HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Andrastereo i myshörnan.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:21:03  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Är på jakt efter ett stereopaket till myshörnan. Rummet är väldigt litet (3x3m), men vill fortfarande ha så "bra" ljud som möjligt. Som huvudstereo kör jag en Copland duo, Audiovector M3 Sig, samt ett par Celestion subbar och diverse trådar och surroundpryttlar där emmellan. Vill ha ett litet välljudande musikpaket med CD, Stärkare och ett par stativare max 10000-12000:- och gärna begagnat. Har kollat runt lite på, Quad 12L, Totem, Ino, B&W, Audiovector, Dynaudio. Elektronik som NAD Bee, Rotel, Cambridge, Arcam, Marantz osv. Jag gillar INTE högtalare/elektronik som är lite laidback/mörka/mjuka?, utan mer åt det luftigare/klarare/öppnare hållet? Stereo/djupperspektiv och att hötalarna försvinner i ljudbilden är första val. Hört mycket gott om Totem (för trögdrivna?), Quad (mörk klang?), Ino (måste köpa ohört?) osv. Hoppas på lite hjälp att selektera, så att jag slipper att springa runt och lyssna på varenda märke Rummet är som sagt litet, men riktigt bra akustiskt.

Edited by - Jonas Nilsson on 2004/09/23 22:42:35

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:36:19  Show Profile Send Rob a Private Message
Hej Jonas,

Ja du... Så mycket att välja på så man inte vet vart man skall börja..

Såg ett Marantz PM17 MK2 på magasinet för 5500 SEK.. Skulle kunna var en början.. Har ingen aning hur det låter men ändå...

Men givetvis så behöver du en radio också... En gammal H/K för en spottstyvel...

Lycka till i jakten på det perfekta ljudet...

Pelle
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:47:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Beroende lite på vad du har för tankar med detta lilla mysrum... men skulle det inte vara läckert med ett litet hörlurssystem istället? Man ser emellanåt sådana av mycket hög kvalitet säljas beggat till låga priser. Jag menar, om du redan har ett "vanligt" system med högtalare så i huset?

Annars, om du vill köra med högtalare, så skulle mitt tips bli ett par stativare av den mindre sorten. Lite större stativare, t.ex. Quad 12L och särskilt B&W 602 kräver mer plats än man tror för att låta riktigt bra. Pga det lilla rummet tror jag heller inte att du kommer ha behov av en särskilt kraftfull stärkare, vilket ju ev. kan spara en del pengar.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:48:12  Show Profile Send Blue a Private Message
Beroende lite på vad du har för tankar med detta lilla mysrum... men skulle det inte vara läckert med ett litet hörlurssystem istället? Man ser emellanåt sådana av mycket hög kvalitet säljas beggat till låga priser. Jag menar, om du redan har ett "vanligt" system med högtalare så i huset?

Annars, om du vill köra med högtalare, så skulle mitt tips bli ett par stativare av den mindre sorten. Lite större stativare, t.ex. Quad 12L och särskilt B&W 602 kräver mer plats än man tror för att låta riktigt bra. Pga det lilla rummet tror jag heller inte att du kommer ha behov av en särskilt kraftfull stärkare, vilket ju ev. kan spara en del pengar.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/09/23 :  22:54:20  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Testa Totem Mite. Vid min provlyssningar i butik tycker jag den låtar väldigt bra. Högtalaren har en storlek som gjord för ett 9 kvadratmeters rum. Jag har precis samma situation som du Jonas, och tycker liksom Blue att Quad:arna blir i största laget.

På Totems webbplats uppger de att Mite klarar sig med 25-30W. På HiFi-Art uppmanade de mig att ta med min Denon DM31 på cirka 2*20W och prova med Totem Mite - och även Dreamcatcher skall väl tilläggas.

mvh/ Jörgen G

edit: diverse felaktiga påståenden rättade

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/09/23 23:03:45
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:04:35  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Totem Dreamcatcher, Amphion Helium.
Kan det vara nåt?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:09:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Kort svar Jonas: Jäpp!
Se mitt inlägg ovan, som du förmodligen inte hade sett i sin sista utformning när du skrev senaste inlägget.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:26:08  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Bommade med 40 sekunder
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:26:20  Show Profile Send Bosco a Private Message
Eftersom du själv nämnde Ino så borde ju ett par piP med Atacama Nexus stativ och en Denon D-M31 passa ypperligt. Då får du helt nya prylar inom budget också. Köpa dom ohört tror jag inte att du får ens.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:43:54  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag måste väl kunna beställa dom ohört
Eller måste jag först åka till Stockholm och lyssna på dom, och sen åka dit och hämta dom
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:52:15  Show Profile Send Bosco a Private Message
Så har det varit tidigare, även om undantag säkert förekommer.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/09/24 :  00:06:43  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Har fått för mig att han inte har dom på lager direkt, sant
I sådana fall blir det bara en resa om man tjatar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000