Author |
Topic |
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 11:40:06
|
Så har man äntligen gjort klart alla delar, det tar ju lite längre tid att gjuta än att bara såga ut Jag har blivit helsåld på polyester som byggmaeterial, det är mkt hårt, om man bryter av en bit, ser bryt-ytan ut som glas nästan. bitarna är 15 mm tjocka men dem är mer resonansdöda än mer än dubbelt så tjock spånskiva. Jag använder att metallsågblad i bandsågen, det går hur bra som helst att fräsa i.
Här har vi alla delar färdiggjutna, jag fick göra om en sida och ena baffeln en gång.
Här har vi en baffel färdifräst, givetvis fräst på frihand! Ingen sport annars=)
Eftersom kanter alltid har ne tendens att krypa upp en aning med tiden, geringsågar jag dem. Det kan vara en pers att få till rätt vinkel, men har man bara bra verktyg går det finfint.
Ska nog bli bra det här:
En föraning om vad det kommer bli...
På lite avstånd:
|
Optimist. punkt slut. |
|
x8668k
Member
118 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 13:48:13
|
mmm, ser intressant ut.
Kommer att bli intressant att höra hur dom låter sen, eller ja, du får lyssna och säga hur dom låter. |
Guldfiskminne... |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 14:50:37
|
Jag har labbat en hel dem med elementen innan, dem passar helt perfekt ihop klangmässigt, men det lär ta ett tag att få till filtret=)
Mvh Björn |
Optimist. punkt slut. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 16:23:14
|
Klart intressant projekt med ett eget litet nyhetsvärde!!!
Trevligt, Björn!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 17:34:54
|
quote: Jag har blivit helsåld på polyester som byggmaeterial, det är mkt hårt, om man bryter av en bit, ser bryt-ytan ut som glas nästan. bitarna är 15 mm tjocka men dem är mer resonansdöda än mer än dubbelt så tjock spånskiva. Jag använder att metallsågblad i bandsågen, det går hur bra som helst att fräsa i.
Mycket intressant! Berätta mer om hur man gjuter, vart man får tag i matrial osv...
|
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 21:18:50
|
Jag har postat i en tidigare tråd om materialet, det finns att köpa bland annat på BIltema, det är samma material som man bygger plastbåtar med, fast utan glasfiberarmering. EN liter kostar 79:-, 5 liter 299:- Det funkar precis som plastic padding, och luktar lika hemskt... Det härdar rakt igenom på under timmen. Gjutformar tillverkar man av aluminium!
Jag svarar gärna på frågor så fråga på!
Mvh Björn |
Optimist. punkt slut. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 21:36:18
|
quote: Gjutformar tillverkar man av aluminium!
Går det inte att bygga gjutformar i tex masonit som man vaxar eller liknande??? Aluminium är ju ganska dyrt och mycket joxxigare att jobba med.
Hur tjockt kan man gjuta???
Krymper det när det härdar???
Behövs armering??
Hur mycket går åt till en "normal" bokhyllehögtalare???
Detta utlöste en lavin av funderingar, Går det att gjuta tex runda former???
Jag går just nu och försöker hitta en högtalaride jag tror på och detta låter ju jätteroligt. Går det att gjuta horn??? Mycket intressant, detta verkar öppna en massa möjligheter.
|
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 21:38:31
|
Köpes helst hos någon plastfirma man hittar på gula sidorna. Kostar nästan inget då. Köp en halvmask med gasfilter samtidigt, annars blir man snurrig i bollen. Det upptäckte jag när jag gjorde min formgjutna baslåda till bilen. |
No hay banda!! |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 22:10:57
|
quote: Går det inte att bygga gjutformar i tex masonit som man vaxar eller liknande??? Aluminium är ju ganska dyrt och mycket joxxigare att jobba med.
Hur tjockt kan man gjuta???
Krymper det när det härdar???
Behövs armering??
Hur mycket går åt till en "normal" bokhyllehögtalare???
Detta utlöste en lavin av funderingar, Går det att gjuta tex runda former???
Jag går just nu och försöker hitta en högtalaride jag tror på och detta låter ju jätteroligt. Går det att gjuta horn??? Mycket intressant, detta verkar öppna en massa möjligheter.
Själet att jag gör formar av aluninium är att polyester inte fäster mot det, så man får väldigt jämn och fin yta direkt ur formen, det är ju jätttelätt att jobba med!
Det finns ingen övre gräns för hur rjockt man kan gjuta, men det är ju rätt dyrt=)
Det krymper en aning, ngn % efter härdning, så man ska inte gjuta exakta mått.
Så vitt jag kan se det är det bara fantasin som sätter gränserna för vilka former man kan gjuta i!
Jag har gjutit in halkmatta, inte som armerning utan snarare som resonansdämpning, plattorna jag gjutit är verkligen stumma, när man knackar på dem låter det mest "dött", jämfört med mdf eller spånskiva som nästan ekar.
Det går år ganska mkt polyester, jag har använt 13 liter till mina skapelser, efter en del geometriska beräkningar blev dem 16 liter i innervolym vilket bör passa för ändamålet.
Man måste ha gasmask när man gjuter, och en bra spånutsug när man bearbetar det för dammet är definivt inte bra för hälsan.
ngt mer du undrar??
mvh Björn
|
Optimist. punkt slut. |
|
|
tengil
Member
331 Posts |
Posted - 2004/09/23 : 23:25:34
|
Shit va nice Björn! Har du äntligen satt igång igen?!
Inte helt "easy" att fräsa ner focal diskanten va?
Men, detta ser helt klart döfräckt ut! Tror du inte du kan slipa och polera ytan som den är, för att få till en schysst finish? Typ liknande dina äldre högtalare? (som för övrigt fortfarande är skitfräcka!)
Jag får PM.a dig och berätta om mitt rullande excel projekt nu! ;)
Jobba på i garaget, typiskt att det ska bli vinter nu bara! |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/09/24 : 01:31:00
|
quote: Shit va nice Björn! Har du äntligen satt igång igen?!
Inte helt "easy" att fräsa ner focal diskanten va?
Men, detta ser helt klart döfräckt ut! Tror du inte du kan slipa och polera ytan som den är, för att få till en schysst finish? Typ liknande dina äldre högtalare? (som för övrigt fortfarande är skitfräcka!)
Jag får PM.a dig och berätta om mitt rullande excel projekt nu! ;)
Jobba på i garaget, typiskt att det ska bli vinter nu bara!
Man tackar! Jo jag har äntligen kommit igång igen! Jag har faktiskt provat att polera ytan direkt och visst går det, men om man vill få riktig djupglans får man lägga på några lager klarlack Så du har också ett excelprojekt på gång?? Berätta!
Mvh Björn |
Optimist. punkt slut. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/09/24 : 13:57:19
|
Tack för inspiration och information. Detta är ju jätteskoj. Väldigt snygga och fräcka högtalare!!!!!! |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/09/24 : 19:21:35
|
Tack!! |
Optimist. punkt slut. |
|
|
|