HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/23 :  20:32:16  Show Profile Send J-son a Private Message
Jag skulle vilja ha förslag på bra försteg.
Kravet är att det är balanserat (äkta bal.) och självklart låter bra . Berätta gärna om fördelar och nackdelar samt övrigt värt att veta.

Tack på förhand

J-son

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/23 :  21:24:03  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Prisklass? Till vilken utrustning?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/09/23 :  21:32:41  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Själv är jag jävligt sugen på Cyrus ACA 7.5 som säljs här på forumet http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32882

Balanserade in- och utgångar samt RIIA med mera.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/23 :  21:56:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Detta skulle jag köpt om jag hade varit intresserad av ett försteg idag http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?preatran&1101103020

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/24 :  10:54:09  Show Profile Send J-son a Private Message
det ska bli ett försteg till mitt nyförvärv Krell FPB 200 .
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/24 :  11:06:51  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Synd att kravet var balanserat rakt igenom, annars hade du kunnat köpa ett Bryston. Du får väl nöja dig med med Krell eller nåt sånt. DP har ju försteg i refrensklass, men det är nog inte balanserat rakt igenom det heller.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/24 :  11:16:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Begagnad Adantage P1 för strax under 10.000 kr.
Tillför lite värme till Krell-ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/24 :  11:19:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Perreaux SM6, helbalanserad dualmono.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/24 :  13:23:44  Show Profile Send J-son a Private Message
DP är balanserat rakt igenom. Dom gör ingen smörja.
Bryston, går som sagt bort pga ej bal.

Johnny Fiasko vet du hur krell KRC låter. Lyssna på det så ändrar du nog uppfattning om Krell (kostar förvisso några hundra kkr).
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/24 :  13:33:11  Show Profile Send J-son a Private Message
Någon som vet hur primare pre30 är.
Hur står sig den mot dyrare alternativ.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/24 :  14:00:54  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Varför inte Krell KCT

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/24 :  14:05:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Spännade att testa ett Audio Research LS15 eller 16. Ballade och med fjärr, väldigt låg dist och samtidigt ett verkligt bra ljud med attack, värme och tryck.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/24 :  14:07:31  Show Profile Send Sanoj a Private Message
För att citera Hatoil:

quote:
Prisklass?...



// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/24 :  14:37:38  Show Profile Send J-son a Private Message
Prisklass är ett relativt begrepp. Beror på vilken marknad man avser (t.ex svenska eller amerikanska marknaden).
Jag är mer intresserad av produktens kvalite eftersom pris/prestanda sällan går hand i hand.
Förstå mig rätt .
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/09/24 :  16:56:42  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Du måste väl ha en budget? Om inte, så ser Rydbergs förslag frestande ut...
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/24 :  17:14:42  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Johnny Fiasko vet du hur krell KRC låter. Lyssna på det så ändrar du nog uppfattning om Krell (kostar förvisso några hundra kkr)."

Jag skpjjade bara. Krell gör i alla fall bra slutsteg. Försteg vet jag faktiskt inte, men jag har hört folk gnälla, faktiskt. Jag skulle hellre välja något av förslagen nedan:

Kör på DP eller Audio Research LS15 eller 16 som EngelholmAudio föreslår. DP är mycket fina, hög hip-faktor (klart högre än Krell).
Audio Research design kan ju vara värd att betala för bara den, om man har råd. Funktionellt, tidlöst och snyggt. Annat än "vissa andra" märken som byter utseende och modeller i tid och otid.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/09/24 :  21:30:01  Show Profile Send lars a Private Message
Hade möjlighet att vid samma tillfälle prova både Advantage P1 mot Audio Research LS16. Dom var ganska likvärdiga men jag uppfattade P1 som mer detaljerad än LS16 och till ett mycket lägre pris. Jag köpte P1:an.

Nu kan man tydligen köpa beg P1 för under 10 KSEk. (P1 tillverkas inte längre). Det blir ett mycket bra försteg för 10 KSEK om man klarar sig utan rattar på försteget.

LS25 däremot är mumma men kostar.
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2004/09/24 :  21:45:11  Show Profile Send HMartin a Private Message
Johnny_Fiasco, tycker personligen att krell gör mycket bra försteg likväl som slutsteg, plus att förstegen brukar vara riktigt prisvärda. Vill man köpa nytt t.ex. 280p men förmodligen gör man en bättre affär om man hittar en 250p eller en KRC-3 begagnad. Nackdelen med krells försteg är att de i låter bäst om du kör dem helt balanserat, men de har ganska mycket gain i detta utförande vilket kan vara ett problem med "känsliga högtalare"/"små rum".

J-son, vill du ha ett bra råd är det förmodligen bäst om du berättar vilken annan utrustning som du har.
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/09/25 :  08:15:18  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Ett tips till vilken utrustning den gode J-son har kan ni få om ni klickar på hans namn.

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/09/25 :  09:29:26  Show Profile Send erixon a Private Message
Det är sällan man ser begagnade Advantage P1 idag. Dessutom en design som både kan tilltala och avskräcka. Ett minst lika bra försteg är Primare PRE30, designat av Michael Bladelius. Gämför man kretskortslayout och ingående komponenter så verkar de två vara exakta kopior. Den enda synbara skillnaden är att P1:an endast kan manövreras via fjärren.

Ett tips så gott som något
//erixon

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/09/25 :  09:35:47  Show Profile Send hjort a Private Message
Lars "LS25 däremot är mumma men kostar."

Lasse berätta mer om detta försteg...
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/09/25 :  11:23:50  Show Profile Send mus a Private Message
En bekant har Sonic Frontiers Line 2 med FPB 200 och N802 och är nöjd. Är själv också mycket nöjd med Sonic Frontiers produkter.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/25 :  11:24:10  Show Profile Send J-son a Private Message
Hej HMartin,

Du skriver att Krellförsteg har hög gain. Jag förstår inte problemet som du uppmålar med "små rum". Att det är hög gain (förstärkning) betyder väl inget annat i praktiken än att man måste vrida upp volymkontrollen lite mer på en med mindre gain, eller?

Primares försteg tror jag har en ganska bra karaktär eftersom de liknar advantage. Krells billigare försteg (kav-250p) tycker jag har lite för kylig och hård framtoning åtminstone om man har neutrala högtalare (karaktär). Primares pre30 verkar vara klart prisvärt iallafall om det nu låter så bra som vissa säger.

JF; det är lungt .
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2004/09/26 :  16:10:03  Show Profile Send HMartin a Private Message
"Du skriver att Krellförsteg har hög gain. Jag förstår inte problemet som du uppmålar med "små rum". Att det är hög gain (förstärkning) betyder väl inget annat i praktiken än att man måste vrida upp volymkontrollen lite mer på en med mindre gain, eller?"

Exakt, men om du vill kunna spela tyst så har inte försteget några lämpliga steg (på den diskreta volymregleringen), plus att ett försteg låter inte optimalt vid lägsta nivåerna beroende på ett antal faktorer, men mest kritiskt brukar vara den kapacativa kopplingen i försteg, vilket fungerar som ett högpassfilter vilket innebär att diskanten kommer igenom men inte de lägre frekvenserna vilket gör att det kan låta ljust, onyanserat och allmänt otrevligt.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/26 :  21:52:57  Show Profile Send J-son a Private Message
Menar du alltså att gainfaktorn är av större betydelse för ljudet hos förförstärkaren?
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2004/09/27 :  21:21:21  Show Profile Send HMartin a Private Message
Vad jag menar är att för att få det bästa ur försteget (och hela stereon) så gäller det att ha lagom mycket gain så att du kan använda försteget i sitt optimala område.

Edit: Normalt är dock detta inget större problem.

Edited by - HMartin on 2004/09/27 21:24:01
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000