HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trafofråga till X-can V3 PSU
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/09/30 :  17:39:35  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag rullar mig i okunnighetens vanmakt.

Vad är det för trafo när det står 24 VCT ?
Är det 12V positiv, 0, 12V negativ ? Måste väl vara växelspänning eller ?
Jag har några switchade nätaggregat över & tänkte göra en bättre psu till en MF X-canV3 hörlursförstärkare.
Trodde det skulle vara 24VDC

-Tacksam för svar.

Mvh

Edited by - Niclas on 2004/10/10 20:15:44

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/30 :  17:51:19  Show Profile Send UrSv a Private Message
VCT står för Volts Center Tap dvs spänning med mittuttag och inte separata lindningar (många går ji och för sig att modda). Är trafon på 24 VCT så betyder helt riktigt 12-0-12 V men inte plus och minus för det är växelspänning det handlar om. 24 VDC är 24 V likspänning och det kan man ju ordna med en trafo på 24 VCT och en spänningsreglering.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/09/30 :  18:35:45  Show Profile Send Niclas a Private Message
Tusen tack!
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/10/10 :  20:15:05  Show Profile Send Niclas a Private Message
En undran är:
Musical fidelity har en extern strömenhet (x-psu)som tydligen skall göra underverk med ljudet gämfört med den lilla eliminatorn som medföljer hörlursförstärkaren X-can V3.

Är jag fel på det om jag köper en toroidtrafo på 60VA ex. Elfas http://www.elfa.se/pdf/56/05613419.pdf ?
En kapsling i metall & säkringar på sekundärsidan, tvinna ihop röd och brun sekundärledare till mittuttaget var det tänkt.

Men.. Hur får jag den stabil ? Där är en tomgångsspänningshöjning på 4v samt ett spänningsfall på 14% vid maxlast. Kan jag "tämja" detta på ett enkelt sätt eller skall jag köpa en betydligt större trafo som har ett mindre spänningsfall ?

Om jag skall koppla två motstånd som grundlast i serie med lindningarna, skulle jag vara tacksam om nå´n kan tala om villken storlek samt villken effekttålighet dom skall ha.

Snälla, kan detta vara ett välljudande diy-projekt eller kommer det troligtvis inte att kunna höras nån skilnad ? Synpunkter mottages tacksamt.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000