HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlursanläggning...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/10/01 :  23:59:21  Show Profile Send HEGE a Private Message
God kväll!

Efter förändrade förutsättningar är numera min 2-kanals anläggning placerad i ett allt för litet rum. De rådande omständigheterna gör att anläggningen presterar långt ifrån optimalt vilket tär på mina stackars hifiöron. En Fråga jag ställt mig den senaste tiden är om en hörlursanläggning kan vara lösningen på mitt problem.

Det skulle därför vara intressant att höra andras intryck av hörlurslyssning, positiva så som negativa. Någon som kanske till och med gått från hederlig 2-kanals lyssning och fastnat i hörlursträsket? Själv är jag tämligen grön på området och sitter i klaveret. Ska sälja av min nuvarande anläggning och våga gå fullt ut eller bygga upp ett parallellt system? Kan jag få fram samma hifi kickar med lurar som med vanlig stereo lyssning och så vidare… Kan tillägga att jag får kickar när själva känslan i musiken förmedlas på ett vackert sätt. Ett fint luftigt mellanregister är alltså ett krav eftersom röster organisk känsla är viktigt eftersom jag oftast lyssnar på lite stillsammare musik.

Hur som helst har jag i princip bestämt mig för att införskaffa ett par HD-650. Om det nu inte finns fler att räkna med i prissegmentet? Hur som helst hade jag hoppats på lite vägledning med hur jag ska traska vidare efter det.

Tack på förhand!

/Henrik

Edited by - HEGE on 2004/10/02 00:01:56

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/10/02 :  00:58:40  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag har väl fastnat lite i lurträsket, fast jag har min hörlursförstärkare vid sängen så jag lyssnar en stund innan jag somnar 8-) (ibland kan man bara inte somna...) det negativa är väl att man måste hitta ett par lurar som sitter bra, låter bra och inte spänner för hårt över öronen vilket oxå ger en form av lyssningströtthet..
jag upplever att jag får andra sorters "kickar" av hörlurssytemet än det vanliga, men jag skulle aldrig klara mig utan något utav det!
jag rekommenderar "varmt" att du använder rörförstärkare som drivning 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/10/02 :  02:43:42  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
HD650 och EAR90 (Harmony Design) är en underbar kombination. Har dem själv och njuter fullständigt.

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/02 :  04:27:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du bör ju ha en separat hörlursstärkare som exempelvis Musical Fidelitys X-Can V3 gärna med den separata nätdelen X-Psu V3.
Dessa apparater är utomordentligt passande till HD-650.

Bravo
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/10/02 :  08:43:13  Show Profile Send jari a Private Message
Som du själv säger,om en hörlursanläggning kan vara lösningen.
Jag tycker du skall prova det innan du införskaffar dylika kostsamma delar.
Personligen är jag ingen "hörlursmänniska".
Efter att ha läst positiva recensioner om hörlurar och hörlursförstärkare,införskaffades dessa.Under den tid som de var i min ägo lyssnade jag nog sammanlagt inte ens 5 timmar totalt.
Ljudet är jättebra på alla sätt och vis,men,nej hörlurar fungerar inte för mig.Jag har ett "billigt" hörlurssystem utifall att det skulle behöva lyssnas i lurar.Men det gör jag aldrig,om situationen uppstår att jag måste välja mellan att avstå från musiklyssnande
eller lyssna i lurar,då blir alternativet att jag avstår.
Som sagt prova innan du lättar på lädret.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2004/10/02 09:11:54
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/10/02 :  09:12:51  Show Profile Send Lurman a Private Message
Hörlurar är ingen dum ide, och trångboddhet (och till viss del inte delad musiksmak med kärestan) var det som gjorde att jag skaffade en ordentlig hörlursanläggning. Naturligtvis finns det skillnader mot högtalare. Bl a ljudbilden ju blir annorlunda. Där måste du nog testa och se om det är något för dig helt enkelt. För mig spelar det sällan någon roll att musiken finns mellan öronen istället för mellan högtalarna. Känslan finns ju där oavsett. Att man dessutom slipper en massa akustikproblem gör ju inte saken sämre... Hörlurar är ju dessutom oftast billigare än bra högtalare, så det är möjligt att byta lur efter musiksmak...

En källa har du ju säkert redan, och kanske redan en hörlursutgång någonstans i närheten så att du slipper köpa lurstärkare det första du gör. Vad det gäller lurar så är ju HD650 oftast det man tänker på först, och jo, dom är väldigt bra, men det finns ju inte bara äpplen i trädgården...

Om du aldrig har lyssnat på lurar förut, så vore det nog bra om du kunde testa lite först, eftersom presentationen skiljer sig mellan olika lurar på fler sätt än bara bra och dåligt. Lyssna även på lurar från Beyerdynamic och Grado om du kommer åt. Det finns skillnader i hur musiken låter helt enkelt, och sedan är det ju frågan om vad man lyssnar på för musik. Sennheiser är väldigt bra till jazz/klassikt medans Grado rockar lite mer osv (Väldigt generellt - rätt drivna blir det himla tryck i ett på HD650 också).

Om du har möjlighet lyssna till: HD600/HD650 (skillnaderna är små - är HD650 värda pengarna i dina öron?), Beyerdynamic DT880, och Grado SR225/325, eller varför inte Sony CD2000/3000

Hoppas det hjälper en bit på vägen, och välkommen in i lurträsket :-)

/Lurman
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/10/03 :  18:43:53  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hej igen!

Tack för alla svar!

Nu har jag lyssnat en hel del på HD-600 med Creeks OBH-11SE som går i klass A tillsammans med min Copland CDA-289. Skillnaden att ljudet spelar mellan öronen rör mig inte speciellt i ryggen. Jag tror faktiskt det skulle kunna vara något för mig. Ljudet komponenterna pressenterade ihop kändes dock inte helt optimalt för mig som är van vid rör. Nu vet jag inte riktigt hur bra matchat det var men jag tror ändå att en rörförstärkare skulle passa mig bättre. För min smak var det lite för lite skimmer och luft. Jag fick även intrycket att HD-600 är tämligen återhållsam, speciellt då i basen och saknade lite engagemang. Nu användes visserligen bara lurarnas originalkabel, antar det går att justera rätt mycket genom att byta den.

Hur som helst tycker jag HD-600 var riktigt sköna. Sedan i och med att HD-650 sägs var lite rappare så lutar det lite åt dem. Läste i Hifi&Musik att ”Om skillnaden mellan HD-580 och HD-600 var 15% så är skillnaden mellan HD-600 och HD-650 30%. Minst!”. Har någon prövat dem sida vid sida och funnit så stora konkreta skillnader?

När det gäller hörlursförstärkare är jag som sagt sugen på någon rörbestyckad variant. Efter att ha läst på diverse forum har Earmax Pro fått upp mitt intresse. Den sägs förmedla en fin närvarokänsla och ett ljud med stor detaljrikedom och luftighet, kanske inte det sista i kontroll och dynamik men jag är medveten om att man inte kan få allt. Hur är det förresten med den vanliga Earmaxen, klarar den att driva ett par HD-650? Annars har jag någon Corda stärkare eller möjligtvis MF X-Can V3 i åtanke. De som införskaffat Corda eller Earmax stärkare får mer än gärna delge sina erfarenheter.

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/03 :  21:34:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag är mycket nöjd med min Earmax Pro. Corda är också bra men om du är van vid och tycker bättre om rör så är nog EMP ett bättre val. Den har bra dynamik men utan att det blir spetsigt och tunt som det lätt blir med transistor. Klangfärgen är mycket bra och den fungerar i alla fall nästan lika bra till rock som till klassisk musik. I alla fall tillsammans med bra CD-spelare och hörlurar. Den är inte heller överdrivet röraktig så att det låter för mjukt eller sirapsaktigt. Den är bra på att separera instrument och röster så att man hör dem var för sig. Den fungerar mycket bra med HD6x0. Den där sista punchen och tajtheten i djupbasen klarar den inte riktigt men även basen är bra.

Jag vill avråda från Earmax och definitivt rekommendera Pro. Den är inte heller så mycket dyrare. Pro ger litet större effekt. Den är ganska blygsam ändå men räcker bra till Sennheiser HD6x0 (om man inte är headbanger och vill dra på sig hörselskador). Den andra anledningen är att EM bara rekommenderas till hörlurar med hög impedans medan EMP också klarar lägre impedanser. Många nya hörlurar har låg impedans, dock ej HD6x0.
Den tredje anledningen är att det finns många uppgraderingsrör till EMP men inte mycket att välja på till Earmax (det är olika typer av rör i dem). Rören som följer med är bra och litet mjuka men man kan få ut ännu mer genom att byta rör (vilket bara är att dra ut och sticka in, inget teknikkunnande behövs men det måste förstås vara rätt sort, ECC81 och ECC88). Man kan efterhand uppgradera till t.ex. Telefunken eller Siemens.

Bästa priset på EMP tror jag finns här:
http://www.tubeampdoctor.com/
Tysk, men de begriper engelska.

PS. Det där med att ljudet ligger mellan öronen gäller för enkla anläggningar men när de börjar bli riktigt bra så går ljudet utanför öronen och får en helt annan rymd. EMP klarar det tillsammans med bra komponenter för övrigt.
Själv tycker jag det är rätt stor skillnad mellan HD600 och HD650, men även HD600 är en mycket bra hörlur. HD650 har betydligt bättre djupbas och bättre balans i basregistret. Och bättre mikrodetaljer. Tar lång tid att bränna in. Det är nästan så att man behöver en kraftigare förstärkare än EMP för inbränningen. 100 timmar på mycket hög volym med bastung musik är en bra början om man skall få den att öppna upp riktigt. Så hög volym att man inte vill lyssna på det, men inte så hög att man riskerar att skada den.

Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/10/05 :  00:34:58  Show Profile Send HEGE a Private Message
Tack för den orienteringen Anders47!

Det blir nog till att leta efter Pro modellen i första hand då. Får man fråga vad du kör med för grejer själv förutom Earmaxen?

Hur är det annars med signalkällan i sådana här sammanhang, förbättras ljudet i regel hela tiden ju bättre signalkälla man sätter till? Det jag vill ha fram är om det rent hypotetiskt skulle vara värt att införskaffa en ”riktigt” bra signalkälla till systemet. Uppsättningen jag främst tänkte på då är Earmax Pro med HD-650. Men andra exempel är naturligtvis också väldigt kul att ta del av. Grejerna kan ju trots allt verka väldigt överkomliga i förhållande till om man annars skulle ha köpt ett par hyfsade högtalare och en förstärkare. Tänk er förslagsvis en cd-spelare i 30 000:- kronors klassen när resten av anläggningen tillsammans ligger på runt 10 000:- och så vidare, ni förstår resonemanget.

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/10/05 00:37:06
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/05 :  00:55:25  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anders47: Hur funkar Earmax pro med Grado RS-1??
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/10/05 :  09:50:38  Show Profile Send Lurman a Private Message
Eftersom som nu alla har talat sig varma för Earmax (som jag inte har hört, så det här är ingen kritik), får jag väl ta och försvara Cordas hörlursprylar. Väldigt mycket ljud för pengarna. Neutrala och detaljerade, men utan att spelglädjen för den delen försvinner. Har väldigt lite egenfärg, utan låter källans karaktär lysa igenom bra. Har dessutom väldigt bra och netrala cross-feed kretsar vilket kan vara trevligt.

Meier audios priser är ju heller inte dumma om man ser med svenska mått mätt. En Corda HA-2 (mellanmodellen - i princip en Prehead utan ingångsväljare) och ett par HD650 går på drygt 9000:- tillsammans, vilket är väldigt mycket ljud för pengarna. Nåra tusenlappar till och du får en Prehead. Både lurstärkare och ett försteg du kan bygga vidare på. Jag vet dock att han håller på att utveckla nya versioner av sina stärkare (iaf Prehead), så det kan komma utförsäljningar på gamla modeller och dylikt framöver. Om du är intresserad kan du ju alltid ta kontakt med honom och höra efter. Väldigt trevlig kille att ha att göra med.

Vad det gäller CD-spelare tror jag definitivt att om man fixar grunden bra med schyssta lurar och en rikitigt bra stärkare kan man gott lägga en oproportioneligt stor del på källan. Proportionerna 1:3 känns inte alls orimliga, snarare tvärtom om du tror att det här är rätt sak för dig och har slantar "över"... Om inte annat så har du ju det där med källan fixad tills du flyttar till något större.

/Lurman
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/10/05 :  11:22:46  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag tillhör hörlursskeptikerna. De kan vara bra som komplement för speciella tillfällen men ingenting som tilltalar mig för "finlyssning". Jag föredrar definitivt en mindre högtalaranläggning än hörlursdito till mindre rum .

Det jag har emot hörlurar är:
- varmt och instängt om öronen.
- tryck och kläm om öron och andra delar av huvudet
- sladden nära kroppen så att man inte kan röra sig ordentligt
- ljudbild återspeglar inte verklig musik tillräckligt bra

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/05 :  14:48:59  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Corda HA-2/Prehead och Earmax Pro är båda bra hörlursförstärkare. Jag har båda och det är svårt att säga vilken som är bäst. Ibland tycker jag att Cordan kan bli litet torr och analytisk, det är dock bara en svag tendens och många andra transistorkonstruktioner är mycket värre. Naturligtvis kan man också hitta litet småsaker av rörkaraktär att hänga upp sig på med Earmax (fast man kan lösa mycket av det genom att byta rör). Vilken som fungerar bäst beror på vilket ljud man vill ha och hur man prioriterar fördelar med Corda som högre effekt och crossfeed. När jag använder Prehead så tycker jag att crossfeed är en bra möjlighet ibland men jag saknar den inte när jag kör med Earmax utom på vissa gamla inspelningar från 60-talet typ pianot enbart i vänster kanal och saxofonen i höger.

Den ljudkvalitet man får ut av Earmax Pro och Corda är i hög grad beroende av den källa man matar den med. Jag har två CD-spelare runt 20k (eftersom jag har två anläggningar på olika orter). Med bra hörlurar (t.ex. HD650/Zu) får man då en mycket detaljerad och dynamisk återgivning med hög grad av närvarokänsla och tredimensionellt ljud. Det är framförallt närvarokänslan som är viktig för mig och den ökar med kvaliteten på källan.
Jag hade en möjlighet att koppla upp EMP på Naims dyraste CD-spelare runt 100k och det blev ännu bättre, men tyvärr för dyrt för min ekonomi. Så att koppla den till en CD för 30k som nämndes är en god idé. En bra början, sen kanske man hittar något som är ännu bättre än EMP! Fast då får man nog vara beredd på att punga ut med betydligt mer än 500 Euro.

Det har också blivit en klar förbättring av köra hörlursanläggningen på en strömrenare som PS Audio Ultimate Outlet eller P300 och nätkablar i den mån det går. Kanske man kan tweaka EMP med att ersätta den fasta elsladden med något bättre.

marbrink, EMP fungerar ganska bra med Grado. Det finns några som använder den med Grado men de flesta tycks föredra HD650. Om jag minns rätt skall Amperex rör fungera bra med Grado. Det gäller dock att använda rör med lågt brus eftersom Grado har hög känslighet. Grado och EMP har dock hamnat på olika ställen så det var ett tag sedan jag provade och inte med de rör jag använder nu, men skall testa igen.
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/10/05 :  18:19:12  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
Snälla, glöm inte Harmony Designs Ear 90!
http://www.harmonydesign.se/img/press_img/1_hifi_musik_4_2003.jpg

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/06 :  08:12:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller inte med om att skillnaderna mellan HD600 och HD650 skulle vara små.
När jag jämförde blev jag förvånad över att skillnaderna var såpass stora, det är betydligt tydligare ljudåtergivning med HD650. Kanske det kävs en bra hörlursförstärkare för att få fram skillnaderna.
Själv har jag HD600 och X-CAN, låter jättebra men jag hör till dom som lyssnar väldigt lite med hörlurar.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/06 :  17:55:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ingen som hört ett par Stax? Antagligen inte för då hade ni förordat sådana, här finns ett par till salu och dessutom med aktiv drivenhet.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7534
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/06 :  17:55:54  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ingen som hört ett par Stax? Antagligen inte för då hade ni förordat sådana, här finns ett par till salu och dessutom med aktiv drivenhet.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7534
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:20:11  Show Profile Send HEGE a Private Message
Ni kanske undrar vad jag egentligen köpte. Jag kan säga att det inte riktigt blev som planerat. Jag kom nämligen över ett hörlurspaket till ett bra pris och slog till. Hur som helst tycker jag det börjar låta rätt bra efter cirka 40 timmars inspelning. Men jag hoppas förstås att prylarna kommer låta än lite bättre om några dagar.


Musical Fidelity X-CanV2, Sennheiser HD-600 kopplat med Clou Cable 212 Red Jaspis.

Jag får avsluta med att tacka för alla tips råd!

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:44:42  Show Profile Send hal a Private Message
Suveränt, nu väntar många sköna lyssningstimmar för dig.
Kör själv 650, Ear 90 och Zu Cable och är mer än nöjd.
Ha tålamod, det tar lång tid att spela in dom, längre än man tur.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000