HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Medelklass spelare för Vinyl!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/24 :  23:31:33  Show Profile
Det har precis uppenbarat sig för mig att typ 80% av musiken
jag lyssnar på enbart släpps på Vinyl.
Har tidigare inte haft något större intresse av Vinyl pga
att det mesta snacket går runt dammiga Jazzskivor som får mig
att gäspa
Jag gillar inte att lyssna på musik jag inte tycker om bara
för att det är en bra inspelning...

Musiken som kommer spelas är alltså stenhård trance.
Aqualoop och andra bolag släpper ju strida strömmar med bra
musik. Känns betydligt roligare då vinyl kostar runt 50:-
och cds det fyrdubbla...

Något märke som är speciellt bra på detta, eller funkar det
med vilken spelare som helst.
Inget lågbudget är jag ute efter, heller inget high-end utan
något i mitten, pris ... tja säg 4-5000:- även begagnat.

Technics 1200 kanske? Men det känns som om det måste finnas
något bättre om man inte skall skratcha och hålla på.
Alla tips är välkomna!

edit: Jag är alltså helt grön på detta. Fick upp ögonen för Vinyl
idag när jag hjälpte en polare att rigga upp sin anläggning och
han hade en riktigt gammal kass skitspelare, men det lät rätt bra ändå!!!
Tänkte genast att med en lite finare spelare... WOW

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/09/24 23:33:59

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/24 :  23:37:26  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Det finns bara ett val. Technics SL1200. Du får en begagand i fint skick för dom pengarna. Den rokkar röven av alla high end spelare, enligt mig (andra har en annan uppfattning, men den får stå för dom).

1200 är byggd för HiFi från början och är mycket lämplig för den uppgiften. Att den blivit poppis bland DJs är för att den håller så bra + att den är startsnabb samt enkelt och bra handhavande. Kort sagrt: En 7-jäkla bra skivspelare! Jag ska köpa en själv nu i höst, så är det någon som vill sälja en i bra skick så PMa mig bara!

Edited by - Johnny_Fiasco on 2004/09/24 23:38:39
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/24 :  23:59:57  Show Profile
Trevligt! Misstänkte att det skulle komma ett par rekommendationer på den :)
Får se om jag hittar några fina

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/25 :  00:10:19  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Vinylsvarven från Technics är idag uppe på SL1240MkIII och kostar det tredubbla och mer beroende på p-uppen.
Skall du spela HIFI skall du nog välja en annan spelare. Titta på en Rega t.ex

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/25 :  00:19:45  Show Profile
Användningsområdet är som sagt hemma, ska inte skratcha eller så mer än nån gång på fyllen
Rega har man ju hört talas om, vilka modeller är det som gäller där?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/25 :  10:41:05  Show Profile Send Loopen a Private Message
Thoren, Rega, ProJekt, Linn, Systemdeck är alla seriösa spelare som du kan hitta begagnat till bra priser. Jag vill även passa på att rekomendera en bra pick upp. Ortofon MC1 Turbo. En högnivå MC som jag tror passar din musik perfekt. Bra tyngd i basen men ändå väldigt välljudande. Har själv en Sumiko Pearl men måste nog säga att jag föredrar MC1 án. Pearlen är kanske lite mer detaljerad och skör i återgivningen men på samma gång lite mjäkig.

Lycka till i jakten.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/25 :  11:43:43  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
det finns ju faktiskt gamla hederliga dual oxå; till ett vettigt pris.
P-uppen kan man ju alltid uppgradera senare.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/25 :  12:28:49  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag kan inte annat än rekommendera en direktdriven skivspelare för ändamålet. Med knappar för 33/45. Här är en till som älskar vinyl, utan att lyssna på dammig jazz. Jag skulle vilja påstå att man inte hört elektronisk musik förrän man hört det på vinyl!

Så mycket bättre är det. (Hur konstigt det än kan låta.)

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/25 :  15:12:13  Show Profile
Hatoil: Låter bra det!! Har kollat in lite olika Technics och Stanton direkdrivna spelare. Du tycker jag ska satsa på något sådant? Om vi säger jag köper mig en ny spelare (ex Stanton) .. några tips där.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/25 :  16:35:33  Show Profile Send Blue a Private Message
Om du lyssnar mycket på 45or kan det bli jobbigt med en Rega, då måste man nämligen flytta remmen. Annars ger dom jäkligt mycket välljud för pengarna. Technics 1210 är som någon sa en dröm användarmässigt och ljudet är inte heller fy skam. Skulle nog passa dig fint.

Tänk också på detta med pickup... En MC-pickup av "finsmakar-typ" kräver en RIAA-stärkare av god klass, vilket ytterst sällan finns i intergrerade förstärkare, så det kan bli en ganska dyr historia. Det finns billiga DJ-pickuper med väldigt hög utnivå, men tyvärr inte särskilt god ljudkvalitet. En bra kompromiss är en hyfsad MM-pickup kring 1000 kronor, kanske en Grado, Shure eller Sumiko.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/09/25 :  19:20:12  Show Profile Send nin a Private Message
Martin.M, Ja, tror för ditt ändamål så är en 1210 perfekt! Sedan kan du röva dig hem till mig så ska du få höra på vinyl i hög klass!
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/25 :  19:40:35  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
" Vinylsvarven från Technics är idag uppe på SL1240MkIII och kostar det tredubbla och mer beroende på p-uppen."

Man får en NY 1200 mk2 för 7000. I alla fall fick man det i måndags, när jag frågade i affären.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/25 :  19:54:52  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
SL-1210M5GE kostar 9000:- utan P-upp !!!
SL-1200MK2XG kostar 7000:- utan P-upp !!!
Tillkommer för P-upp ca 2000:-

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/09/25 19:59:45
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/26 :  15:05:07  Show Profile Send Blue a Private Message
Det finns dock gott om begagnade 1210:or därute för under 5.000. Eftersom dom är så stabilt byggda är dom förmodligen också ofta i fint skick. Sedan kan man komplettera med ny nål eller pickup om behov finnes. Tycker absolut att det låter som att detta är vad Martin ska ha!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/26 :  21:00:32  Show Profile
Då får det bli en Technics tror jag, finns ju en anledning till att 12** serien varit populär så länge!
Känner också ett par st som är djs här i stan, så jag kan låna hem och testa innan.

nin: Just say When så kommer jag med bilen full med "hifi-dricka" hehe

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/26 :  21:34:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Martin,,, Vi kanske skulle planera in en RESA till nin ;)
(Jag har ännu inte sett den omtalade tatueringen...)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/09/26 :  21:40:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.tonlaget.com/skivspelare.html

project rpm4

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000