HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Idéer och förslag om högtalarbygge?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

brane
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/09/27 :  08:52:36  Show Profile Send brane a Private Message
Tjenare, har under en längre tid smygtittat i forumet utan att skriva någonting.

Köpte för ett halvår sedan lite element och filterkomponenter utav en kille här på forumet och hittills har de bara legat på hyllan och sammlat damm i väntan på bättre tider. Nu har jag fått för mig att ta tag i högtalarbygget då jag för tillfället har tillgång till snickeriverkstad . Till saken hör att jag inte är någon stjärna på det här med uträkningar och högtalarkabinetteorier... är dock helt övertygad om att det finns ett gäng kunniga här i forumet.

Elementen ifråga är fyra seas excel w17cy001 6.5" och två vifa D25AG-35 och filterkomponenterna är i "diskantvägen" en Cross-coil spole (0.68mH 0,196Ohm), Mcap Audiophiler 8,2uF samt en lite blå pinne med ringar på (antar att det är någon sorts motstånd) och i "basvägen" en Cross-coil spole (1.00mH 0,25Ohm) samt Audyn-cap 10uF... bäst att jag bifogar en bild på hur jag fått för mig att filtret ska fungera så det inte blir pannkaka.

Har fått för mig att http://www.solen.ca/thor.htm skulle kunna vara någonting för mig, någon som tror på att det skulle funka med de komponenterna jag har eller är jag helt ute och cycklar?

Idéer, tankar och förslag är mycket välkommna.

Tack på förhand
Andreas Graning

Edit: Förtydligade titeln. MVH Bernt

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/28 16:18:39

brane
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/09/27 :  08:56:15  Show Profile Send brane a Private Message
Ursäkta, fick inte med bilden som den skulle...

Ligger på http://www.graning.se/filter.jpg
Go to Top of Page

brane
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/09/28 :  11:26:13  Show Profile Send brane a Private Message
Eller är http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//euforia_brosj_tester.pdf att föredra?
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2004/09/28 :  13:19:42  Show Profile Send l99_man a Private Message
En första anblick säger mig att du borde invertera diskant ELLER bas, dvs vända på plus och minus, då dett är ett andra ordningens filter... Annars så borde du nog ha ett sk notch-filter på basarna då Seas Excel konerna har en elak uppbrytningsresonans, W17 har den någonstans runt 6kHz om jag inte minns fel.

Kan inte ge dig mer hjälp än så då jag måste räkna på filtret för att komma med några mer konkreta och vettiga råd .

/Martin

/Martin
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/28 :  13:32:40  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror inte att du ska vända på diskanten bara för att det är ett andra ordningens filter elektriskt.

quote:
Har fått för mig att http://www.solen.ca/thor.htm skulle kunna vara någonting för mig, någon som tror på att det skulle funka med de komponenterna jag har eller är jag helt ute och cycklar?
Alltså, det är svårt att säga om det kommer funka, låter gör det nog men chansen att det blir bra är kanske inte så stor. Jag skulle rekommendera att i stället kopiera filtret till den gamla Odin-versionen som använder dina basar och använda den diskanten istället Seas T25CF001. Kan försöka leta fram det filtret senare om du inte hittar det själv på internet. D25AG är en bra diskant men filtret behöver antagligen designas om för den diskanten om det ska fungera.

Såg nu att dina basar inte alls är de som används i Odin, jag skulle rekommendera att låta någon i närheten mäta på dina högtalare och simulera fram ett filter. Finns säkert någon här på HF som kan hjälpa till, vart bor du någonstans?

Edited by - marens on 2004/09/28 13:37:01
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/09/28 :  14:07:30  Show Profile Send jonasz a Private Message
Är du saker på elementbeteckningen? Enligt databladet har W17CY-001 glasfibermembran. http://www.seas.no/excel_line/excel/E002.PDF

Högtalarna du länkat till använder Excel med magnesiumdito. Borde skilja en del i filterkonstruktion till de båda.

Mvh Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

brane
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/09/28 :  16:24:32  Show Profile Send brane a Private Message
Marens : Jag bor i Rimbo, 5mil norr om 08land.
Jonasz : w17 cy 001 står det på dem iaf

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/28 :  16:49:12  Show Profile Send edison a Private Message
Brane:
Är konerna "metallvita" då är det magnesiumvarianten du har.SEAS glasfiberkoner i EXCELserien är svarta.
Och då måste du inkludera notchfilter för att ta bort/dämpa ner det ställe i frekvensbandet där dessa koners mkt elaka och rätt nivåstarka resonanstopp ligger.
Jag är ingen filterguru men just notchfiltret lär kunna användas från andra högtalares filterdesign som använder SEAS magnesiumelement med samma diameter = 6,5".
Hittar du datablad så ser du var denna topp ligger och kan då enklare avgöra om notchfiltret kan "klonas" eller ej...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/09/28 16:50:32
Go to Top of Page

brane
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/09/28 :  17:21:27  Show Profile Send brane a Private Message
edison : De är svarta, blir till att pillra lite med filtren ;) hoppas någon har lusten att hjälpa mig lite... Beställde lite högtalarterminaler och lödtenn idag också, så det närmar sig...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/28 :  23:48:48  Show Profile Send marens a Private Message
brane: Jag bor i stockholm så det är en bit ifrån dig, men någon i närheten av dig kanske kan hjälpa dig senare när du byggt lådorna mm. Kan bli ett mastigt projekt det här, men fördelen är ju att det aldrig blir "fel" när man bygger högtalare, bara bättre eller sämre.

Om du har frågor så är det bara att ställa dem här på forumet så finns det nästan alltid folk som kan förklara eller ge tips.
Go to Top of Page

brane
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/09/29 :  11:35:20  Show Profile Send brane a Private Message
Marens : Min första fråga är hur jag ska utforma lådan... smal baffel, ~110-120cm hög, vilken lådvolym bör jag använda?
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2004/09/29 :  14:32:55  Show Profile Send l99_man a Private Message
Hade inte allt för mycket att göra, så jag gjorde en simulering med dina komponenter så som filterlayouten ser ut på bild (med undantag för att jag vänt på diskanten).
Räknade med 0.82ohm som motstånd, ser ialla fall ut som ett...(du kan väl berätta vad det är för färger, då man inte ser så bra på den bild som du lagt ut länk till).
Frekvenskurvorna är tagna från respektive tillverkares hemsida (skall egentligen mäta upp kurvorna med just dina element, men det brukar stämma ganska bra ändå..)
Kom ihåg att detta är bara i teorin...
Så här ser det ut:

SPL

Impedans

/Martin
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2004/09/29 :  14:42:48  Show Profile Send l99_man a Private Message
Det ska tilläggas att baselementen är kopplade paralellt.
Här är en kurva med motståndet borttaget (ser nästan bättre ut):

/Martin
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/29 :  14:52:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Imponerande jobb, I99!
Mina erfarenheter är att det frekvenssvaret kommer ge ett subjektivt lite tunnt, kallt ljud. Större spole till bas/mellanregistret kan vara en genväg...
Hur ser frekvenssvaret ut om du polvänder diskanten?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2004/09/29 :  15:00:16  Show Profile Send l99_man a Private Message
Pär:
Så här illa ser det ut då jag polvänder diskanten igen, dvs alla element "rättvända"...

/Martin
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/29 :  15:06:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mmm... Bäst är när man har exakta mätningar på den tänkta lådan med dom tänka elementen. Då är detta en rätt OK mätning...men inte helt OK. Utsläckningen går att få än mer perfekt än -15dB vid XOf. Detta är ett bra sätt att verifiera hur väl elementen spelar i fas.

Alla element kopplade parallellt - vilken impedans får du då?

Njäee...jag har kompenserat för stigningen från 450Hz till 1400Hz. Men smaken är som baken - hårig!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2004/09/29 :  15:39:42  Show Profile Send l99_man a Private Message
Du har helt rätt i det du säger, jag ville bara få ett hum om hur det kunde se ut med existerande komponenter. Det är ju inte helt gratis att köpa nya av samma kvalitet som brane verkar ha fått med i köpet...

Det känns som om de flesta Seas-element behöver lite EQ-kompensation i filtret, rätta mig om jag har fel...

Elementen kopplade parallellt:

/Martin
Go to Top of Page

brane
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/09/29 :  17:28:59  Show Profile Send brane a Private Message
l99man : Motståndet är mörkbrunt, olivgrönt, guld och längst bort rött...

Verkligen reko att ni hjälper mig, det trista är att jag inte begriper mig på kurvorna i alla fall, antar att det är bättre ju jämnare kurvorna ligger... (finns det att läsa om det någonstans kanske?) Vilken lådkonstruktion är att föredra? Har under en ganska så begränsad tid tillgång till snickeriutrustning så det suger i högtalartillverkartarmen.

Frid.
Andreas
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:21:55  Show Profile Send marens a Private Message
Det där filtret funkar ju iaf. Om det är bra är en anna sak, möjliga fallgropar i med et filtret heter vertikal lobing och dålig fasintegration mellan elementen. Tex om elementen inte är helt i fas så kan huvudloben riktas åt ett håll som gör att högtalarna inte låter bra.

En liten parentes: Vilket håll diskanten bäst kopplas åt beror på mer än vilken elektrisk ordning filtret har. Säg att basens och diskantens överföringsfunktion såg annorlunda ut så skulle mycket väl positiv polaritet kunna ge bäst fasöverenstämmelse med samma filter.

Jag är inte så bra på det här med lådor men en början skulle kunna vara att mata inelementens parametrar i ett beräkningsprogram och prova sig fram. Tex detta tycker jag är bra:
http://home20.inet.tele.dk/kou/ubmodel.html
Det är ett excel-dokument som är ganska flexibelt.
Go to Top of Page

brane
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/09/30 :  18:31:49  Show Profile Send brane a Private Message
Tack för all hjälp. Har skissat lite på hur en låda skulle kunna se ut. Överös mig gärna med förändringar om ni ser några tokigheter.

Har dessutom lite oklart för mig hur jag skall göra med stagningen och dämpningen... några tips vore på sin plats :)

Tillägger att baffeln är 21.4cm bred.

Edited by - brane on 2004/09/30 18:42:33
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/30 :  18:53:12  Show Profile Send marens a Private Message
Jag är som sagt ingen lådexpert men det ser fint ut. Det du kan tänka på är att göra avfasningar på sidorna av baffeln och göra röret större och längre. Delningsfilterlådan kan man göra helt horisontellt om man vill så tjänar du lådvolym och kan göra en liten lucka baktill. Det kommer inte att minska stående vågor märkbart att sätta den snett på det sättet. Det blir antagligen bara lite annorlunda, inte bättre. Det du kan tänka på är att dämpa lådan med skum eller något på alla väggar. Då har du rätt bra utgångspunkt med möjlghet att ev justera fb och lådvolym sen.
Go to Top of Page

brane
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/09/30 :  19:00:29  Show Profile Send brane a Private Message
l99_man hade spanat lite i lspcad och då blev det tydligen en god kurva med 10cm lång rör...
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2004/09/30 :  21:02:25  Show Profile Send l99_man a Private Message
brane:
Vad marens menade tror jag var att använda en 4" port för att minimera blåsljud (rätta mig om jag har fel, marens). Med en 4" port blir längden 21cm för att få samma avstämning (36Hz).

/Martin
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2004/09/30 :  21:13:28  Show Profile Send l99_man a Private Message
Jo, tänkte bara säga att det såg bra ut, brane!

Vad gäller stagning tror jag att det räcker med några stag mellan sidorna och ett mellan baffel och baksida för att få mindre resonans i lådan.

/Martin
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/30 :  21:42:48  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Vad marens menade tror jag var att använda en 4" port för att minimera blåsljud
Stämmer bra det.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/30 :  22:03:11  Show Profile Send brumel a Private Message
Eh varför så fet port. 60 Liter låter hum lite mycket och konsekvensen blir en rejäl basbump vid 50 hz som kan bli lite tröttande i längden. 40 liter. 2 tum port och 21 cm lång. Jag tror inte den kommer att ha problem med vare sig blås eller basljud och portbidraget blir mer bredaxlat, inte så peakigt. Tror jag på en höft, har inte simulerat.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2004/09/30 22:05:39
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000