HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY-högtalare, trots tummen mitt i handen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:07:35  Show Profile Send n/a a Private Message
...går det? Faktiskt så skulle det vara kul att pröva en ny utmaning och försöka sig på att tillverka en "enkel" stativhögtalare, kanske em 'M1'?: http://www.speakerbuilding.com/content/1021/page_2.php
Vore kul med nåt liknande, som kompelement till KEF-systemet (ur vilken man ev. kan änvända PSW-subben till sina hembyggda minimonitorer)....

Någon som har nåt annat förslag på en högtalare lämplig att börja med för en som aldrig gjort nåt liknande och knappt äger några verktyg? Vad behöver man förresten som minimum i utrustningsväg? Var handlar man? etc. etc. Tacksam för tips som fler nervösa nybörjare än jag kan ta del av...

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:19:28  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Någon som har nåt annat förslag på en högtalare lämplig att börja med för en som aldrig gjort nåt liknande och knappt äger några verktyg? Vad behöver man förresten som minimum i utrustningsväg? Var handlar man? etc. etc. Tacksam för tips som fler nervösa nybörjare än jag kan ta del av...

Tjenare Stefan!

M1 är väl ett utmärkt nybörjar-projekt, tycker jag. Dels är det en sluten låda, vilket gör att det är mindre kritiskt att få till lådvolymen helt exakt. Dels finns en ganska detaljerad byggbeskrivning och ett färdigutvecklat delningsfilter.
Elementen är trevliga, för att uttrycka saken milt, och du kan nästan vara säker på att bygga en högtalare som står sig ganska väl i prisklassen ;)

Säkert kommer många att börja ropa på Thiel&Partner-element ganska snart, men som nybörjare är det nog vettigt att börja med "snällare" element.

Hifikit är väl en rimlig källa till komponenter för ditt bygge.

Lycka till!

MVH
/Morga
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:23:49  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jo, förresten.
Om du saknar verktyg så är det bekvämt att gå till en firma som kan såga upp delarna till lådorna åt dig. Det kostar inte mycket extra, och besparar dig en hel del arbete och lidande.
I övrigt behöver du borrmaskin, skruvmejsel, spackelspade, lödkolv, målarpensel, några tvingar till limningen, inte så stor verktygspark alltså.

MVH
/Morga
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:24:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Tack! Du får nog rycka in med lite mejl-hjälp vad det lider...
Vad är det för prisklass vi talar om egentligen? Hur mycket pengar skulle komponenter och ev. specialverktyg kosta, ungefär?

MVH
Stefan - som inte inser sina begränsningar

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:30:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Nej, inga T&P element för nybörjare... (hrmf)

Scan Speak är utmärkt att börja med. Låter bra och lättlyssnat med nästan vilket filter och låda som helst (nåja).

M1 kostar inte sååå mkt...tror att satsen går på några tusingar för element + filter. Som redan sagt är ritningen/receptet utfärligt och lämnar få risker till felsteg.

Vad du minst behöver?
lödstation (100kr och uppåt...)
skruvmejsel (50kr)
avbitare (100kr)
skalare för kablar (20kr och uppåt)
borr + såg (/alternativt får allt tillsågat/borrat)
tålamod (svårt att köpa dock)
lödtenn (50kr)
kablar
terminaler
skruvar

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:38:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Tack, båda!

Detta skall jag sätta tänderna i till hösten, tror jag... Nu åker jag till Roskilde/Sthlm/Hbg/Karlskrona/Polen. Tyst från mig (äntligen?) i tre veckor alltså. Ringer dig, Epkpeng, när jag fått upp tältet.

Trevlig sommar och semester på Er allihopa!

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  12:46:21  Show Profile Send matson a Private Message
Vem har inte tummen mitt i handen.....
MDF kan du få uppsågat på något byggvaruhus och elementen kan du köpa av Epkpeng eller sign "hifi" här på forumet. Blir klart billigare än Hifikit!!
MDS på Barnhusgatan i Göteborg säljer dämpull, ansluningsterminaler och sånt.
Det svåra, som matson inte klarar själv, är att få hålen i baffeln utsågade OCH nerfrästa. Runda av kanterna på baffeln är också väldigt lämpligt. Detta kan man kolla med något snickeri i stan eller så kanske någon här vet någon i Göteborg som kan fixa sånt?
Sen skall det ju lödas lite också, men det är inte så svårt(för att det skall bli någotsånär okej).

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/06/26 :  16:53:54  Show Profile Send Jadde a Private Message
Har byggt ett par seas embla, tyckte det gick rätt så bra. mitt andra bygge hittills. kostnad runt 3000kr.

http://w1.605.telia.com/~u60516420/ny/start.htm

- hifi är ingen hobby utan en sjukdom
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/06/26 :  18:01:11  Show Profile Send celef a Private Message
Jag är inte så imponerad av 18W/8545, ryktet säger att 18W/8535 är betydligt trevligare... dessutom är den billigare!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/06/26 :  18:25:59  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Skulle vara kul om nån ville prova bygga AudioReviews högtalare konstruerad av EFE. Borde inte vara så dyrt.

http://www.audioreview.com/Learncrx.aspx

Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/06/26 :  19:06:43  Show Profile Send macke a Private Message
http://hjem.sol.no/palarneedvinsen/TWO%20WAY%20SYSTEM.htm

finns viserligen ingen ritning men då man har yttermåtten och materiel tjocklek så kan man ju rita en egen låda.

/Marku
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/26 :  19:46:38  Show Profile Send jonsson a Private Message
quote:

http://hjem.sol.no/palarneedvinsen/TWO%20WAY%20SYSTEM.htm

finns viserligen ingen ritning men då man har yttermåtten och materiel tjocklek så kan man ju rita en egen låda.

/Markus

Fronten ska vara 25mm MDF
Bitumen i hela HT förutom front
Den lite större lådan låter enligt utsago bättre
jag tror nog att man bör hålla sig till angivna mått(förutom djupet)
Porten skall vara 5 cm*12 lång och placeras 6cm från topp på lådan baktill...
är själv ifärd med denna!!! Har beställt element och kommer antagligen börja med lådor nästa vecka!!

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/26 :  20:00:47  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
På Response 2.5 är front och bakstycke samt topp och botten i 25mm MDF och sidorna i 19mm MDF. Vet dock inte om ProAc använt sitt "Varying wall thickness" koncept på samma sätt på den lilla Responsen...

/Erik
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/26 :  20:52:24  Show Profile Send jonsson a Private Message
inte jag heller... på ett ställe står det 19mm i HELA Ht´n, på ett annat 25mm front och en som jag språkat med använde 22mm!???
very confusing .... Jag kommer nog köra 25 i bakdel åsså....
får väl se hur det blir..

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/06/26 :  21:50:38  Show Profile Send macke a Private Message
jonsson: trevligt att höra att någon annan har provat sig på detta projekt. kommer du att använda samma delningsfilter som det på sidan jag länkade till?
skriv gärna en liten recension här på forumet när de är klara, och inspelade.

/Marku
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/26 :  22:40:27  Show Profile Send jonsson a Private Message
quote:

jonsson: trevligt att höra att någon annan har provat sig på detta projekt. kommer du att använda samma delningsfilter som det på sidan jag länkade till?
skriv gärna en liten recension här på forumet när de är klara, och inspelade.

/Markus

Har ju dock inte börjat med dem än... men ser med längtan fram emot´et!!!! Recension är nog ingen större idé då jag inte anser mig vara alls "hifi"kunnig men jag kommer nog helt säkert posta ett intryck här på forumet!!
Filteret är det från sidan du länka till, ja! Det är det filtret som sitter i originalet.... Han som jag mailat med har tidigare ägt ett par "original" men sålde dem och skaffa annat... Han tyckte att dessa spela bättre(läs: klonerna) än originalen... Men det kanske var mycket "känsla" i det uttrycket, men vad vet jag... dåliga är de antagligen inte!!!

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  22:55:56  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Filteret är det från sidan du länka till, ja! Det är det filtret som sitter i originalet.... Han som jag mailat med har tidigare ägt ett par "original" men sålde dem och skaffa annat... Han tyckte att dessa spela bättre(läs: klonerna) än originalen... Men det kanske var mycket "känsla" i det uttrycket, men vad vet jag... dåliga är de antagligen inte!!!

Om han nu har ägt högtalarna och "rivit upp" dom, varför har han inte specat spolarnas resistans? Eller vilka kondensatorer som satt i orginalet? Oseriöst!!!

Sen att det inte är samma element som i ProAc kanske påverkar liiite att dom inte låter lika!
Det finns mycket kloner på internet så ta det med en nypa salt, då man inte kan veta om det är originalelement som sitter i eller inte(om man inte öppnat själv och kollat/mätt).
Att det blir bra högtalare har jag ingen anledning att betvivla, men det blir liksom inte en ProAc bara för att man säger det....

Mvh/Mats - inte så grinig som det låter....

matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:06:12  Show Profile Send jonsson a Private Message
Han jag mailat med är inte den som gjort sidan i fråga... han (som gjort sidan) har däremot fått filterskissen från min e-buddy!!
och nej!! elementen är inte de samma... i riktiga proacelementet är det samma kon men med "motor" från excelserien... Det är detta man kompenserar för när man gör den lite större lådan... jag har inte frågat men det verkar som han har ganska konkreta belägg till sina påståenden....men som sagt:ta allt med en nypa salt och det är klart att det inte är proac bara för att man säger/vill det ska vara det!!!!

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:09:57  Show Profile Send matson a Private Message
Är inte lådan samma? Samma bredd på baffeln väl?
Vet du resistansen på spolarna i filtret?

Mvh/Mats

matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:17:14  Show Profile Send jonsson a Private Message
[quote]
Är inte lådan samma? Samma bredd på baffeln väl?
Vet du resistansen på spolarna i filtret?

Mvh/Mats

Lådan jag nämnde ska vara (den stora) skall var typ 22-22.5 cm djup invändigt... men annars är den samma...
0,3-0,5 om vi får tro min källa....

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:18:48  Show Profile Send jonsson a Private Message
spolarna var på
0,3-0,5ohm om vi får tro min källa....

Mvh Magnus Jonsson

[/quote]
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:31:58  Show Profile Send matson a Private Message
Jo, det verkar ju som vanliga luftlindade spolar med ca 1mm i dia(mindre för den lilla?) så det stämmer säkert.

matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:34:51  Show Profile Send jonsson a Private Message
jo det stämmer nog...
själv kommer jag använda mundorfkondingar metallfilmsmotstånd och kopparfoliespolar
tror nog inte det blir sämre... han jag mailat med körde med solen prylar...

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:46:27  Show Profile Send jonsson a Private Message
nej nu är det dags att bege sig hemåt....
hehe har betalt för å surfa just nu!!!!
ha det bra
Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/06/27 :  17:32:42  Show Profile Send celef a Private Message
Hmm... varför försöka klona 1sc när baselementet är omöjlig att få tag på? Bättre då är väl att klona gamla 1s med samma element?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/27 :  17:36:01  Show Profile Send matson a Private Message
Sen är väl inte det riktigt givet att ProAc använder standardelement, även om det ser ut så "utifrån".....

matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000