Author |
Topic |
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 20:04:12
|
Det ligger klockrent i enligthet med rimlighet, reeltoreel. Norah är lätt att ta till sig, lika så Monica. Diana Kralls låtar kan iband låta slentrian (hissmusik?) men andra låtar kan växa och det tar längre tid än ex Norah.
Semstra på du!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 22:45:16
|
Kul att du hittade lite trevlig musik reeltoreel
Tänkte bara rekomendera två andra album med Diana Krall som kanske ger ett annat intryck av henne. Det rör sig om de "nyare plattorna". Live in Paris och The Girl in the other room de är mina personliga favoriter med Krall. Kom bara ihåg nu att jag vråldiggar henne och är helt lost i henne
/Mattias |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 22:52:01
|
Mattias jag tycker att du ska lyssna på Patricia Barbers senaste "Live in Paris" som är en riktig höjdare t.o.m. bättre än Krallan. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 22:52:04
|
Jag tycker att några av de tidigare D.K skivorna är också riktigt trevliga. Tex "All For You" och "Only Trust Your Heart", de var billiga på CDon.se när jag köpte dem. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 23:07:55
|
Gcs: Tycker man skall se att Krall och Barber är TVÅ olika stilar inom Jazz. Tycker det är svårt att jämföra dem. Har båda damerna "live" skivor. Jag skulle inte komma på ideén att jämföra dem. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 23:20:05
|
Jag lyssnar på båda damerna men jag föredrar PB framför Krallan. F.ö. finns det flera kvinnliga och duktiga jazzpianister. |
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 08:07:06
|
Inom kategorin jazz-sångerskor skulle jag vilja slå ett slag för Mary Coughlan. Hon ligger inte kanske helt i samma kategori som alla de som blivit stora stjärnor på senare tid. Dock har hon gjort ett antal skivor som är riktigt bra, bl.a. en 2-CD med Billie Holidays låtar. |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 08:23:46
|
Det finns mycket bra musik Skivan med PB konserterna från Frankrike skall med enkelhet inhandlas. Jag bara koppas på en SACD utgåva... kanske får man släppa det och gå på cd'n som redan finns ute.
Mvh Mattias |
|
|
redestad
Member
264 Posts |
Posted - 2004/10/26 : 03:33:29
|
Tackar JesseX för tipset om Mary Coughlan, verkligt skön röst och verkar ha ett antal intressanta plattor. Verkar som materialet inte enbart rör sig inom jazzen, i alla fall utifrån det jag kunde höra på Allmusic men bra var det i varje fall. Ska beställa ett par som jag hittade relativt billigt på CDON, återkommer kanske med lite utförligare omdömen.
Har förresten någon annan något matnyttigt att säga om damens skivor - musik och ljud? |
|
|
Topic |
|