HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olustig upptäckt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/27 :  18:08:23  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag rockade igång stereon och upptäckte att sonen varit framme och vridit balansen helt åt höger. När jag vrider tillbaka balansen till mitten hör jag hur basen samtidigt försvagas.... hmmmm? Tester visar att det är mycket bättre bas på höger eller vänster sida, men att den minskar markant när båda högtalarna spelar (balansen i mitten).

Fasfel? Sagt och gjort, jag vänder på högtalarsladdarna till ena högtalaren. Vips, basen finns där oavsett hur balansen står.

Äsch. In bakom bänken och gräv. Men? Alla sladdar är kopplade som dom ska! Ändå har jag bytt plats på höger och vänster högtalarsladd (dvs felkopplat) på ena högtalaren och får då den bas jag förtjänar...

1) Märkligt - var är felet? Inte i CD'n, för jag har en DVD inkopplad till samma försteg och det är samma sak där. Rotel-försteget? Rotel-slutsteget? B&W-högtalarna???

2) Kan det vara något annat som ger upphov till en sådan effekt? Placering, dåliga sladdar, fullmåne...?

3) Även om jag letat sub på sistone har jag ändå varit hyggligt nöjd med basen med tanke på storleken på stativarna. Nu är jag förståss ändå mer nöjd.. men jag kanske lika gärna ska lägga ner om jag inte ens hör att jag har fasfel i högtalarna????

Sampix, inte är det väl fasfel i dina gamla CM2'or?

/Deprimerad och olycklig

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/09/27 :  18:31:27  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
2) Kan det vara något annat som ger upphov till en sådan effekt? Placering, dåliga sladdar, fullmåne...?


Det sistnämda där, fullmåne.

Att det låter bättre när man bara använder en kanal beror på alla fördelar man får med mono-block, fast tvärtom.
Är du säker på att det inte låter dåligt hela tiden istället när du vänt kontakterna? Bara att du hör skillnaden när du vrider balansen och uppfattar det tydligare då.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/27 :  18:31:27  Show Profile Send marens a Private Message
Sitter man mitt mellan högtalarna och lyssnar när ena högtalaren är felkopplad så tycker jag det låter som att ljudet går rakt genom huvudet (lite lock i öronen-känsla) och ljudbilden är helt ofokuserad. Blir det så om du kopplar högtalarna rätt(eller fel)? Har du provat med ett par andra högtalare? Blir det samma sak? Om inte, lämna in högtalarna på cervice, de kan vara felkopplade. Fast det är konstigt att du inte har upptäckt det innan i så fall, jag upplever det som dierkt obehagligt och tycker det är bland det lättaste (som finns) att höra när ena högtalaren är felkopplad. Fast alla kanske inte har lika lätt för att höra det, har varit med om att butikspersonal (i hifibutik) inte har hört att högtalarna varit felkopplade och även hemma hos folk har jag hört att stereon är felkopplad ibland (man lider men man törs inte säga något oftast).

Det verkar skumt iaf, det kanske är något annat det är fel på om det inte hörs så tydligt. Kanske bara diskanten eller basen är felkopplad i ena högtalaren.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/27 :  18:37:36  Show Profile Send edison a Private Message
Om du har kört felkopplat ända till detta hände och dessutom har en subbbas så är det väl bara att konstatera att:
"nu har det blivit som det skall, och klart bättre än innan, tjoho, i med en massa skivor och hör dom på nytt som om dom blivit remastrade allihop, typ" och det alldeles gratis tack vare din "busige" knatte!

Subbasen har antagligen fyllt i ungefär där basen pga felfasningen avtog hos dina huvudhögtalare så du inte märkt nåt...men klart LITE får du rodna alltid, hehe ;-)

Allvarligt talat, i vissa lägen kan det vara så att fasfel inte märks så där skitlätt, även om det givetvis brukar ge sej tillkänna.
Framförallt brukar det oftast låta som om ljudet inte har någon riktig "mitt" dvs låter lite utflummat förutom att basen blir klen(are).
Kanske även ditt rums egenskaper och placeringen av högtalarna gjort sitt för att dölja felet, som du ju dessutom inte misstänkt fanns där, i tron att du kopplade rätt vid installationen av grejorna(?)(!)

En liten tröst för dej kan kanske denna "anekdot" vara:
I butiken där jag jobbar hade jag en kollega som titt och tätt kopplade högtalarna fel när han ställde upp grejor på hyllan.Han lyssnade iofs inte alltid utan klämde dit kablarna och sen "råkade" jag eller nån annan upptäcka felet när det skulle demas för kunder...

NU jobbar denne fd kollegan på en av dom större högtalarleverantörerna i Svea riket...och har gjort det några år så han har väl lärt sej, hehe...
Han har nu eg inte haft svårt för att göra rätt mer än att han kanske var lite snabb att trycka dit kablarna utan attt verkligen kolla...hemma hade och har han ett mkt bra och rättfasat system... ;-)

Så kan det gå ;-)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/09/27 18:40:43
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/27 :  19:07:29  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Äsch. In bakom bänken och gräv. Men? Alla sladdar är kopplade som dom ska! Ändå har jag bytt plats på höger och vänster högtalarsladd (dvs felkopplat) på ena högtalaren och får då den bas jag förtjänar...

Kolla en gång till att högtalarsladdarna är riktiga och inte korsade (dvs röd och svart byter plats). Många högtalarkablar är inte så tydligt märkta.

Om du bi-wirar får du kolla lite extra noga att sladdarna verkligen är kopplade rätt och inte felmärkta.

Absolut säkraste sättet att kolla om det är felkopplat är att ställa högtalarna spelandes mitt emot varandra riktigt nära (nos mot nos) och prova med att byta fas, i det felaktiga läget kommer basen nästan släckas ut.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/09/27 :  19:45:16  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Sampix, inte är det väl fasfel i dina gamla CM2'or?


Kan jag inte tänka mig. Jag upplevde inga som helst sådan tendenser när jag använde dem,.. likväl har du inte har gjort det tidigare heller, så detta skulle jag mer eller mindre utesluta.
(dessutom har du väl garanti kvar på högtalarna, så om du vill utesluta den teorin så kan du alltid lämna in dem på service, det kostar gratis)

Men det är tråkigt det du upplever.. Tror det finns andra på detta forum som kan hjälpa dig bättre än jag faktiskt
Men min första tanke har att göra med hur du har dem placerade i rummet,.. det ser snyggt ut, men jag är inte helt säker på att det är optimalt ur hifi-synpunkt.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/09/27 :  19:56:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag sätter mina pengar på rummet, om samma fenomen uppträder i frifält tar jag tillbaka min åsikt och ber dig att kolla kablaget en gång till, skulle detta visa vig vara rätt så ställ då högtalarna front mot front, försvinner basen då, ja då har du nog ett internt fasfel i högtalarna.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/27 :  19:59:39  Show Profile Send Leif B a Private Message
Du har väl inte tvinnat högtalarkablarna?
Detta kan förstöra fasen rejält....

mvh Leif B
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/27 :  20:14:23  Show Profile Send Calle G a Private Message
Tja efter ytterligare lite laborerande så har ni nog rätt... efter att ha fasvänt sladden så låter det inte rätt längre, marens beskrivning var väldigt bra. Och frågan är väl om det egentligen var så mycket mer bas.. problemet är att när jag vrider på balanskontrollen så sitter jag precis framför ena högtalaren, inte alls i lyssningsposition, och det är väl det som skapade ljudillusionen. Jag drog nog en lite förhastad slutledning där... och jag var verkligen konfunderad, att sampix skulle missat en sån sak vore ju lite otrolig, liksom att för/slutsteg skulle vara felwirade... och sladdarna är faktiskt jättetydligt märkta, utan biwiring till råga på allt. Det var ju det som snurrade till det för mig också... 100% rätt men ändå fel, liksom.

Med en medhjälpare vid balanskontrollen uppstår inte alls samma fenomen. Dessutom är Caramel med Suzanne Vega sällsynt dålig till såna experiment :)

Vad lär man sig av detta då? Nog främst att rummet är A och O i hifi, som sampix säger så står ingenting där det borde (men låter rätt bra ändå tycker jag). Men att man kan få sådana helt olika upplevelser av ljudet av att bara vanka runt lite i rummet.. jaja, jag visste det, men det är verkligen fascinerande.
Dessutom att man inte ska ge sig på att försöka finlyssna när man är förkyld och har en 2-åring springandes runtrunt. ;)

Det vore inte alls dumt om något guldöra hade vägarna förbi och ville komma med några ideer... :)

Tack för alla goda ideer och hjälpsamma förslag!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/27 :  20:15:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det går ju att testa fasen på högtalarna med ett vanligt batteri också om man vill, koppla på plus och minus på terminalerna så ska konen gå åt samma håll på båda högtalarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/27 :  20:16:44  Show Profile Send Calle G a Private Message
Leif B -
quote:
Du har väl inte tvinnat högtalarkablarna?
Detta kan förstöra fasen rejält....



Hmmm? Jo alltså jag har inga bananer eller spadar utan en vanlig flerkardelig kabel som jag tvinnat (lätt) innan jag skruvat fast den i högtalarposten...
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/27 :  20:18:55  Show Profile Send Calle G a Private Message
Bernt,
quote:
Det går ju att testa fasen på högtalarna med ett vanligt batteri också om man vill, koppla på plus och minus på terminalerna så ska konen gå åt samma håll på båda högtalarna.


Ska se om startkablarna räcker upp till högtalarna... då borde utslaget bli entydigt antar jag?

Apropå det sampix så gick garantin ut för tre veckor sedan. Det om något skulle kunna tyda på att högtalarna faktiskt gått sönder.

Edited by - Calle G on 2004/09/27 20:22:51
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/27 :  20:31:20  Show Profile Send Leif B a Private Message
Du får se upp för twisting kan få en ur fas rejält.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/27 :  20:44:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
1,5V ficklampsbatteri räcker. Så testar jag att fasen är rätt på mina byggen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/27 20:46:13
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:18:34  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag kanske har läst slarvigt men om högtalarna är biwirade händer samma sak om man vänder diskanten fel eller basen? En felvändning av polerna till diskanten kan ha lite olika inverkan beroende på hur delningsfiltret är uppbyggt men skillnaden kan vara svår att märka. En felvändning av basen borde ge katastrofala följder för välljudet.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:30:50  Show Profile Send marens a Private Message
Brumel: Om man vänder diskanten på bara ena högtalaren så är det nog inte så svårt att upptäcka, kanske inte lika lätt som hela högtalaren, men det borde låta/kännas ungefär som om ett spöke vässar en penna bakom huvudet på dig medan du lyssnar på musik samtidigt som ljudbilden i diskanten löses upp. *rys* Förutom det ändras ju ljudet beroende på filtret också.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000