HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nad C352 vs. C372??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/09/26 :  22:53:39  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Citerar en kompis som jag tyckte skulle utnyttja det här forumet för att få lite tips. Själv är jag ju Linn-dåre så är ju svår att diskutera med.
--------------------------
Hej!

Jag skall köpa en ny förstärkare till mina par Dali 909. Jag undrar nu vad som är vettigt att köpa. Just nu väljer jag mellan följande:

* NAD C352 - 5000 kr, 2x80 w i 8 ohm
* NAD C372 - 7000 kr, 2x150 w i 8 ohm
* Annat, nytt eller begagnat, pris i stil med det ovan

Är C372:an värd de extra slantarna? Det är inte så många kronor extra som ger nästan dubbelt så många watt som 352:an... Kommer det att vara stor skillnad tror ni? Märks det tydligt även vid lyssning på volymer som inte är så väldigt höga? (Bor i studentrum...)

Tacksam för svar!

Joakim
-------------------------
Högtalarna kommer väl också så småningom bytas ut så då är ju frågan om det är bättre att köpa den dyrare (=bättre?) nu och kunna ha kvar den till ett par nya bättre högtalare eller om det är bättre att köpa en billigare för att inte få lika stor förlust om förstärkaren också bör bytas ut vid högtalarbyte.

www.linnforum.se

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/27 :  10:54:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Tja... Dali 909 är ju lättdrivna så vitt jag vet, så man behöver inte så jättemycket effekt för att kunna spela högt. Men det skadar aldrig med extra krafreserver.

C352 och C372 skiljer sig, så vitt jag vet, bara åt när det gäller effekten (plus några smådeltaljer som inte har direkt med ljudet att göra). Just med 909an är jag inte så säker på att man skulle uppleva någon förbättring så länge man inte spelar på tokvolymer, däremot om du kör med mer tungdrivna högtalare.

Bortsett från Kina-import är nog C372 det mest kraftfulla man kan hitta för pengarna i Sverige, men det finns ju också andra kvaliteter än ren kraft som spelar in för att få en bra förstärkare, och det finns en hel del andra alternativ i trakten kring 7.000 som kan vara värda att kika på.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000