HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vilken längd på öppen baffel ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/09/17 :  20:13:51  Show Profile Send urban a Private Message
Hej,jag har ett litet problem som jag hoppas att någon på forumet kan hjälpa mig med! Jag sitter här med ett diagram som visar vilken längd på en öppen baffel som krävs beroende på vilken nedre frekvens den ska kunna hantera ( från melhuish audios hemsida). MEN jag blir inte riktigt klok på hur jag ska tyda diagrammet! Om jag vill att baffeln tex ska fungera ner till 250hz så vill jag tro att diagrammet visar på att baffeln ska vara ungefär 28cm bred (required baffle length). Det kanske jag har förstått rätt, men det jag undrar är om det gäller oavsett vilken diameter det använda högtalarelementet har. Om jag till exempel vill använda ett 12-tumselement så behöver jag alltså ingen baffel!! Men måste det inte alltid vara en baffel utöver elementet som bygger på med som i detta exempel 28cm, minst 14cm i alla riktingar? Jag har inte tänkt använda ett så stort element, kanske 6.5 eller 8 tum. Men jag måste ju anta att storleken på elementet måste betyda någonting för formatet/funktionen på baffeln ? Eller är jag i vanlig ordning bara en aning trög?! Tacksam för hjälp ! MVH Urban

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/18 :  00:07:26  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Misstänker att en tolva orkar ned till 250hz även utan baffel men rätta mig gärna om det är någon som har provat med annat resultat.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/09/18 :  00:32:28  Show Profile Send linnar a Private Message
Rent teoretiskt:
En tolva kortsluts vid 1200hz. Efter det faller kurvan
med 6db/oktav.

100hz vid 0db-punkten kräver en baffel på 3,4m
150hz vid 0db-punkten kräver en baffel på 2,3m
200hz vid 0db-punkten kräver en baffel på 1,7m
250hz vid 0db-punkten kräver en baffel på 1,4m

100hz vid -3db-punkten kräver en baffel på 2,3m
150hz vid -3db-punkten kräver en baffel på 1,5m
200hz vid -3db-punkten kräver en baffel på 1,1m
250hz vid -3db-punkten kräver en baffel på 0,9m

100hz vid -6db-punkten kräver en baffel på 1,7m
150hz vid -6db-punkten kräver en baffel på 1,2m
200hz vid -6db-punkten kräver en baffel på 0,9m
250hz vid -6db-punkten kräver en baffel på 0,7m

I praktiken spelar elementets resonans in
en hel del. Ovanstående exempel plockade jag
ur Harry F Olson's läror. Han pratar om
resonanser runt 100hz på de ingående elementen.
Exemplen ger en del att tänka på.
Veckade bafflar klarar avsevärt lägre frekvenser.
Även näraliggande väggar spelar en positiv roll
på gränsfrekvensen.
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2004/09/18 :  08:32:33  Show Profile Send Frode a Private Message
Har du prøvd Thorsten Loesch sitt Excelbaffle rekneark? Det kan lastes ned fra denne siden: http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/

Har lagt ved et par bilder av min dipol midbass.

Frode



Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/09/18 :  10:17:19  Show Profile Send urban a Private Message
hej och tack för svaren, men som jag skrev så har jag inte tänkt använda ett 12-tumselement. Jag tog det bara som exempel eftersom jag tror att man kanske måste ta hänsyn till storleken på det element man använder när man bestämmer formatet på baffeln, i alla fall då frekvenserna stiger något! Annars måste det väl bli så att, om man tex använder en tolva utan baffel, och som Dahlberg skriver så går den även utan baffel ner till 250hz men det kan väl då inte gälla för hela membranytan utan endast för den del av membranet som är mer än ca 14 cm in mot centrum.Ju närmare man kommer ytterkanten på elementet så måste ju gränsfrekvensen för den akustiska kortslutningen stiga för att till slut bli, jag vet inte hur hög men i alla fall väldigt hög, i alla fall betydligt över 250hz.Därmed är ju den största delen av högtalarmembranet i detta exempel utanför den tänkta gränsfrekvensen! jag inbillar mig att det diagram som jag har egentligen utgår från en teoretisk minimal punkt som ljudkälla. Men i verkligheten så måste det vara elementdiameter + baffellängd enligt diagrammet! Är det någon som förstår vad jag menar, det är vid det här laget knappt jag gör det själv! Dessutom är det kanske inte så kritiskt men jag tycker nog att diagrammet förbiser en parameter (alltså själva elementdiametern). Och Frode, intressant dipolbygge! Får man fråga hur det låter,hur djupt basarna går, hur dom är kopplade och vad för element du använder?? mvh Urban
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/18 :  10:22:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag har excelprogrammet och om det är tillförlitligt så klarar man sig i praktiken med väldigt lite baffelstöd. Testat bla Peerless sls 315. Att använda baselement med fs runt 100 hz till ett sånt här projekt är nog bland det mest xxxxxxx jag har hört talas om.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/09/18 :  10:39:48  Show Profile Send urban a Private Message
Hej Dahlberg, jag undrar vad du menar med "xxxxx",jag kan bara gissa! Men som sagt, jag ska inte använda något 12-tumselement i detta projekt. Det ska bli en baffel för mellanregistret, ca 250 till 3000hz, med ett 6.5 eller 8-tumselement. Jag tog bara tolvtummaren som exempel. mvh Urban
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2004/09/18 :  11:18:38  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:
Och Frode, intressant dipolbygge! Får man fråga hur det låter,hur djupt basarna går, hur dom är kopplade och vad för element du använder?? mvh Urban


Elementene er Eminence Delta 15LF og de er koblet i parallell. Excelbaffle sier at nivået skal være rimelig ned til ca 35Hz, noe som stemmer bra med det jeg hører. Jeg er svært fornøyd med lyden så langt.

Frode
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/18 :  11:18:51  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Hej igen, xxxxxx är nog inte så svårt att gissa sig till . Om du inte redan har gjort det så rekomenderar jag en genomläsning av linkwitz orionprojekt där hittar du bla den filterkompensering som behövs för att få ned seas excel åttan till ca:100hz med en inte allt för bred baffel.

Edit:

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/09/18 11:42:49
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/09/18 :  15:17:08  Show Profile Send urban a Private Message
Hej, mycket intressant med dipolbygget Frode! Hur låter det jämfört med konventionella lådbasar? Jag antar att du har jämfört, integerar det bättre med rummet? Och Dahlberg - låter ditt system lika bra som det ser ut så - ojoj !! mycket snyggt !! och tack för svaren, mvh Urban
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2004/09/18 :  16:03:05  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:
Hej, mycket intressant med dipolbygget Frode! Hur låter det jämfört med konventionella lådbasar? Jag antar att du har jämfört, integerar det bättre med rummet?


Tidligere brukte jeg modifiserte LaScala basshorn med JBL 2226H. Det er litt tidlig å si, men foreløpig blir nok dipolene stående. Integrerer veldig bra. Hornene gikk muligens noe dypere(-3dB på ca 30Hz), men planen er å bruke sub i tillegg til dipolen.

Frode


Edited by - Frode on 2004/09/18 16:06:14
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/09/18 :  17:19:56  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag har ett program hemma som kan simulera olika öppnabafflar, kommer dock inte ihåg vad det heter men när jag kommer hem imorron kommer jag att skicka en läbk där du kan ladda hem programmet, det är helt super att använda.

Återkommer imorron

MvH
Johan
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/09/18 :  20:28:06  Show Profile Send urban a Private Message
Tack på förhand ! mvh Urban
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/09/18 :  23:34:39  Show Profile Send Parasite a Private Message
Frode, det där bashonet såg redigt ballt ut, nu blev jag nyfiken =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/09/19 :  00:07:46  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag tycker också xxxxx om att använda basar med 100hz fs.
Men det skadar inte att läsa de "gamla lärda"'s skrifter
ibland. Man lär definitivt ett och annat. Därför vill jag
absolut inte avfärda dem, eller någon annan, med ett xxxxx.
Dom är värda ett bättre öde.

Rent teoretiskt sätter den akustiska kortslutningen
hinder i vägen för lågbas i en liten öppen baffel.
Men i praktiken kan en öppen baffel spela hyfsat djupt
ner. Antagligen tack vare omslutande väggar, tak
och golv.

Jag har byggt ett antal öppna bafflar. Jag har dock
aldrig fått fram den där fina ljupbasen som jag fått
med ex.vis en TL. Även vanliga basreflexer av inte allt
för stora dimensioner slår de flesta bafflar i djupbas.

Bafflar har dock andra egenskaper som säkert drar
till sig mycket gillande.
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2004/09/19 :  10:10:46  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:
Frode, det där bashonet såg redigt ballt ut, nu blev jag nyfiken =)


Du finner masse info på Klipsch sitt forum, søk på LaScala og forfatter Marvel i kategorien Updates and Modifications.


Frode

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/09/19 :  10:59:13  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag har lagt programmet på knaak då jag inte hittar länken till det, det är free ware.

ftp://bildarkiv.hififorum.nu/U1/edge.exe

Jag vet inte om denna länken fungerar men annars ligger programmet under min katalog på knaak, dvs under U1, programmet heter edge.exe.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/19 :  12:08:30  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Här är den riktiga sidan: http://www.tolvan.com/
´
Mycket trevliga och lättanvända program!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/19 :  12:16:30  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
---------------------------------------------------------------------
" Jag tycker också xxxxx om att använda basar med 100hz fs.
Men det skadar inte att läsa de "gamla lärda"'s skrifter
ibland. Man lär definitivt ett och annat. Därför vill jag
absolut inte avfärda dem, eller någon annan, med ett xxxxx.
Dom är värda ett bättre öde."

---------------------------------------------------------------------

Bra att vi är vi är överens om 100hz basarna. Dom har säkert andra bra egenskaper men att använda dom som en utgångspunkt för ett dipolt basprojekt är enligt min mening inte försvarbart. Är det säkert att det inte fanns ett kompleterande exempel med ett annat element som utgångspunkt

Urban: Jo tack det låter inte alls dumt här hemma .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/09/19 :  15:31:42  Show Profile Send U1 a Private Message
Tack Fisksmisk ola, kom bara inte ihåg var jag laddat programmet från.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/09/19 :  23:48:28  Show Profile Send linnar a Private Message
Dahlberg:

Jo, det finns en del om olika resonansfrekvenser. Har inte boken framför mig nu
så jag kan inte exakt säga vad det handlade om.

Jag monterade upp en 12 tummar på mätstativet och körde några
mätningar. Elementet har en resonans på 25hz och en diameter på
31cm. Resultatet stämmer exakt med "skolboks" beräkningarna.
När frekvensen överstiger diametern på baffeln kortsluts
ljudvågen och sjunker med 6db/oktav.
340/031= 1097hz.
Vid 500 ligger kurvan på ca -6db
Vid 200 ligger kurvan på ca -13db
Vid 100 ligger kurvan på ca -23db
Vid 50 ligger kurvan på ca -30db
Vid 20 ligger kurvan på ca -37db

Jag följde inte oktaven utan skal-
strecken på frekvenskurvan.

När jag får tid skall jag bygga en
baffel som går att ändra storlek på.
Det skall bli intressanta mätningar.....
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/20 :  00:59:22  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Konstigt att mina basar, Bernts dipolsubbar och ett Orionsystem jag lyssnat på ett par gånger fungerar så bra då. Jag har i princip ingen baffel alls (iofs membranarea motsvarande 22st åttor), Bernts är igentligen inte heller så breda om man tänker sig att det igentligen är själva öppningarna som spelar (på forumet framförd teori som jag tycker låter rimlig) och den i sammanhanget lilla åttatummaren i Orion som tillsammans med en baffel som är marginellt bredare än elementet klarar sig riktigt bra med kompenseringen som framgår av filterkurvan ovan. Är ganska säker på att ingen av oss saknar lådor för att akustisk kortslutning är ett problem.

Det här blev lite off topic men om jag återgår till den ursrungliga frågeställningen så kan jag bara berätta att excelprogrammet som nämns http://melhuish.org/audio/download/Xlbaffle.xlsfrågar efter total baffelbredd samt en del annat. Mycke nöje.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/20 :  01:31:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Är ganska säker på att ingen av oss saknar lådor för att akustisk kortslutning är ett problem.

Verkligen inte. Blir jag bara av med den sista lådan nu också så ska jag bli riktigt nöjd.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/09/20 :  02:24:07  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Konstigt att mina basar, Bernts dipolsubbar och ett Orionsystem jag lyssnat på ett par gånger fungerar så bra då.

Skriver med glädje under på detta. Har inte hört dina, Dahlberg, men bättre subbar än Bernts har jag aldrig hört. Allt, de slår allt annat jag har hört. OK, jag har inte varit och lyssnat på de riktigt svindyra grejorna (100000+) på några år nu, eller för den anläggningar av NN:s kaliber, så jag tar bort sånt från jämförelsen. Men ändå...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/09/20 :  08:00:52  Show Profile Send linnar a Private Message
Dahlberg:

Jag har faktiskt samma erfarenhet.
Men, basen förbättras avsevärt bara man ökar bafflen lite.
Det behöver inte vara bredden som ökas det räcker med
höjden. Mätmässigt verkar det som om ljudet låter kortsluta
sig den längsta vägen.


Din "baffel" är ganska stor. Det handlar ju inte om baffeln
utan det största måttet på "baffeln".

Bernt's basdipol. Mätmässigt verkar den inte reagera på samma
sätt som en baffel. Om man har en baffel av vist mått går den
ner i basen vid en bestämd frekvens. Viker man baffeln så att man
får kanter på några cm går den plötsligt betydligt djupare ner
i frekvens.

Att spela utan låda tilltaler en del. Jag tycker också det låter
luftigt och bra. Speciellt i mellanregistret. Jag tycker dock
att rummen dom spelar i måste ha lite mer volym än vad ett normalt
vardagsrum her. Men det är min personliga åsikt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/21 :  01:37:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
bättre subbar än Bernts har jag aldrig hört. Allt, de slår allt annat jag har hört.

Kul att ens byggen blir uppskattade. Jag kan verkligen rekommendera ett par
såna åt den som är byggsugen, pris/prestanda på dom är fullständigt lysande.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/21 01:39:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000