HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Beställa skivor från USA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/09/26 :  20:40:30  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag har beställt ett antal skivor av en privatperson i USA. Vi kom överens om att han skriver "Gift" på tull-lappen och anger ett lämpligt värde (under 500 kr för både innehåll och frakt). Jag hoppas på detta sätt kunna skippa alla dumma avgifter som Tullverket har hittat på. Paketet innehåller ca 10 begagnade skivor och det hela verkar ändå rimligt.

Är det någon som har erfarenhet av sådant här? Jag vet att tullen ibland öppnar paket och letar kvitton. När det nu är köpt privat lär det förstås inte behöva hända. Privatpersoner är tack och lov inte lika kinkiga med att följa alla regler som t.ex. skivbutiker tenderar att vara.

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/26 :  21:10:28  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Hur man lurar staten på pengar diskuteras nog lämpligen på annat håll skulle jag tro...

// jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/09/27 :  08:16:05  Show Profile Send JesseX a Private Message
Det är inte något nytt ämne precis. Samma tankar har diskuterats tidigare.
Att just deala med privatpersoner verkar dock vara ett smidigt sätt att
undvika de tråkiga överraskningar som ett flertal personer (både i det
här forumet och på andra håll) har råkat ut för efter att ha beställt
paket från USA.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/09/27 :  09:42:41  Show Profile Send 10 a Private Message
Allmän kommentar i ämnet: Tull och moms skulle jag gärna betala på skivor och filmer från USA. Det som gör ont är Postens 50 kr plus moms i hanteringsavgift per paket och på det kassaavgift för att kunna betala in tullen och momsen (borde gå att göra via Internetbanken!).
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/09/27 :  14:37:24  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jo, att avgifterna rör till det är helt sant. Det är ju väldigt svårt att riktigt få kalkylen att
gå ihop nu.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/28 :  16:41:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja postens jäkla avgift kunde man gärna slippa... beställde 3 skivor och det blev 50:-, plus 35:- för räkningen och sen moms på avgiften !!

Så då blev helt plötsligt inte skivorna billigare längre !! Trist...
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/09/28 :  16:54:38  Show Profile Send JesseX a Private Message
Tyvärr är det inte så lätt att använda min metod. De flesta skivor som finns att hitta (åtminstone i min ganska omfattande undersökning) säljs genom butiker. Butiker är oftast relativt
noga med regler. Förutsättningen är ju att det är en privatperson och dessutom att det rör sig om en hyfsat stor mängd skivor.

Med 1-2 skivor går det förstås också men sådana paket slinker ju lätt igenom iallafall. Jag har förstått att det är så de flesta går tillväga. Portot per skiva blir dock ofta skyhögt då. I min affär kom jag ned i 13 kr per skiva och det går att hitta lägre priser än så.

Jag återkommer med besked om resultatet när paketet har kommit fram. Om det fungerar ska jag testa metoden på fler ställen. Vissa säljare har väldigt stora mängder skivor inom specifika musikstilar (ofta smala och svåra skivor) och då kan den här metoden vara bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000