HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byggde min första förstärkare igår! ..vad härnäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/10/01 :  02:21:27  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Tyvärr var det kanske inte så avancerat, men..

På en elektroniklab igår fick vi bygga vår första audioförförstärkare med två små potar så man kunde reglera volymen och vilka frekvenser som skulle släppas igenom


Kul var det i alla fall, och efter denna lilla 5p-kurs i elektronik så blir man onekligen sugen på att börja bygga! Är inte allt för insatt i elektronikvärlden (har bara lärt mig räkna på OP/FET/BJT plus filter etc) men är inte heller tappad bakom en vagn så det borde inte vara helt omöjligt att lära sig.

Så nu till min fråga;
Vad kan en nybörjare som jag knåpa ihop? BrianGTs gainclone verkar vara enkel och omtyckt, men hur är det med väntetiden på den? Det kliar redan i fingrarna

Det jag är ute efter är först och främst ett enkelt bygge, gärna något som många byggt tidigare så man kan få hjälp (eller något med en ganska detaljerad instruktion alá BrianGTs) så man kan lära sig samtidigt som man man bygger. Dessutom gärna något som inte blir så jättedyrt eftersom man är student och kanske råkar paja nått under inlärningsprocessen...

Hur det låter är inte så jättejätteviktigt, har inga planer på att konkurrera ut det nuvarande förstärkeriet... än så länge


Tacksam för all input. Se till att dra ner mig i DIY-träsket nu!
MVH
Johan

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/01 :  09:51:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Du kan ju alltid använda Brians ritning men pointa hela stärkaren så behöver du inte vänta mer än tills du har grejorna.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/01 :  12:30:09  Show Profile Send ILLY a Private Message
Strunta i kit och kretskort!
Leta reda på ett kopplingsschema du gillar på gainclone webring http://c.webring.com/hub?ring=gaincloneamplifi och löd ben till ben, det är ändå så få komponenter att det blir överskådligt. Dessutom är hardwire är tufft!

Du kan kolla bilder på mitt första bygge http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32397 om du vill se exempel på hur en helt kretskortsfri förstärkare kan se ut. Jag säger inte att det är den ultimata, men den låter bra för sitt pris och är ganska enkel att få ihop.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/01 :  19:32:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Vad kan en nybörjare som jag knåpa ihop?

Min circlo-konstruktion är väldigt enkel,4! st transistorer och den kanske tillochmed konkurerar ut nuvarande anläggning(?)
Se circlomanens anläggning för kretskoppling.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/01 :  21:42:59  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag har byggt denna:
http://www.sound.westhost.com/project88.htm
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32501&SearchTerms=,opa2134

Kostade kanske 500spänn... Lådan är dyrast... Låter skitbra!!

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/10/02 :  00:24:30  Show Profile Send jhnmn a Private Message
UrSv
quote:
Du kan ju alltid använda Brians ritning men pointa hela stärkaren så behöver du inte vänta mer än tills du har grejorna.

Vad innebär det att "pointa"?


ILLY
Den länken tackar jag för! Precis sånt som jag är ute efter, ju mer jag läser desto mer lär jag mig.

Däremot vetetusan om jag skulle kunna löda ihop en förstärkare som du gjort, tror jag måste få mer "överblick" (dvs ordning och reda), annars grötar det så lätt ihop sig i huvudet mitt


Circlomanen
Ett bra alternativ som verkar vara välljudande, helt klart en kandidat.


gongken
Har kollat igenom några av projekten på sidan du rekommenderade och det ser ju ganska precis ut som det vi räknar på i skolan. Väldigt överskådligt och pedagogiskt, tror nog det är den hetaste kandidaten hittils.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/02 :  00:54:12  Show Profile Send ILLY a Private Message
Är inte alls så grötigt som bilderna får det att verka. Jag får låna brorsans makroobjektiv och gå en fotokurs innan jag postar bilder igen...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/10/02 :  07:58:24  Show Profile Send gongken a Private Message
Jhnmn: Elliot:s bygge är busenkelt... Om du beslutar dig att bygga det kan du alltid PM:a så svarar jag så gott jag kan.

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000