HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkablar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/20 :  14:16:08  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Spånar lite löst på en kabel som blir väldigt lik den här men den byggs upp av finsilver, teflonslang och lite kosmetika. Råmaterialkostnad för 2x2m med 6st 1,2mm's ledare per kabel blir ca:1500kr. Lite till om den skall bli väldigt snygg. Men diy kanske går bort direkt.


http://www.legacyaudiovideo.com/aukebyfoinst1.html

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/09/20 :  14:59:03  Show Profile Send CC a Private Message
Leif B. Du frågade om min Silspeak. Jag tror den heter Silspeak 16, men jag e inte tvärsäker... Den är uppbygd med 4x4kvadrats ledare = 16 kvadrat! Kör den Singelwired (Mina Respons går inte att biwira) = 2x8 kvadrat per kanal! Låter bra gör den iallafall!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/20 :  15:15:55  Show Profile Send Leif B a Private Message
CC

Respons är väldigt bra högtalare med ett pris som överstiger kraftigt mina. Är du helt nöjd med dina högtalarkablar?

Inga fler alternativ?

Edited by - Leif B on 2004/09/20 18:56:55
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/09/20 :  18:59:14  Show Profile Send CC a Private Message
Både ja o nej...
Jag har hittils inte hört några andra kablar som jag känner att de är ett "måste" samt så är kablarna trots allt ganska neutrala. Har hört bättre på vissa områden men...
Men det finns inget som är så bra att det inte går att förbättra!

De svagaste länkarna i mitt system just nu (bortsett från akustiken som jag jobbar med mest just nu) så är det signalkällan och eventuellt högtalarkablarna... Men ärligt så trivs jag ganska bra med Silspeak faktiskt. Så de får nog jobba sig ett tag till? Jag har haft större uppgraderingar på kabelfronten med nätkablar som jag personligen tycker inverka mer (förutsatt att övriga kablar är någolunda rimliga till kvalitén)!

Men jag ska inte snacka för mycket. Har blivit lovad av Wolfgang på Creative-Audio att få testa FadelArt framöver. De kablarna ska enligt honom o tysk press vara riktigt bra... Hörde lite utav dem på mässan o de verkar lovande... Men sen ska de ju passa mitt system åsso

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/20 :  19:34:48  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag målade nog fan på vägen för tidigt Leif, denna tråd är ju blivit en trevlig kabeltråd

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/20 :  20:05:40  Show Profile Send Leif B a Private Message
FBK

Jo, det har blivit en hel del matnyttigt.
En hel del tips och bra ideer från samtliga som har deltaget.
Man får respektera alla sorter av åsikter, för det är väl ingen som antingen är helt rätt eller fel.

Jag tror att vi värdesätter det där "lilla" extra som kablar förändrar på olika sätt.
Det visar sig i en del av inläggen.
Eller så tycker en del att det inte är någon större skillnad, det kan nog i en del fall även bero på den anläggning man har eller de
förutsättningar man har i sitt lyssningsrum.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2004/09/20 20:07:19
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/20 :  20:19:40  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"denna tråd är ju blivit en trevlig kabeltråd"

Ja, det är för att jag håller mig borta, nästan. Men det blir det ändring på, läs bara här nedanför;

Johnny säger: En kabels inverkan på ljudet avgörs helt av dess egenskaper, inte av priset. Pris och egenskaper har enligt mig ingen som helst korrelation. Det är därför det finns billiga och bra, likväl som dyra och dåliga kablar. Och också förståss dyra och bra och billiga, dåliga.
Sedan så är det ju bra om utseendet passar den personliga smaken. Själv skulle jag aldrig stå ut med några 5cm tjocka ormar ringlande på golvet. Bort och ut!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/20 :  21:04:17  Show Profile Send Leif B a Private Message
Johnny

Du har rätt!
Jag tvekar inte en sekund på vad du skriver.
Priset är nog inte alltid relevant till det man får.

Egenskaperna som olika kablar besitter passar säkert också olika typer av elektronisk utrustning bättre eller sämre.
Dessutom har vi olika syner på det ljudideal som vi föredrar.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2004/09/20 21:06:47
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/21 :  10:20:09  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jobba jobba jobba Här är man borta ett litet tag, å missar allt det roliga

Som sagt, en trevlig kabeltråd. Mycket beroende på Leif som varit en aktiv och god vägvisare, och tack vare det har tråden inte spårat ur. Bra gjort!

Jag vill bara komma med lite reflektioner, kanske tillför dom något också (kanske är jag bara skrivsugen)

Hur osannolikt det än kan låta så har jag faktiskt provat lite olika kablar i lite olika sammanhang genom åren. Inget tokdyrt, och aldrig blint. Men jag har inte upplevt några skillnader som jag direkt kan tillskriva kablarna. Däremot kan det kännas bra med bra kabel, och det är där jag tror en av anledningarna till kinakablarnas popularitet finns. Om man, som jag, är skeptisk till dyra kablars inverkan på ljudet så vill man inte lägga 4, 5, 6 tusen på snokar till högtalarna. Men om man kan köpa kablar för ett å fem, som ser coola ut och ska vara bra, så får man andra aspekter än dom rent ljudmässiga tillfredställda; Jag tycker jag gör en bra affär, det är lite spännande å importera själv, dom ser coola ut, och även om jag är skeptisk till kablars inverkan på ljudet, så vet jag att jag gett förstärkare och högtalare goda förutsättningar att kommunicera (nej, jag har inga kinakablar) Och det känns bra, i magen. Det kan vara värt ett å fem.

Bredd, detaljer å bas.

Detta blir lite favorit i repris, men håll till godo. Som jag sitter nu i sweetspot så tycker jag att jag fått till ett mycket bra ljud, med tanke på förutsättningarna. Och skulle jag uppgradera så står högtalarna högst på listan. I alla fall, jag har en dörr in till sovrummet i hörnet på väggen bakom högtalarna (hur snurrigt lät det där då? men ni fattar). När den är stängd får jag detaljerad ljudbild med bra stereoperspektiv, men en något tunn men detaljerad bas (den finns där men saknar tryck). Med dörren helt öppen får jag bättre tryck i basen (inte bummelrumsresonans) men det blir lite rörigt i stereoperspektivet och en hel del detaljering går förlorad. Så jag har kommit fram till att jag ska ha dörren öppen 4-5cm för att få det bästa från båda världarna. Så kinkigt är det med rummet och hade jag inte kommit på det av en slump så hade jag undrat varför jag tyckte anläggningen lät så olika olika dar. Jag har ett draperi ut till hallen som också påverkar, men mycket mindre och jag har inte bestämt mig för vilket (öppet eller fördraget) som blir bäst än.

Man kan säga att det är STOOORA detaljer ungefär så som effekten av kablar brukar beskrivas. Något jag tyvärr (eller tack o lov) inte hört.

Så skaffar du kablar som känns bra i magen, å då kan ju kinakablar (eller begagnat) vara ett alternativ, så tror jag att det är rummet, placering och invinkling av högtalare och var du själv sitter (flytta bort soffbordet (om du har ett) och gå på knä framåt och bakåt tills du hittar stället där det låter bäst) när du finlyssnar som gör dom stora detaljerna.

Lycka till.


P.S. kabelhatare, jösses så dumt, ingen kabel = inget ljud. Då är man ju ljudhatare Dyrkabelagnostiker däremot kan jag gå med på
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/21 :  11:05:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Så jag har kommit fram till att jag ska ha dörren öppen 4-5cm för att få det bästa från båda världarna.
Intressant. Sovrummet som Helmholzresonator. OT - Sorry...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/21 :  11:55:06  Show Profile Send Leif B a Private Message
Hej lasseliten !

Det var en intressant och berikande historia du berättade där.
Helt klart så har rummet "väldigt" stor betydelse för vårt välbefinnande när det gäller musik och kanske ett och annat därtill.
Jag kan väl också tillägga att några centimetrar hit eller dit faktiskt har stor betydelse här. Nu menar jag faktiskt högtalarplaceringen och naturligtvis den plats där man förskansar sig i sitt hifinirvanarum.

Ni som har följt StefanB:s reportage om sitt fina hifirum i källaren, har väl också förstått att rummets inredning, storlek, förhållande mellan väggar och tak, antireflektorer, dämpning av olika slag o.s.v. har en enorm betydelse för det resultat man får ut.

Om man nu till slut har kommit fram till en placering i sitt rum där man sitter något så när nöjd så börjar dock andra tankar dyka upp.
Vad ska jag förbättra nu ?!! Kablarna, elektroniken, stereobänken eller finns det något annat? En del kanske sitter nöjd här ett tag, medans en del andra, inkl. jag själv, vill utveckla min eget nirvana till ändå högre höjder. Man läser och begrundrar olika ideer från alla medlemmar här på forumet om hur dem får hjälp med det ena och det andra från duktiga, och kanske mer erfarna hifientuiaster. Detta sporrar naturligt oss andra.

Det här ämnet med kablar är inget lätt ämne, men att det inte påverkar ljudet är inte sant iallafall. Det påverkar i stor grad, men då får man nog se det i ett vidare perspektiv. Det är klart att en hel del annat påverkar mer eller mindre och att man får lägga mer eller mindre pengar för en förbättring.

Vi får fortsätta att leta vidare i hifidjungeln där vi kan påverka presentationen och hjälpa varandra att nå längre fram till en mer naturlig musikupplevelse.

Ingen mer som har något att bidra med i kabeltråden
Vi har säkert missat ett stort antal kablar som inte nämts.

mvh Leif B


Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/21 :  12:07:17  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det finns problem med styva kablar. De kan förmedla vibrationer, särskilt till skivspelare, och de kan på grund av sin oböjlighet kräva större längder.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/21 :  12:09:49  Show Profile Send Blue a Private Message
Leif B:"Vi har säkert missat ett stort antal kablar som inte nämts."

You bet!

Tara Labs, Transaparent, MIT, Monster Cables, Nordost, Audioquest, IXOS, Acoustic Zen, Chord Company, Merlin, Atlas, Van den Hul, QED, True Colour Industries, Supra, Marcus Cables, Clou Cable, Xindak (och säkert massa andra kineser?) och så har vi elektronik- och högtalartillverkarnas egna varianter där till...

Och ni andra kan fylla på... En sak är i alla fall säker, det finns en marknad för mer eller mindre dyra hifi-kablar där en MÄNGD aktörer lyckas överleva...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/21 :  12:21:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Acoustic Zen
Analysis Plus
Alpha-Core Goertz
Apature
Argento
Audio Magic
Audioquest
Aural Symphonics
Cable Connection
Cable Talk
Cardas Audio
Chord Company
Clou Cable
CN Ljudteknik
Ecosse
Electra Glide Audio
Empirical Audio
GutWire
Harmonic Technology
HiDiamond
Homegrown Audio
IXOS
Jorma Design
JPS Labs
Kimber Kable
KLJ Technologies
Magnan Cables
MIT (Music Interface Technologies)
ML Silvercable
Monster Cable
Music Metre
NBS Audio Cables
Neotech
Nirvana
Nordost (Flatline)
Oehlbach
Pure Note
Pure Silver Cable
Pure Silver Sound
Purist Audio Design
QED
Renaissance Audio
Scientific Cable
Shunyata Research
Siltech
Silver Audio
Silversmith Audio
Silver Sonics
Stahl Cable
Straight Wire
Supra Audio Cables
Synergistic Research
TARA Labs
TMC
Transparent Audio
Tributaries Cable
True Colours Industries
Twisted Pair Design
Ultralink
Van den Hul
Wireworld
XLO Electric
Vampire Wire
ZCable


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/21 :  12:31:44  Show Profile Send lasselite a Private Message
OT
"Intressant. Sovrummet som Helmholzresonator."

så kan man se det.

Och jag fick en hint om att det bara är kablar som är intressanta för Leif, just nu. Så då drar jag. Hej
/OT

Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/09/21 :  13:14:42  Show Profile Send Buffert a Private Message
Vet inte om jag missat något tidigare i denna tråd (i så fall ber jag om ursäkt för detta inlägg) men vad ska kabeln kopplas imellan? Dvs. vilka högtalare ska du ha de till samt vilken förstärkare använder du för att driva dem.

Enligt min erfarenhet inverkar olika kablar olika mycket eller på annorlunda sätt beroende på vad de kopplas till.

Lite som att krydda maten......curry är väl inte så gott till havregrynsgröten (har iofs inte provat) men till en kycklinggryta kan de bli hur gott som helst!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/09/21 :  13:16:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Lasselite

Går det att byta kablar i ditt system?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/21 :  15:14:21  Show Profile Send Leif B a Private Message
Hej Buffert !

Kul att du ställde frågan angående vilka komponenter som sitter i signalkedjan. För det är väl som så att kablar passar olika bra till de förutsättningar de får ?!!!

I detta fall sitter det ett rörslutsteg från Copland som sista del i kedjan. Finns det några kablar som är speciellt bra till slutsteg med rör i?

Ni som vet kanske kan ge tips till bra kablar till vanliga slutsteg resp. rörslutsteg.

mvh / Leif B


Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/21 :  15:17:18  Show Profile Send Leif B a Private Message
Rydberg

Vad många kabeltillverkar det finns.

Har alla kommit på samma idee med det här med att hjulet kan rulla?
Har alla lika filosofi hur en kabel ska se ut eller fungera som bäst?

mvh / Leif B

Edited by - Leif B on 2004/09/21 17:21:53
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/21 :  15:25:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nej alla har inte samma filosofi sen finns det tillverkar som inte har någon annan filosofi än att de ska tjäna pengar...

Finns ju ett gäng "trygga" tillverkare som har varit med länge, Audioquest är ju t.ex. en av dem.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/21 :  17:26:16  Show Profile Send marbrink a Private Message
Leif B: Vad har ditt slutsteg för karaktär? eller hela din anläggning? drar den åt det mörka, ljusa eller åt det neutrala? Är det något i ljudet som du är speciellt missnöjd med?
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/21 :  17:35:16  Show Profile Send Leif B a Private Message
marbrink

Ljudet är nu ganska neutralt som jag ser på det.
Men det borde då allt gå att få ut lite mer utav elektroniken.
Fler detaljer, större ljudbild, lite mer transparant återgivning.

mvh / Leif B
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/09/21 :  17:42:59  Show Profile Send marbrink a Private Message
Då är mitt tips helt klart Supra sword. Nordost kan ju också vara ett alternativ men om man ska en av deras lite bättre kablar, så drar ju priserna iväg också tyvärr..
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/21 :  17:57:33  Show Profile Send lasselite a Private Message
OT
Jag e tebax men bara för att jag fick en direkt fråga.

Ja.

Mina grejor finns under "medlemmarnas system". Kanske bäst att ta diskussionen där
/OT
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/09/21 :  18:54:51  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Vampire Wire



Tufft namn. Såna vill jag ha

kabelskitsnackare

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000