HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 KD Langs nya,Hymns Of The 49th Parallel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/09/30 :  13:41:31  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Fick hem KD Langs nya cd Hymns Of The 49th Parallel från cdon igår. Alla låtar är av andra artister förutom låten simple är i en lätt omgjord version jämfört med den som finns på Invincible Summer. Bland de artister som tolkas finns Neil Young, Joni Mitchell och Leonard Cohen. Jane Siberry och Ron Sexsmith har även varsitt spår med.

CD:n passar verkligen för årstiden med ett tänt ljus och något gott att dricka. Ljudbilden är stor och luftig, kompet är sparsmakat oftast med inslag av piano, akustisk gitarr och stråkar. Det är verkligen fråga om bra stereo.

Skivan passar bra att sträcklyssna på. After The Gold Rush gör hon verkligen bra, utrycker både vemod och hopp på något sätt. One Day I Walk av Bruce Cockburn görs även den mycket bra. Skivans höjdpunkt tycker jag är Joni Mtchels Jericho. Mot slutet finns en oerhört välspelad passage som förmodligen ska illustrera murens fall med bastoner på pianot som förstärks av en lätt elbas och ytterligare förstärks av stråkar. Allt är väldigt smakfullt och sofistikerat.

Sämre tycker jag Helpless är. Hon gör en ny version som är smart upplagd. Tyvärr tycker jag att det blir för mycket av det goda här. När allt är som mest ”helpless” spelar stråkorketsren tillsammans med ett akustiskt gitarrsolo. Det är alldeles för mycket med båda två.

Om ni vill ni ha lite stämning till helgen så är Hymns Of The 49th Parallel ett säkert kort. Ha bara fjärren i beredskap så ni kan hoppa till nästa spår om det blir lite för mycket av det goda.

Edited by - johan_kjell on 2004/09/30 13:50:10
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000