HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HJÄLP! Hfls-1 filter!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/19 :  02:15:37  Show Profile Send MrIcE a Private Message
Hej!

Eftersom jag aldrig lött ihop ett delningsfilter tidigare så tyckte jag det såg ut som rena grekiskan på bilderna.

Jag har nu suttit och försökt tolka lite olika filter bilder och gjort en mall i paint. (förövrigt ett mkt professionellt program )

http://w1.907.telia.com/~u90706291/FILTER.JPG Här är bilden, kan ni kontrollera att det ser rätt ut?

En följdfråga: Som jag förstått det så ska man löda ihop 4.7ohms motståndet, 2.2uF kondensatorn och 3.9ohms motståndet, ska detta lödas i hop till "en enda klump"?
Skall då ena tråden (av 2 i en kabel) från Dx25:an lödas på denna klump? rakt på?

Titta gärna på bilden och kommentera om det behövs förändringar!
All hjälp är bra hjälp!

MVH / Isac

HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/09/19 :  02:41:06  Show Profile Send hal a Private Message
Hej, det ser riktigt ut och det skall lödas ihop i en klump.
Lycka till !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/09/19 :  02:43:23  Show Profile Send hal a Private Message
Förresten hur långt har du kommit med lådorna ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/09/19 :  02:50:50  Show Profile Send Larsen a Private Message
Din bild verkar helt korrekt.
Tänk på att koppla + och - rätt, i din bild består plusledarna av den nedre röda, den övre blåa och den nedre gröna.

Dom skall lödas ihop så att dom får kontakt enligt din bild. Dom måste inte vara ihoplödda exakt i samma punkt, huvudsaken är att de har kontakt enligt schemat. Dvs den gröna kabeln till + på DX25 kan du lika gärna löda fast närmare 3,9ohm eller så närmare 4,7ohm eller 2,2uF. De måste inte sitta i samma klump bara du inte löder den på fel sida av en komponent.
Tänk bara på att inte värma för länge nära en komponent då den kan bli överhettad (fast å andra sidan ska du inte få en kallödning heller).

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/19 :  13:23:03  Show Profile Send MrIcE a Private Message
Tack för all hjälp! den är ovärdelig!

okey, jag märkte ut + och - på bilden som jag har på datorn, spelar det någon roll hur man kopplar + och - på själva högtalarelementen?

hal: jag har inte kommit så långt än, en polare ska fräsa ut delarna i cnc fräsen :) (vi ska bygga ett par var)

Tack för all hjälp! vad ska man ha för watt-antal på lödkolven? jag har en 15w kolv hemma, den är ju lite slö så en 30W kanske borde inköpas?

HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/09/19 :  13:37:42  Show Profile Send hal a Private Message
För upp dig på byggare-listan
Ja,det spelar roll, elementens anslutningar är märkta med plus och minus om du tittar efter.
Ja du behöver 30W om du har lite grövre kabel som intern-kablage.
Jag körde med en 30 Wattare till min supra Ply-kabel 2.0

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/19 :  18:34:20  Show Profile Send MrIcE a Private Message
jasså? hur gör man det då?

okey, har inte tittat men då får jag ta och kolla det ! :D ska man köpa kabelskor till fästningen av kabel eller ska man löda fast kabeln?

okey, jag kommer att köra 3.4 ply (isolerad) som internkablage.. lite overkill kanske men vad gör man inte för det fina ljudet ;)

HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/19 :  18:43:50  Show Profile Send marens a Private Message
Isolerad kabel är ju bra, men det är helt onödigt att ha skärmad kabel, det gör det bara krångligare att skala kabeln och skärmen kan ta emot olämpliga kontaktpunkter om man har otur. Kabelskor är också rätt onödigt, det kan bli glappkontakt. Löd hellre dit kablarna, fyll kabelns "ände" med lödtenn och lägg den mot kontakten (med tryck från lödkolven) så att den flyter fast snabbt och säkert.

Edited by - marens on 2004/09/19 18:49:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000