Author |
Topic |
|
jhnmn
Member
230 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 02:21:27
|
Tyvärr var det kanske inte så avancerat, men..
På en elektroniklab igår fick vi bygga vår första audioförförstärkare med två små potar så man kunde reglera volymen och vilka frekvenser som skulle släppas igenom
Kul var det i alla fall, och efter denna lilla 5p-kurs i elektronik så blir man onekligen sugen på att börja bygga! Är inte allt för insatt i elektronikvärlden (har bara lärt mig räkna på OP/FET/BJT plus filter etc) men är inte heller tappad bakom en vagn så det borde inte vara helt omöjligt att lära sig.
Så nu till min fråga; Vad kan en nybörjare som jag knåpa ihop? BrianGTs gainclone verkar vara enkel och omtyckt, men hur är det med väntetiden på den? Det kliar redan i fingrarna
Det jag är ute efter är först och främst ett enkelt bygge, gärna något som många byggt tidigare så man kan få hjälp (eller något med en ganska detaljerad instruktion alá BrianGTs) så man kan lära sig samtidigt som man man bygger. Dessutom gärna något som inte blir så jättedyrt eftersom man är student och kanske råkar paja nått under inlärningsprocessen...
Hur det låter är inte så jättejätteviktigt, har inga planer på att konkurrera ut det nuvarande förstärkeriet... än så länge
Tacksam för all input. Se till att dra ner mig i DIY-träsket nu! MVH Johan |
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 09:51:13
|
Du kan ju alltid använda Brians ritning men pointa hela stärkaren så behöver du inte vänta mer än tills du har grejorna. |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 12:30:09
|
Strunta i kit och kretskort! Leta reda på ett kopplingsschema du gillar på gainclone webring http://c.webring.com/hub?ring=gaincloneamplifi och löd ben till ben, det är ändå så få komponenter att det blir överskådligt. Dessutom är hardwire är tufft!
Du kan kolla bilder på mitt första bygge http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32397 om du vill se exempel på hur en helt kretskortsfri förstärkare kan se ut. Jag säger inte att det är den ultimata, men den låter bra för sitt pris och är ganska enkel att få ihop. |
Militant cyklist. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/10/01 : 19:32:50
|
quote: Vad kan en nybörjare som jag knåpa ihop?
Min circlo-konstruktion är väldigt enkel,4! st transistorer och den kanske tillochmed konkurerar ut nuvarande anläggning(?) Se circlomanens anläggning för kretskoppling. |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
|
jhnmn
Member
230 Posts |
Posted - 2004/10/02 : 00:24:30
|
UrSv
quote: Du kan ju alltid använda Brians ritning men pointa hela stärkaren så behöver du inte vänta mer än tills du har grejorna.
Vad innebär det att "pointa"?
ILLY Den länken tackar jag för! Precis sånt som jag är ute efter, ju mer jag läser desto mer lär jag mig.
Däremot vetetusan om jag skulle kunna löda ihop en förstärkare som du gjort, tror jag måste få mer "överblick" (dvs ordning och reda), annars grötar det så lätt ihop sig i huvudet mitt
Circlomanen Ett bra alternativ som verkar vara välljudande, helt klart en kandidat.
gongken Har kollat igenom några av projekten på sidan du rekommenderade och det ser ju ganska precis ut som det vi räknar på i skolan. Väldigt överskådligt och pedagogiskt, tror nog det är den hetaste kandidaten hittils. |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/10/02 : 00:54:12
|
Är inte alls så grötigt som bilderna får det att verka. Jag får låna brorsans makroobjektiv och gå en fotokurs innan jag postar bilder igen... |
Militant cyklist. |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/10/02 : 07:58:24
|
Jhnmn: Elliot:s bygge är busenkelt... Om du beslutar dig att bygga det kan du alltid PM:a så svarar jag så gott jag kan.
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
|
Topic |
|