HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Flexibelt rörslutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2004/09/20 :  16:34:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Godmiddag, herrar och huliganer

Efter att ha läst Nelson Pass´ artikel om kombinationen bredbandshögtalare och förstärkare med hög utimpedans har jag själv börjat fundera lite i samma banor. Högtalarna har jag redan (se tråden Fuling-horn någonstans här på forumet), men någon förstärkare med särskilt hög utimpedans har jag däremot inte.

Efter att ha spånat kring diverse transistor/IC-idéer så börjar det nu luta mer och mer åt en single ended pentodförstärkare med diverse
speciella "features" för att kunna justera utimpedansen.
Genom sin konstruktion ligger det i pentoders natur att utgångsimpedansen blir väldigt hög så länge man inte tillför negativ återkoppling.
Till saken hör också att återkoppling brukar vara oundvikligt eftersom pentoder brukar dista ganska elakt annars.
Det enda sätt jag känner till att minska distorsionen utan att använda återkoppling är att välja ett väldigt linjärt rör, och valet faller här på den gamla fina direktupphettade pentoden AL1.

Detta rör har kanske de snyggaste pentodkurvor jag sett och verkar kunna reda sig bra utan återkoppling i distorsionsynpunkt.
Eftersom detta projekt är väldigt experimentartat så kan det vara bra att kunna variera en del parametrar litegrann för att se vad som låter bäst ihop med högtalarna.
En pentod kan ju köras på tre olika sätt i ett slutsteg: ren pentod, ultralinjär och som triod. Lägg sedan till en variabel återkopplingsslinga med åtminstone tre olika lägen (ingen, lite och mycket:) så blir variationsmöjligheterna ganska stora.

AL1 ska enligt databladet lastas med 7kohm anodlast och ger då drygt tre watt som pentod. Mina utgångstrafos kan kopplas för antingen 5,6k eller 9,6k , och jag antar att 5,6k blir bäst.
Primärlindningarna har uttag på 33% och 66% som borde funka för ultralinjärt bruk.
(En viss John Swenson på audioasylum.com har experimenterat med en liknande koppling och han menar att den här sortens förstärkare (hög utimpedans) fungerar bäst om man lägger anodlasten lägre än den skulle varit i en konventionell förstärkare.)

Ingångssteget blir förmodligen en triodkopplad EF86 per kanal, men jag är lite osäker på att dessa orkar driva slutrören när dessa är triodkopplade. Nåväl, ingångssteg brukar inte vara några problem att få till.

Vad tror ni?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/20 :  18:35:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En OTL med mindre återkoppling än vanligt kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2004/09/20 :  23:05:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Den tanken har jag också haft, och det gick till och med så långt att jag beställde hem en massa rör och lindade ett par katoddrosslar.
(Köpte rörhållare av dig vill jag minnas)

Projektet började iofs innan jag halkade in på bredbandare i horn och högimpedansförstärkare men det tog ny fart när jag läste Pass artikel. Ska väl slutföra det projektet någon gång också, det är mycket som ligger i pipelinen som vanligt...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/09/21 :  10:30:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
Finns en ritning i Radio & Television fr 60-talet med en rörstärkare utan trafo för 700 ohms bredbandare...kommer inte ihåg vilket år

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2004/09/21 :  11:03:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
Får jag gissa på att det är två EL86 per kanal i en SRPP-liknande koppling? Philips (tror jag det var) körde mycket med den kopplingen.
Ska tydligen fungera oväntat bra till vanliga 8-ohmhögtalare också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/09/21 :  20:56:38  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Zombie syftar förmodligen på Jon Idestam-Almqvists 15w OTL med 2xEL86 (SRPP mig veterligen)
Kopplingen var avsett för de 800-ohmshögtalare som fanns under 50- och 60-talet.
Philips 9710 har jag för mig den häftigaste bredbandaren hette och att den användes i t.ex.
Carlssons kolbox och dess efterföljare tillsammans med nämnda förstärkare.
De data och mätvärden som uppges för kopplingen verkar helt häpnadsväckande. Jag har själv aldrig hört hur det låter, men en nätkompis har kvar sitt 60-talsbygge i körbart skick och anser
att det verkligen låter otroligt bra.

Grundkopplingen i Philips datablad har inte särskillt bra data men är också vldigt simpel.
Jag har dessutom sett ytterligare några varianter med allehanda skumma detaljlösningar, men
Idestam-Almqvists förstärkare verkar klart vettigast. Jag har projektet scannat här:
http://johnsplace.homelinux.net/johnsplace/ARCHIVE/Radio_o_Television/HiFi/
Sidorna heter
rt64_2x15w_forst_01.jpg t.o.m. ...11.jpg

Det tråkiga här är att 800-ohmare är ovanliga. De bredbandare som sitter i allehanda 60-tals rörradio vet jag inte hur dugliga de är.


Blir det bygga av måste du lova att höra av dig!
/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2004/09/21 :  22:51:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hej!

Tveksamt att det blir något EL86 SRPP-bygge för min del, jag sålde nämligen de flesta av mina EL86:or häromdagen på Tradera
Däremot har jag dealat med en polare om att byta åt mig några AL1:or så det ska väl bli ett bygge av den typ som tråden egentligen handlar om framöver. Bara jag får hem rören så har jag i princip allting som behövs, till och med ett par av de udda "elefantfotssocklarna" som AL1 behöver.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/09/22 :  00:59:08  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
JohnA,

Som jag skriver på min hemsida så var det just den Idestam-Almqvists OTL steg som gjorde att jag började intressera mig för OTL, data var som du skriver häpnadsväckande bra för den tiden men står sig även bra i dag.

Det är ett beundransvärt arbete du har gjort JohnA att lägga upp alla dessa artklar, bra gjort!

Det är en sk SEPP, (Single Ended Push Pull) med separat fasvändare, Philips originalkoppling som finns beskriven i rördataböcker och som användes mycket i tex TV var utan separat fasvändare, data på Philips varianten är betydligt sämre med tex hög distorsion, jag byggde många varianter på den kopplingen med diverse rör och de låter faktiskt inte så illa kanske eftersom man slipper utgångstrafen och då får stor bandbredd.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/22 :  17:56:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Efter att ha spånat kring diverse transistor/IC-idéer så börjar det nu luta mer och mer åt en single ended pentodförstärkare med diverse
speciella "features" för att kunna justera utimpedansen.
Genom sin konstruktion ligger det i pentoders natur att utgångsimpedansen blir väldigt hög så länge man inte tillför negativ återkoppling.
Till saken hör också att återkoppling brukar vara oundvikligt eftersom pentoder brukar dista ganska elakt annars.
Det enda sätt jag känner till att minska distorsionen utan att använda återkoppling är att välja ett väldigt linjärt rör, och valet faller här på den gamla fina direktupphettade pentoden AL1.


Att höja utimpen är ju ganska lätt om man bygger själv. Se www.sound.au.com./project56.htm
Man får alla fördelar med återkoppling men kan styra utimp ganska enkelt.

Edited by - Circlomanen on 2004/09/22 17:57:35
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2004/09/22 :  23:39:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
John och Hans: Jag tror jag har ett par Philips 800 ohms bredbandare liggande nere i källaren och om jag någonsin får för mig att göra nåt av dem så blir det en OTL till drivningen, det lovar jag!

Circlomanen: Jepp, jag har kikat på den artikeln jag också.
Hade planer på ett gaincloneliknande bygge med TDA2050 eller liknande fempinnars-IC och mixed mode feedback, men jag känner på mig att TDA-kretsar inte riktigt kan mäta sig med direktupphettade rör när detgäller subjektiv ljudkvalitet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2004/09/30 :  02:22:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Fick hem första omgången AL1:or idag, så det blir nog att börja med ett prototypbygge snart ser det ut som. Kan inte riktigt bestämma mig för vilken nättrafo jag ska använda, risken är att jag får lov att köpa eller linda en ny och det vore tråkigt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2004/10/11 :  01:12:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har funderat lite kring drivstegen och insett att en så här udda förstärkare kräver ett udda drivsteg för att komma till sin rätt.
Vad sägs om små direktupphettade pentoder i full pentodkoppling?
Rör i stil med DL91, DL92, DL93 osv finns det gott om och de kostar inte många kronor, dessutom mäter de helt OK som pentoder.
Blir ett helvete att fixa brumfria glödmatningar till alla direktupphettade rör dock...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:15:41  Show Profile Send time a Private Message
Det gläder mig att det finns någon som inte kräver minst 400W, låter som ett intressant projekt ! Det finns en mycket intressant artikel om detta i senaste AudioXpress som kom idag, bredbandare i horn mm. Personligen har jag fått en känsla av att en blandning av triod och pentod gör en trevlig förstärkare. Det är roligt när effekten och detaljerna kommer ut och inte bränns bort i delningfilter och talspolar eller hur !?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:18:34  Show Profile Send time a Private Message
Fuling: du bor väl också på baksidan av Sverige ? Det verkar som de trevliga Audiofilerna samlas där....

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:08:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Idag fick jag faktiskt tummen ur och började rota fram en del grejor i syfte att komma igång med bygget. Jag har dessutom använt kålroten mellan axlarna och tagit en funderare över hur bygget ska arta sig när det är färdigt. Slutsatsen jag drog är att allt ska göras så enkelt som möjligt, alltså rationaliserar jag bort flexibiliteten samt de direktupphettade ingångssrören.

Tanken på att välja mellan triod, UL och pentod med en simpel switch känns ju attraktiv men med tanke på att varje koppling förmodligen behöver olika stora katodmotstånd samt att switchen i så fall måste vara en fyrpolig trelägesbrytare som pallar med bra med spänning och slitage... Inte lika kul längre. Lägg också till att databladen endast visar kurvor för pentodkoppling, så de andra lägena skulle famla i mörker vad det gäller arbetspunkterna.
Det jag egentligen vill åt är en förstärkare med valbar utimpedans och det borde gå att ordna bara genom att variera återkopplingen.

Ingångsrören får för enkelhets skull bli triodkopplade EF86:or som det var tänkt från början, de är linjära och fina och dessutom har jag kvalitetsexemplar liggande.

Det som känns lite motigt är att jag förmodligen måste betala 700-800kr för en nättrafo trots att jag har ett flertal liggande. Självklart är det ingen av dem som passar klockrent, det gör däremot Elfas största "rörtrafo". Den har en separat 5V-lindning vilket innebär att jag kan använda en normal, civiliserad likriktare.

Eftersom jag hatar allt vad plåtarbete heter och dessutom är grundligt värdelös på det så kommer hela bygget förmodligen att utföras på en plywoodskiva med rör och trafos ovanpå och resten under. Har funkat förr även om det inte är vackert.

Sveriges baksida? Jag bor i Mora, hela universums baksida

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000