HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalar element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:24:08  Show Profile Send MaS a Private Message
Hejsan
Jag funderade lite på vad det är för skillnad i ljudet imellan tradetionella element (vad dom nu är gjorda av) samt keramiska element. Har hört att vissa alltid förespråkar keramiska element men sen finns det andra som säger att keramiska element låter hårt.

Är det nån som har koll på detta eller.

Mvh MaS

Edited by - Pjotre on 2002/06/27 06:41:1

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:49:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

keramik är hårt, testa slå en mugg av lera i skallen:)
Den som kan svara på detta, är kanske Per Engholm?

Jag vet inte om jag kan säga att det är nån
skillnad, hanlar väl mer om egenresonanser (som hörs),
och uppbrytningar o konen.. vid olika frekvenser.

men att konen har betydelse för hur detaljerad, t.ex. en bas
är, stämmer väl inte?

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:55:32  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Olika elementtyper låtoer olika. Olika membrantyper låter olika. Olika förstärkare låter olika.

Ssom vanligt innom hifi (!) finns det lite "egna" uppfattningar om hur saker och ting skall vara... Varje konstruktör har sin "lillla grej" vad gäller konstruktion och val av komponenter. Vissa tycker om Volvo C70, andra Cross Country, och andra kör fortfarande omkring i en 245'a...

Diplomatsvar?

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2002/06/26 :  13:00:22  Show Profile Send MaS a Private Message
Tja det var ett fruktansvärt uttömmande svar, men jag fattar vad du menar, men brukar inte keramik vara betydligt dyrare finns det inte även diamant diskant? Och dyrt kan ju ibland. men ytterst sällan vara bättre.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/06/26 :  13:06:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Tja, vad ska man säga?
Det går nog varken att säga bu eller bä när det gäller högtalarelement med olika membranmaterial. Högtalarelementen är bara några av delarna i en komplett högtalare. En mycket viktig del i en god högtalare är att få till samarbetet mellan elementen med ett bra delningsfilter. Om det inte blir bra, blir ljudet dåligt oavsett högtalarelementval. Lådan och högtalarens samarbete med rummet är också viktiga delar. Det går utmärkt att nå goda resultat med många olika typer av element, lådformer, filter, etc, etc.

Erfarenheten efter flera års användande av Thielelement med keramiska membran är att de på intet vis lät "hårt". De har resonanser i de övre frekvensområdet som bör tas om hand med ett välutformat delningsfilter. Dock var membranen inte speciellt tåliga, de gick ganska lätt sönder och blev därmed obrukbara.

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/06/26 :  13:08:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

membran i rent glas, hur skulle det bli?
tunkt och dåligt kanske...

ja, ack

---------
Go to Top of Page

ricardo5
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/06/26 :  13:28:05  Show Profile Send ricardo5 a Private Message
Hej!

Så de går sönder ändå. Jag har vart lite sugen på Thielelement men
de har sett lite sköra ut. Ska man satsa på Excel kanske istället?
Seas lär nog inte tillverka element som går sönder i alla fall?
Vilka är de som sitter i Revel? Går de att köpa?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  13:28:58  Show Profile Send matson a Private Message
Det beror väl även lite på vilken storlek vi snackar om. Det är väl inte givet att det som funkar "bäst" i en 5:a också är "bäst" i en 18-tummare?

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/06/26 :  13:33:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

B & W:s basar ser mkt regäla ut!

---------
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/26 :  16:27:39  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag tänkte att jag skulle bidra med lite input i frågan om bra material till högtalarelement - jag tycker nämligen det måste påpekas gång på gång att det inte finns någon enkel lösning.

För det första så råder en slags motsatsförhållande mellan parametrarna "styv kon med låg massa" och "hög inre dämpning". Om man har en extremt styv kon med låg inre dämpning så ringer den som en klocka. Vill man ha hög inre dämpning så ökar ofta massan och styvheten minskar.

Vill man ha en perfekt kolvrörelse? Somliga har ju experimenterat med böjvågsomvandlare, dvs koner som bryter upp något alldeles enormt! I vissa applikationer vill man åstadkomma en mycket bred och jämn spridning, och då är ofta mjuka, väldämpade koner som bryter upp ett bra val - exempelvis Dynaudio Evidence, som har en extremt jämn spridningskaraktär. I andra konstruktioner vill man kanske åstadkomma ett riktat ljud, och då kan styva koner vara ett bra val, om man lyckas kontrollera ringningarna och uppbrytningarna som förr eller senare kommer att ske - JM Lab Grande Utopia är en sådan mera riktad konstruktion.

Polypropylenkoner brukar ofta kritiseras för att vara "simpla", men faktum är att det finns mycket att säga till deras försvar. Med stigande frekvens blir nämligen konen fjädrande, och den ljudstrålande ytan minskar, varvid en god spridning bibehålls. De har också hög inre dämpning, så de ringer inte som kyrkklockor när de tvingas göra våldsamma utslag. Sedan brukar de ofta uppvisa aningen högre distorsionssiffror än styva konmaterial vid låga signalnivåer, men vid höga ljudtryck så är förhållandet inte sällan det omvända.

För en ganska vettig diskussion av olika materials fördelar och nackdelar, en diskussion som inte tar parti för någondera sidan, rekommenderar jag http://www.snippets.org/ldsg/sect-1.php3

Den diskussionen saknar tyvärr skärpa när det gäller diskussionen kring spridning kontra uppbrytning - men jag har hittills aldrig stött på en riktigt komplett redogörelse för allt som finns att säga om materialteknik för högtalarelement.

MVH
/Morga
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  16:42:02  Show Profile Send matson a Private Message
Här är ju en annan diskussion från VMPS designer:
http://www.vmpsaudio.com/dc11.htm

Sen pratar ju Lynn Olsen om varför man inte skall använda PP-element till stora baselement här:
http://www.aloha-audio.com/ME2txt.html#sw

Sen passar väl inte teori och praktik som "hand i handske" här heller.....

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/27 :  01:26:50  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Här är ju en annan diskussion från VMPS designer:
http://www.vmpsaudio.com/dc11.htm

Den tackar vi för. Inte en alldeles oäven diskussion. Tyvärr så talar den lite om spridningskarakteristik, som vanligt i dessa sammanhang.

MVH
/Morga
Go to Top of Page

ricardo5
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/06/27 :  02:53:14  Show Profile Send ricardo5 a Private Message
Jag tittade på Morgan´s länkhänvisning(Tack Morgan), http://www.snippets.org/ldsg/sect-1.php3 ,för fakta om Thiel
och fann detta om 2" elementet C2-44.
quote]Rated for 1 kHz to 12 kHz operation, this unit is ruler-flat, on- and off-axis, from 400 Hz (Fs is 390 Hz) out to 5kHz.___Certainly in the running for the best midrange on the planet! [/quote]
Detta var verkligen ord och inga visor. Stämmer detta påstående om
C2-44? För detta är i så fall precis det mellanregister som jag har letat efter men inte stått att finna. Kan man inte vara väldigt försiktig när man handskas med dem? För de går väl inte sönder bara man spelar på dem
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000