HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablage till Thiel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/09/27 :  13:26:44  Show Profile Send Buffert a Private Message
Har nyss införskaffat mig ett par Thiel 2.3 som håller på att trimmas in i rummet. En sak som måste kompletteras är då en singlewire högtalarkabel eftersom det är det som Thiel förespråkar (dvs. finns endast den möjligheten på dem).

Då mina förra högtalare mådde bra av biwire är det således en sådan kabel jag har och har därför bara satt ihop de två kontaktparen i högtalaränden just nu - men så kan vi ju inte ha det!

Finns det några här på forumet som har några erfarenheter av högtalarkablage som passat bra till Thiel
Behöver lite uppslag till vad som kan vara lämpligt att prova.

De drivs för övrigt av ett Classé slutsteg.

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/27 :  13:36:54  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kan du inte bara terminera om kablarna ?? Eller är dom för "dåliga"??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/27 :  13:36:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Va trevligt inköp!!!

Jag tror mig ha lyssnat på dem förut. En riktigt trevlig högtalare som folk inte verkar ha träffat på.

Normalt skulle jag ha sagt att du skulle PMa CH, men han har inte varit inne på ett tag, så då vet jag inte riktigt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/27 :  14:01:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det billigaste alternativet är att behålla de du har. Att lägga ihop kabeln till en singlewire halverar resistansen=bra om du tycker att ljudet är fint. Thielarna är mycket duktiga på att återge en djup och bred ljudbild och har du det så är nog allt OK. Saknas det kan det vara mycket som hindrar där kablar kan var en del.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/27 :  14:07:10  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag körde mina theil med MIT kablage. Fungerade mycket bra. Jämförde dock bara med supra ply, och transparent music wave.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/27 :  14:12:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Fungerade mycket bra


Du menar det kom ljud ut ur högtalarna eller....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/09/27 :  14:21:48  Show Profile Send Buffert a Private Message
Wolfgang: Terminera om nuvarande (Kimber 8TC) kan givetvis vara ett alternativ.

Zalve: Har redan pm:at CH men inte fått något svar ännu.

molsson: Vilka MIT använde du och till vilka Thiel?

Då de precis har baxats in i huset så har jag ännu inte hunnit hitta rätt placering osv. så det finns en del att göra först innan kablaget ska utvärderas. Helt klart är dock att jag inte anser att lägga ihop dubbla kontakter är optimalt. Om kimbern behålls så ska de termineras om. Är dock av den uppfattningen att byter jag högtalare vill jag åtminstonde prova några alternativa kablage för att se om jag redan är rätt eller om det finns mer välljud att hämta.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/27 :  14:36:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Möjligen kan 8TC låta en aning "torra" i basen och då behöver du ett par med mer koppar. En vända 8 TC till gör säkert susen men jag skulle inte göra något förrän allt är på plats och du verkligen utvärderat ditt nya system i ditt rum.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/27 :  14:48:43  Show Profile Send molsson a Private Message
Rydberg: Japp!!

Buffert: MITerminator 2 till Thiel cs.5

No hay banda!!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/27 :  14:59:47  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Om du har 8 TC BW nu så skulle jag bara terminera om dessa, det är en bra kabel.. Om du inte vill lägga ut en massa pengar förståss.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/27 :  15:43:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Eller....

ha ögonen öppna inom en vecka vad som annonseras i pressen.....

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/27 :  15:47:16  Show Profile Send freann a Private Message

"...då behöver du ett par med mer koppar..."

6,62mm2 är inte tillräckligt..?!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/27 :  15:57:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Thiel'arna mår troligen bäst av relatvit grova kablar ioma deras högtalare ofta har rätt låg impedans med strömbehov som följd.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/09/27 :  16:14:53  Show Profile Send Buffert a Private Message
Snacka om att man blir nyfiken Hi Fi Consult.....

Vad skall komma.......Fria kablar till behövande Thiel ägare
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/27 :  17:31:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lasse på Clou Cable lyssnar fram sina kablar med hjälp av sina THIEL-högtalare.
Han körde tidigare med 2.3 men har numera uppgraderat.
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/09/27 :  18:30:13  Show Profile Send Buffert a Private Message
Måste kanske slå Lasse en signal då. Kör med hans signalkablar och är nöjda med dem.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:47:08  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Thiel CS2.3 tillsammans med Cardas Golden Cross är en ljuvlig kombination!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:52:02  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kan inte uttala mig om kombinationen med thiel, men jag tycker NOs red dawn2 är en riktigt bra kabel i sk shotgunkonfig dvs dubbel singlewire.
Måste höras i anläggningen, antingen älskar man dom eller hatar.
Det är framför allt basen som delar folk i två läger en del upplever den som basfattig medans jag och andra uppskattar den stramhet och nyansrikedom den presenterar. NO fungerar bäst med faslinjära högtalare med enkla filter av låg ordning ngt som tex thiel använder.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/09/28 :  12:51:03  Show Profile Send NtR a Private Message
Adagio är inne på nåt här - antingen älskar man eller hatar dem.

Detta gäller de flesta dyra kablar, de är medvetet felkonstruerade för att förstärka, förvränga eller undertrycka något. Detta för att du som konsument skall höra skillnad och eftersom du gör det upplever du det som en förbättring. Klart är att kablarna måste vara rimligt tjocka för att släppa igenom ström till tungdrivna högtalare, men någon annan hokus-pokus ska man akta sig för. Bra kablar hör man ingen skillnad på, och som en bonus blir det VÄLDIGT mycket billigare. Så Buffert, kräng kablarna eller terminera om, men köp inget annat lika onödigt dyrt. Det blir bara sämre.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/09/28 :  17:20:42  Show Profile Send Saro a Private Message
En kabel som är rätt neutral eller framhäver mellanregistret lite mer skulle jag nog välja till thiel. De mäter ju som en hängmatta
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/28 :  17:30:27  Show Profile Send molsson a Private Message
Men, mäta bra och låta bra är inte riktigt samma sak.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/28 :  17:45:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
,Mäta må vara en sak... De låter rätt trevligt enligt mig,,, Kanske samma ex tom ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/28 :  19:53:44  Show Profile Send molsson a Private Message
Du har fel Zalve. 2.3 låter FANTASTISKT.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/09/28 :  21:45:49  Show Profile Send Buffert a Private Message
Hur de mäter har jag ingen aning om och bryr mig egentligen inte heller.
Jag tycker att de låter FANTASTISKT och är nöjd med det

Någon debatt om kablar generellt vill jag inte ha i denna tråd utan är bara ute efter förslag från de som har erfarenheter från dessa högtalare.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/29 :  08:20:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Högtalarna drar lite åt det ljusare hållet till.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:18:39  Show Profile Send lars a Private Message
Det är en fördel att ha samma kablage rakt igenom. Om du har Clou som signalkablar så borde du ha Clou som högtalarkablar.

Det enda rätta och jobbiga är att låna hem och testa. Personligen i mitt system tycker jag att högtalarkablar gör mindre skilnad än signalkablar. Har bla Thiel 3.6 som jag är jättenöjd med.

HiFi consult verkar ha en drive på Transparent på gång. Enligt tidigare inlägg. Har ett par Transparent Ultra till mina Thiel, och det funkar bra. För ljusa kablar skulle inte passa hos mig.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000