HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Projekt: trevägs aktiv högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:08:02  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
För att lära mig om högtalare och aktiva filter drar jag igång ett litet projekt.
Aktivt delat trevägssystem med Peerless 260SWR, Seas MP14, Scan-speak 8513 och en näve 3886or.

Mer info på Projektets hemsida.
http://www.jensevik.com/projekt.htm

Tacksam för synpunkter och ideer.

Mvh Johan



"It takes a joyful sound
To make the world go round"

Edited by - Jensevik on 2004/09/28 22:09:54

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:22:36  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Ett aktivt system är trevligt på många sätt, men räkna med att det kommer ta tid. Det är en del som ska till och allt måste i princip vara klart innan du kan börja utvärdera resultatet. Det är många val som ska göras...
Jag och en kollega har jobbat med var sitt aktivt system under snart ett år, det börjar ta form men det är inte klart ännu, till jul kanske...

/Jesper
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:25:29  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Det är lite det som är vitsen med det hela. Jag ska ta tid på mig och utforska varje ingående del,lära mig hur det funkar och samspelar.

/Johan

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:26:33  Show Profile Send ILLY a Private Message
Trevligt!
Detta ska bli intressant att följa. Har själv gått i liknande tankar. Här finns ett praktiskt tips om du vill testa flera olika delningsfrekvenser:

Tipset är lånat från Elliot: http://sound.westhost.com/index2.html

Bör påpeka att jag läst att 8513 ska delas >4000Hz 12dB/okt.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:33:21  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Har faktiskt spanat lite på den kopplingen. Kanske blir något liknande. Funderar lite på om jag ska bygga in möjlighet för fler funktioner i filtret. Baffelkompensering tex?

"It takes a joyful sound
To make the world go round"

Edited by - Jensevik on 2004/09/28 22:42:03
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:40:51  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det är säkert inte dumt att testa sånt. Det Linkwitz skriver verkar väldigt bra och vettigt. Synd bara att mina matematikkunskaper inte är särskilt stora när det kommer grekiska tecken i formlerna. Jag har ofta svårt att hänga med i det han skriver, tyvärr. Men det finns säkert java-applets någonstans som kan räkna åt mig, om jag letar lite.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/29 :  09:32:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Titta också på MOX (Filter 2) från DIYAudioprojektet som nu finns nu finns kort till från:

http://www.anidian.com/audio/home.shtml

Detta är ställbart på alla tänkbara sätt och alltså väldans användbart om man skall finna rätt inställningar själv. Mer instruktioner och info:

http://www.delta-audio.com/Active%20filter%20two.htm

Edited by - UrSv on 2004/09/29 09:35:00
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/12/08 :  23:12:57  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Vad tror ni om den här baffelformen? 300mm bred med en 15mm radie på avrundningen.



Tar även med en bild på det tilltänkta filtret.


"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000