HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bitumen på frontbaffel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/09/17 :  21:14:55  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

I Beskrivningen til HFLS-1 står det at man ikke må bruke asfaltplater på frontbaffelen.
Hvorfor det?
Demping med bitumen er da bare positivt?

Holder på med kassene nå, og det hadde vært topp med et raskt svar.

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/09/17 :  21:33:27  Show Profile Send M3 a Private Message
Ibland vill man ha ett visst egenljud från kabinetten för att få ett mer levande ljud. Samt att resonansen från kabinetten kan förstärka och dämpa ljud vid vissa frekvenser.
Hälsningar Ronnie.

Edited by - M3 on 2004/09/17 21:37:33
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/09/17 :  21:55:19  Show Profile Send RODA a Private Message
Någon som vet om dette er tilfället med HFLS-1?

Hjeeeeeelp ......
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/17 :  22:44:06  Show Profile Send Haakan a Private Message
det finns inte på ritningen nej, men stoppa där du lär inte göra så stor skillnad :)

dock tycker jag om du inte byggt kabinettet än att du kan sätta in ett stag i den är lite vibrationer i mina då jag håller handen på dom...det gillar jag INTE

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/09/17 :  22:48:13  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Jeg kommer til å sette på frontbaffelen også.

Tenker du på stagningar mellan sidorna eller mellan topp og botten?
Har også tenkt på detta som et möjligt tweak før ettertiden.

Takk før snabbt svar Haakon
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/17 :  22:52:38  Show Profile Send Haakan a Private Message
både och en skiva i mitten av kabinettet med 4 runda hål i exvis, helst hade jag velat staga baffeln samt "bakluckan" också men det går ju inte pga elementen

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/09/17 :  22:58:39  Show Profile Send hal a Private Message
Hej Roda, konstruktörerna har nog tänkt sig att frontbaffeln inte skall ha bitumen. Det står t.o.m med utropstecken i en av artiklarna om HFLS-1.
Men har du tid över och gärna vill göra det så tror jag inte det försämrar ljudet så mycket. I så fall, tänk på att elementet skall ha plats att "lufta" sig via avfasningarna på insidan. Så sätt bitumenen med lite marginal.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/09/17 :  23:01:00  Show Profile Send hal a Private Message
Förresten Roda får sätta upp dig på byggare-listan.
Många är vi

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/09/17 :  23:03:20  Show Profile Send M3 a Private Message
Jag tycker att det finns högtalare som vibrerar som låter bra. Knacktest och liknande är inte alltid av betydelse. Konstruktörerna av denna högtalare hoppas jag har provat bitumen i baffeln. De kanske inte gillade det men det kanske du gör! Som jag förstod det var inte högtalaren färdig än. Det är defenetivt fritt att prova modda den... Men jag hoppas att du redovisar dina resultat på forumet sen.
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/09/17 :  23:22:23  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei Hal

Var skriver man upp seg?
Gjør man det när bygget er ferdig?

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/09/17 :  23:28:34  Show Profile Send hal a Private Message
Kolla du i DIY trådarna:
"Hur många HFLS-1?"
och
"Beställning av HFLS skyltar"

Den som söker skall finna

ps. du är med på listan

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/18 :  00:18:50  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Var inne på JMLabs hemsida och spanade på Utopia serien. Hittade följande PDF: http://www.focal.tm.fr/gb/instal/images/cahiertekgube.pdf

På sidan sex säger de att dämpning av frontbaffeln inte räcker utan att det ska helt enkelt vara mycket massa för att lådan ska stå emot elementens motkrafter när de producerar ljud.
Funderar på om det kan ha något samband med att man inte ska ha dämpmaterial på baffeln. Nägon som vet?

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/09/18 :  00:24:32  Show Profile Send esl a Private Message
M3: Den ljudinformation du vill avnjuta vid återgvning från en högtalare görs av högtalarelemnten ENBART!
(Om du inte vill ha ett bidrag från basreflexport)
Lådljud är DISTORTION. Det finns de som hävdar att de "får lådan att spela med" men det är ett villospår.

Bitumen kan du ha på baksidan av baffeln, men se till att elementet "andas" bakåt och in i lådan.
FILT kan du med fördel ha på framsidan för att dämpa diffraktioner från fronten.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/09/18 :  00:42:36  Show Profile Send M3 a Private Message
esl: Sonus faber är ett ex. på högtalare som använder lådljud. Jag upplever de inte som dåliga ljudförmedlare. Jag har haft ett par "betong" högtalare också ( opus credo ) de lät inte dåligt heller... Alla matrial har resonanser frågan är bara var man vill ha dem... Hoppas att du förstår vad jag menar. Genom att tillföra bitumen tillför man vikt det medför i.o.m längd och böjlighet en lägre resonansfrekvens..... detta är inte alltid att föredra. Det måste lyssnas och mätas fram, med betoning på lyssna.

Hälsningar Ronnie.

Edited by - M3 on 2004/09/18 00:44:50
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/18 :  00:58:47  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag skulle då vilja ha en resonansfri låda, kanske inte för att det låter bättre men då vet man iaf att det är bara ljudet från elementen som kommer fram...samt att låter det dåligt är det fel på filtret alt elementen...dvs en kompromiss mindre..men det e min åsikt det ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/09/18 :  01:01:36  Show Profile Send M3 a Private Message
esl: Med ditt namn antyder jag att du lyssnat eller äger ESL elektrostater, de högtalarna är riktigt bra!

Jag har stor erfarenhet av dessa eftersom jag velat ha de högtalarna ett bra tag. Till dessa finns förstärkningsramar som fungerar riktigt bra. Men dessa är panelhögtalare och lider inte av de problem lådhögtalare har. hoppas att du förstår vad jag menar.

Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/09/18 :  01:14:23  Show Profile Send M3 a Private Message
Haakan: Jag tror att du har stor erfarenhet av baslådor. Då stämmer det bättre, men högtalare är mer kompliserade än så. Beroende av tycke och smak så är baffelns egenresonans av stor betydelse. Dwt finns ingen sanning här man måste defenetivt prova.........

Häls. Ronnie.

Edit: En resonansfri låda finns inte. Och oftast gör man fel här!

Edited by - M3 on 2004/09/18 01:19:13
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/18 :  01:21:57  Show Profile Send Haakan a Private Message
tvivlar inte en sekund på vad du säger...utan jag menar bara att snickaren i mig säger att riktigt massiv mdf kan inte ha fel

sen att jag inte har nån koll på egenresonanser å dylikt det är en annan 5a...


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/09/18 :  01:33:12  Show Profile Send M3 a Private Message
rosbacke: Det ligger någonting i det. Ju tyngre materia det är destå svårare att uppbringa i egensvägning. Det tar längre tid, vilket upplevs som "rappare" bas. Men det är inte heller så bra för att tyngre materia svänger i längre tid. Så det dör inte ut lika fort ifall det kommer i svägning, vilket i sin tur inverkar på tonerna efteråt..:(
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/09/18 :  01:41:23  Show Profile Send M3 a Private Message
Haakan: Varför MDF är så populärt är ju för att det går bra att snickra i. Det har ju högre egenresonans än spånskiva. Jag har slutat bygga i MDF för att ändarna spricker så lätt. Plast, betong, och riktigt trä de är grejjor de....:))

Ronnie.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/18 :  08:41:29  Show Profile Send gongken a Private Message
M3: Det där tycker jag är jätteintresssant! Min värld borde t.ex spånskiva vara bättre än MDF då det känns mer dött. Håller man upp en bit MDF i ena hörnet och knackar på den sjunger den ju nästan. Tänker jag fel, nån?

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/09/18 :  09:06:27  Show Profile Send RODA a Private Message
He-He

Akkurat det sa min snickare: MDF sjuger som bara det, og derför er det en fördel att dämpa.
Jag kör på med dämpning, og så får man höra om det ble fel.

Kommer at unnlata bitumen i en radie lik utfresingen på fronten.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/09/18 :  11:26:02  Show Profile Send esl a Private Message
Står fortfarande bergfast i min övertygelse att resonanser inte hör hemma i högtalarkabinetter (inte i element heller iofs)
De högtalartillverkare som hävdar att resonanser i lådan hjälper till att fixa ljudet är nog inget annat än försäljningsargument.

Och det är inte konstigt!!
Det finns MÅNGA högtalarmärken!
Det finns många hembyggare, med avancerade mätutrustningar...
Då måste en tillverkare differentiera sin marknadsföring in i ett område där kunden "vi" skall känna okunnighet, och respekt för DERAS kunskap och "forskning".

Det intressanta är ju varför Sonus Faber BEHÖVER en resonans i kabinettet för att jämna till tonkurvan som inte elementen klarar av att återge...
Stagning samt viskoelastiska skikt är att föredra.
Sedan behövs det massa för att motverka reaktionskraften från den rörliga konen. 1:1000 har jag hört som tumregel...
tror man klarar sig med 1:400.
Ex.vis: Konen väger 100g då bör lådan väga 40 KG

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/09/18 :  13:27:20  Show Profile Send Larsen a Private Message
Håller med esl. Att bygga en "död" låda är nog inte billigt. Att lådan i sig adderar ljud kan iof en del hävda har att göra med deras filosofi på eftersträvad ljudkaraktär... Sedan är det väl som vanligt, upp till kunden att lyssna och gilla eller dissa.

Mina HFLS-1 frångår orginalritningen förutom baffelns storlek samt volym. De har snedställda innre väggar och rundade yttre med sand emellan, så sidorna är då i varierande tjocklek. Baksidan är smalare än baffeln. Topp, botten och baffel är i 2-lagers mdf. En viss relativt högfrekvent resonans kan vid knackning (är det relevant?) höras från toppen, varför jag skall sätta bitumen där och se vad det ger. Frågan är om det blir kasst när dom väl spelar. Jämförelser kommer att ske.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/09/18 :  19:48:37  Show Profile Send RODA a Private Message
Bilder Larsen, Bilder!!!!

Det här låter spennande!

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2004/09/18 :  19:56:51  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Kan inte påstå att jag jag har nåt vidare tekniskt kunnande om detta
men nog är det väl skillnad på att styra oundvikliga resonanser
till områden där man tycker att de gör minst skada i just den
konstruktionen och att de skulle tillföra något önskvärt.

Edited by - Balthazar on 2004/09/19 02:25:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000