämna in skivor på tvätt?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/26 :  16:13:02  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Pga mitt nyvaknade vinylintresse har jag en del funderingar (förutom att byta svarv, puppa, RIAA osv !).
Hur vårdar ni andra era samlingar? Min gamla kolfiberborste sjunger på sista versen och min gamla skivklämma från Nagaoka behöver nog också bytas ut. Nya innerpåsar skulle nog inte heller vara fel. Mina skivor är mycket välvårdade, så någon skivtvätt behövs nog inte. Kan man lämna in skivor på tvätt?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"



Hej!

Jag tvättar smutsade skivor med en bladning av destilerat vatten och isopropylalkohol. Jag lägger skivorna på spelaren och fuktar en mjuk trasa som inte fäller fibrer och låter skivan rotera när jag håller trasan mot skivan. Samma vätska använder jag för rengöring av nålen.
Man skall vara försiktig så att inte vätskan kommer in i pickup-huset.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/06/26 :  18:28:38  Show Profile Send lindvall a Private Message
Kan man inte bara spraya dom med en blandning av diskmedel och vatten och sen hålla dom under duschen ett slag (ljummet vatten)? Och sen låta dem lufttorka? Blir vinylen förstörd då? (Här talar jag om skivor man köpt begagnade för 10kr som är verkligt knastriga). Jag har inte vågat prova än, men vad tror ni?
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/26 :  18:34:30  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Kan man inte bara spraya dom med en blandning av diskmedel och vatten och sen hålla dom under duschen ett slag (ljummet vatten)? Och sen låta dem lufttorka? Blir vinylen förstörd då? (Här talar jag om skivor man köpt begagnade för 10kr som är verkligt knastriga). Jag har inte vågat prova än, men vad tror ni?





Absolut inte! Kranvattnet innehåller en massa olika minerler samt kalk som kommer att fastna på skivan.

Följande bladning fungerar bra:

20% Isopropylalkohol
80% Destillerat vatten

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/06/26 :  18:36:41  Show Profile Send Bland a Private Message
Nej, du skall aldrig använda vanligt vatten på vinyl och absolut inte diskmedel. Morellos blandning är utmärkt; isopropanol och dest. vatten. Blandningen bör ej överstiga 30% iso. (volym). Även billiga vinylskivor skall respekteras.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/26 :  18:39:24  Show Profile Send Morello a Private Message
Tillägg:

Isopropylalkohol kan köpas på 100ml från Apoteket.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/06/26 :  18:40:13  Show Profile Send lindvall a Private Message
Tur att jag inte provat än då! Visst ska billiga skivor respekteras, helt klart! Var köper man isopropgrejorna då, tro?
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/06/26 :  18:41:14  Show Profile Send lindvall a Private Message
Där hann du före mig! Vad används det till "egentligen"?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/26 :  18:43:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Kommer ihåg att jag använde isopropyl alk för att rengöra tonhuvudena på kassettdecket när man hade ett sånt... många år sen..



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/26 :  19:01:23  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
OK grabbs,
men nu undrade jag om daglig vård.
Om man inte behöver tvätta, utan för att slippa damm och så.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000