HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pick-up i 8K-20K klassen, tips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/09/25 :  19:35:38  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, nu har man återfått sitt musiksug igen, efter drygt 1 år där man mest köpt hemmabio grejer och sett film. Har precis beställt en Sutherland Ph.D. Phono stage


Nu behöver jag en ny pick-up till denna också. Har alltid varit intresserad av Lyra Helikon och nu finns den ju även i "förbättrad" version, SL. Den verkar vara i min smak, alltså;
*låg brus från skivorna.
*knäpp och knaster hörs mindre.
*dynamisk.
*neutral eller kanske t o m åt det kalla/hårda hållet.

Så frågan är, finns det någon annan pick-up som kan vara intressant? Jag har ju en rörförstärkare så jag vill inte gärna ha för "romantisk" och "mjuk" pick-up. Jag vill gärna ha så låg brus nivå som möjlig och att knaster och knäpp är så lite som möjligt. När det gäller musiken så är väl dynamik bland det viktigaste.
Alla former av tips är välkommna, upp till ca 20-25Kkr.

Anläggningen just nu:
VPI HW-19MK4 med Rega RB-250 arm som är Clearaudio moddad.
Tube Technology Synergy och Sony SS-M9 högtalare.

MVH

/Mattias

Edited by - nin on 2004/09/25 20:01:54

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/25 :  20:12:00  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Titta på pick-upperna från BENZ håller mycket hög klass !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2004/09/25 :  21:19:14  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Jag kör med Clearaudio Discovery ... fantastisk PU!! Rekommenderas varmt

Lycka till!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/25 :  21:26:08  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Hur är det nin, tänker du behålla den spelaren eller uppgradera den också? Det skulle påverka mitt val av pickup.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/09/25 :  21:32:44  Show Profile Send nin a Private Message
Wolfgang, Jo, Benz är allt med där i bakgrunden. Ogillar lite tanken med "naken" pick-up som Lyran är.


mikethebike, Ja, men den ligger på runt 30K eller??

Hatoil, Ja, det kommer göras men med tiden. Har lagt 150Kkr på hemmabio senaste två åren så uppgraderingen av skivspelare har tyvärr inte blivit av. Valet jag står mellan är en VPI TNT HR-X (60%) eller en Graham 2.2 på en SME eller kanske Kuzma spelare.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/25 :  21:44:35  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Undrade bara för att jag kört en Shelter 901 på min gamla DDX-1000 ett tag, och nu föredrar jag med stor marginal ljudet från en begagnad Dynavector Karat 17D2 på en bättre spelare! Är du säker på att du inte vill lägga pengarna där först?

Tror inte att jag skulle rekommendera en Shelter till din arm.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/09/26 :  02:50:28  Show Profile Send nin a Private Message
Lägga pengarna på en bättre spelare? Nää, det har jag inte just nu. Skulle jag köpa något som skulle ge någon större förbättring så snackar vi minst 40K. Sedan står jag där utan en bra pick-up ändå. Ska tänka lite mer på detta. Riaa'n är iaf köpt nu
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/26 :  11:01:15  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Då skulle jag lägga mig i underkant av budgeten. Och spara den där riktiga dräparpickupen till skivspelaren du tänker köpa sedan. Det är väl ändå där du vill få matchningen helt rätt?

Vill bara inte att du skall göra om mitt 'misstag'. När jag väl bytte skivspelare, passade (matchade) min 'fin-pickup' inte längre.

Men en Helikon är nog aldrig fel, om du får den till bra pris.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/09/26 :  11:40:54  Show Profile Send eliot a Private Message
Grattis till Sutherland PhD - det är säkert ett jättebra RIAA-steg och mycket prisvärt.
Här finns en mycket positiv test: http://www.positive-feedback.com/Issue12/sutherlandphd.htm

Det är spännande med batteridrift

quote:
Ogillar lite tanken med "naken" pick-up som Lyran är.
- Jag har en "naken" Lyra Clavis som är en prototyp dvs modifierad (Benz?) och jag förstår inte varför man skulle ogilla den

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/09/26 11:43:55
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/26 :  13:28:40  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
För att den är ömtålig?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/26 :  13:40:01  Show Profile Send Blue a Private Message
nin: Lite OT, men jag blev lite nyfiken. Du ligger ju inne på ganska rejält seriösa prylar måste man säga, VPI och Tube Technology och är nu ute efter pickup i begbilprisklass. Och så har du tydligen Sony-högtalare? Ursäkta min okunskap men jag visste inte ens att dom någonsin sålt fristående högtalare. Vad är detta för pjäser?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/09/26 :  20:44:09  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Då skulle jag lägga mig i underkant av budgeten. Och spara den där riktiga dräparpickupen till skivspelaren du tänker köpa sedan. Det är väl ändå där du vill få matchningen helt rätt?



Ja, jag funderar också på det. Vad tror du om Ortofon's KONTRAPUNKT B kanske? Den ska ju funka med min Rega RB-250 (med bättre motvikt).


eliot, Ja, jag tror den kan vara grymt bra. Enligt allt jag läst så är den kanon och tyst som fasen!


Blue, Ja, dom är riktigt bra. SS-M9 heter dom och dom var Class B rankade i Stereophile. Nypriset var strax under 50 papp i Sverige. Du kan läsa om deras storebror här: http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/391/ Klass A rankde SS-M9ED, som var grymma i testen både lyssningsmässigt och mättmässigt.
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:57:12  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Hej igen,

Discoveryn är listad på ca 28. Jag kan också rekommendera Victory för ca 13 (jag hade den tidigare). Även den lever upp till namnet ---> mycket "ren" (läs odistrorterad) återgivning. Dock utan att bli överanalytisk och "kall".

Kloka synpunkter från några andra ... skivspelaren är viktigast. Med VPI har du ju även möjlighet att uppgradera successivt - hela vägen upp till TNT jr om jag inte missminner mig.

Armen är väldigt bra, men även där finns möjligheten att "tweaka" lite till - t ex Origin Live's uppgraderingar (viktigaste förändringen är en bättre lösning på hur "stumpen" som motvikten sitter på fästs mot tonarmen). I uppgraderat skick har den fått dräparrecensioner. Jepp, jag är på sätt och vis part i målet (jag använder OL's Illustrious som tonarm), men läs vad Fremer tycker här;

http://www.turntable-kits.com/review_stereophile_resolution_turntable.pdf

En av de mest positiva recensioner jag någonsin läst ... Encounter ser visserligen inte riktigt ut som en Rega längre, men är en direkt vidareutveckling av deras modifieringar av Rega-armen.

Kontrapunkt B är också en väldigt bra puppa, men frågan är om du då inte bör lägga till en Ortofon MC trafo ... hur bra Sutherland än är skulle jag nog testa (jag hade ännu lite tidigare en MC20 Supreme som "vaknade" först när jag kopplade in en T20. Visserligen "bara" med Bladelius Phonofix som RIAA (jag är fullkomligt tvärsäker på att Sutherland är bättre!), men där var det ingen som helst tvekan om vad som var bäst (och det går ju att låna ...)

Lycka till!!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/28 :  23:27:55  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Nin: har tittat runt lite Lyra Helikon SL (MC) ca 25.000:-, Lyra Helikon (MC)ca 24.000:-, Transfiguration Spirit 3 (MC) ca 15.000:-, Lyra Argo (MC) ca 16.000:-, Ortofon Akzent Venice (MC) ca 15.000:-, Ortofon Jubilee (MC) ca 13.500:-, Gradeo Statment Reference (MC) ca 17.500:-, Benz Micro Ruby II (MC) ca 18.000:- sen finns det ju en drös till, de första 3 är vad tyskarna säger "Absolute Spitzenklasse" resten är "Spizenklasse"
Intresserad ?? E-mail !!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/09/29 :  11:20:10  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag skulle precis som Wolfgang rekommendera dig att titta på Benz. Jag gillade inte riktigt Transfiguration Spirit MK1 tillsammans med VPI Arie Scout och deras 9" pivotarm, jag valde en Benz L2 för en något billigare peng.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2004/09/29 :  11:35:54  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Nin,

har experimenterat med många pickuper, phonosteg etc. genom åren. RIAA steget som du köpt är riktigt bra och förtjäner en riktigt bra pickup.

Oavsett vad du gör så måste du komma till oss och provlyssna handbyggda Dynavectors XX-2 innan du fattar ditt beslut. Den kostar lite drygt 14 000.- och kommer spela....

Besök oss eller kontakta oss så berättar jag mer.


mvh, Audio Concept, robert


mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/29 :  13:19:55  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hur mycket kostar sutherland riia:t?
micke
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/10/04 :  00:42:28  Show Profile Send nin a Private Message
mikethebike, Tackar för all hjälp, kommer nog dröja lite och jag får spela med min gamla MC-10mk2 ett tag till, efter mitt CRT köp


Wolfgang, Audionet, Tack för tipsen.


Audio Concept, Jadu Robert, kommer att komma in till dig/er framöver. Tyckte eran demo på Arken var riktigt trevlig.

micke76, 3000$ plus frakt/tull/moms. Dollarn är låg nu så bra tillfälle att köpa. Borde få den till veckan.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/10/14 :  23:42:01  Show Profile Send nin a Private Message
Har lyssnat lite på Riaan idag och ojojoj. Det jag först märker är hur lite, eller knappt alls, brus jag har mellan låtarna. Ja, har bara hört ett par skivor och vardagsrummet är ännu i kaos eftersom min hall inte är klar än.

Tänkte fråga experterna här lite, vad tycker ni jag ska testa min rätt unkna Ortofon MC-10mk2 för loadings? Har ju 100, 200, 1k och 47k ohms att välja på.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/15 :  09:05:53  Show Profile Send gromit a Private Message
Hur går det med valet av pickup då? Har du varit runt och provlyssnat något?

Jag tycker Benz verkar fina. Dock har jag inte lyssnat på dem i klassen 8 - 20kkr utan lite under. Benz Ace är riktigt trevlig men den är ju "för billig", ca 4500 kr.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/10/15 :  11:10:36  Show Profile Send Daniel a Private Message
Det där med loading är en delikat fråga. Den engelska skolan är väll att ligga lågt 100-200ohm och amerikanarna kör på 47k ohm.

Jag tycker att det handlar om preferenser. Jag fick gå in och löda om min Tom Evans riaa, när jag köpte min Benz LP. Innan låg den på 100 ohm. Jag provade 100, 200, 700, 2000 och 47 k. 47 k gav en stor och luftig ljudbild som var ganska diffus och artificiell. Vid 100 ohm blev det för torrt och stramt. Ljudbilden andades inte och det blev ganska trist. Tillslut hittade jag bäst balans vid 700. Benz LP:n skall iofs lastas lite högre än gamla Benz puppor eftersom den har en högre intern impedans 38 ohm. Benz själva rekomenderar att man lastar den över 500 ohm.

här är en lista på rekomendationer för benz puppor:

http://www.musicalsurroundings.com/cartr.html

Om du vet vilken intern impedans din ortofon har kan du ju använda ovanstående lista för en jämförelse.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/10/15 :  12:57:34  Show Profile Send nin a Private Message
gromit, Nej, har fullt upp med massa andra saker och sedan vet jag inte när pengarna finns för den heller (renoverar hemma).


[b]Daniel[/b9, Tack, får testa mig fram lite.
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2004/10/22 :  22:32:46  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Helikon SL är egentligen ingen "förbättrad" variant av Helikon, utan bara annorlunda, SL står för Single Layer- d.v.s. det är bara ett lager tråd på spolarna. Lägre rörlig massa & lägre utnivå. Jag skulle titta ?? lyssna på Shelter.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000