HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpa HiFi i Vietnam?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2004/09/20 :  15:40:28  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå!
Jag ska åka till Vietnam i december och undrar nu om man kan handla "billig" kinesisk HiFi i Hanoi eller Saigon. Någon som vet?
Jag är i första hand ute efter hörlursförstärkare och kablar.
Mvh
Zeke

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/20 :  15:48:28  Show Profile
Intressant fråga, jag ska dit om nån månad så jag hänger på i undran.. Kan även kapa tråden lite och undra över Thailand?!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/20 :  17:05:41  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det var ganska många år sedan jag var i norra och mellersta Vietnam och förhoppningsvis så har utvecklingen från en ren kommunistisk planekonomi mot en mera marknadsorienterad ekonomi fortsatt... Då jag var där så var utbudet av kvalitétsvaror och importvaror mycket begränsat och importvaror hade ganska höga priser.

Engelskakunskaperna och vana med turister är i allmänhet bättre ju längre söder ut i Vietnam du kommer och Svenskar har ett bra rykte, inte minst efter framgångarna i fotboll. Jag önskar en trevlig resa , kanske någon med lite nyare erfarenheter av Vietnam kan ge dig bättre svar. Hué (Kjejserliga huvudstaden) är mycket sevärd. Skall du åka tåg, välj de lyxigare biljetterna!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/09/20 17:08:00
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/20 :  18:56:35  Show Profile
Själv ska jag åka flyga runt i landet. Men som sagt, det är väl i den största staden man har
störst chans att springa på någon affär.
Har med lite guider och tolkar med, dom kanske vet något bra ställe.

Sökte lite på nätet också!
Hittade något som heter Super Hi-Fi Center och ligger i Hanoi

Phone: +84 4 8250521
Open Hours: 9am-7pm daily

"If purchasing cheap audio or digital equipment is included in Vietnam travel plans, this store should be on your list of places to visit. Hai Ba Trung Street is full of shops stocking Panasonic, Sony or Samsung stereos and VCD machines. The sales team at Hi-Fi Center seem to be the most knowledgeable about their products. Here you will find a large range of digital cameras and camcorders for less than $1,000, including warranties from the manufacturers. The store also features mini disk players, laser disks and a TV that will fit inside your backpack."

Lite kablar kan man ju alltid skaffa, kanske finns det några trevliga mp3 spelare också.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/21 :  00:36:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
and a TV that will fit inside your backpack.

Den var bra
Jag har rest som backpacker en del i asien och som backpacker är väl en TV det sista som man stoppar i ryggsäcken då det kan bli tal om att förflytta sig till fots rätt långa sträckor ibland. Vi hade bla. en morgonpromenad på 12 km till flyget på Tioman Island en gång. Det fanns inga bilar på ön och det enda sättet att ta sig fram med ryggsäckarna var att gå.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/09/21 :  02:07:04  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Thailand är samma priser som Sverige, om du inte köper fake. Jag var där själv i februari och tittade, hittade inget roligt alls. Thailand har en väldigt hög skatt på importerad elektronik.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/21 :  02:22:45  Show Profile
LarsTokyo: Inga fina kablar?

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/21 :  02:37:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
I Bangok hittade jag en hifibutik då jag bodde där en vecka för 4 år sedan. Det fanns inte mycket till hifibutiker i den staden, men det här var en riktig hiendbutik. Dom hade bland annat Mark Levinson och priserna var en hel del högre än i Sverige.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2004/09/21 :  08:07:58  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå!
Tack för alla inlägg.
Om man nu inte hittar några vettiga HiFi-affärer kanske man ska satsa på att köpa en bra digitalkamera istället. Då kan man ju i alla fall plåta det man redan har i HiFi-väg!
Martin.M : Om du, mot förmodan, hittar något vettigt i Vietnam kan du väl höra av dig till forumet. T.ex. den här tråden.
/ Zeke
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/09/21 :  11:40:31  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Martin; jag hittade lite Monster Cable kopior, det var allt.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/21 :  11:49:00  Show Profile
LarsTokyo: Låter nästan skönt, då kan man koncentrera sig på semester istället
zekewolf: Självklart!

Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2004/09/21 :  15:42:45  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Tror mig minnas att jag har varit i butiken i Hanoi. Fanns inga speciella prylar att köpa. Det fanns några B&W högtalare och Marantzprylar. Det var inte billigare än vad det var i Sverige, jo lite grann kanske. Men det var inte värt att köpa grejerna där. Det är nog bättre att du försöker att njuta av semestern.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/09/21 :  16:22:50  Show Profile Send David A a Private Message
I Bangkok finns en hel del fina butiker. Värre än samtliga butiker jag besökt i sverige iallafall. I Amarin Plaza hittar du Krell, Wilson, Sonusfaber, JBL, Mark Levinson, Martin Logan, Mcintosh, Revel, Audioresearch, etc i en och samma skrapa. Har för mig att det är minst 6 st riktigt tunga affärer där. I Gaysorn har dom bla B&W 800 signature ståendes i dörren... Och det är knappast några billiga kopior vi pratar om då.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/09/21 :  16:31:22  Show Profile Send David A a Private Message
...och i World trade byggnaden hittar man Proceed, Mirage, Parasound och lite smått och gott. I övrigt så ligger det en väldigt fin bio längst upp där oxå: Major Cineplex.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/21 :  16:58:40  Show Profile
Men priserna är inget att hurra för alltså?

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/09/21 :  17:10:51  Show Profile Send David A a Private Message
jodå.. alla amerikanska märken är ca 40% billigare där.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/21 :  17:49:56  Show Profile
Kul kanske kan hitta någon intressant kabelstump att ta med hem.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000