HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marantz PM750DC -83 vs Yamaha 1400 -04
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Torgny
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/17 :  12:11:30  Show Profile Send Torgny a Private Message
Hejsan

Frågan kanske är lite knäpp, men var det inte bättre förr?

Jag köpte 1983 (tror jag att det var) ett Marantz rack med ett par Jamo power 130T hötalare, detta har jag använt tills för ett år sedan. Nu när ungarna börjar sköta sig själva och man får lite mera tid över så är det dags att fundera över uppgradering.
Flerkanal säger familjen, två kanal säger jag.
Nu lutar det i alla fall åt en Yammaha 1400, Frontar och Center har blivit Wharfedale Emerald, tror ni det blev skillnad mot mina Jamo ;-
Nu till frågan, Kan det finns ljudmässiga skäl (vinning) till att koppla in min Marantz PM750DC mellan 1400:an och frontarna, den ger RMS 80W och Din 85W distortion en är 0,03%.

Min fråga blir igentligen, byggde Marantz bättre stärkare för tvåkanal 1983 än vad Yamaha kan trolla ut ur en oerhört prispressad flerkanal med tusen lulul funktioner 2004?
Jag antar att det är ganska många som uppgraderat sina tidigare utrustningar så vad är er erfarenhet? var det bättre förr?

Trevlig helg på er.

mvh Torgny

Torgny

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/09/17 :  12:59:35  Show Profile Send Sudden a Private Message
Ja, det kan vara så att 2-kanalare från tidigt 80-tal låter bättre än en flerkanalare från 2004. Men detta gäller givetvis inte alla förstärkare.

Det enda rätta att göra här är att prova.
Testa med och utan och bilda dig en egen uppfattning.
Medela gärna här på forumet hur det blev.

/Sudden
Go to Top of Page

Torgny
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/17 :  14:09:30  Show Profile Send Torgny a Private Message
Hej Sudden

Jo visst kan man pröva men då skall man och stå med mössan i hand och lisma och surra sig till lån över helgen hos en handlare, sedan så skall familjen genomlida "pappas musik test" frugan blir vansinning och ungarna flyttar, grannen smetar smör på fönstret och grannbarnen lägger sin hunds "rester" i mellan DN morgonen efteråt.
och sedan så allt detta för att kanske sedan under måndagen försöka förklara för säljaren att min stärkare från -83 lät bättre än hans från-04 och att jag inte är intresserad.
För allt slippa allt detta omak så tänkte jag att någon kanske på forumet redan genomlidigt detta och kunde dela med sig till en ovetande om sina utvunna erfarenheter kring detta område.

Sedan har vi ju alla olika "öron" men vad tyckte Er öron när ni bytte?

Undrar Torgny

Torgny
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/09/17 :  14:49:02  Show Profile Send Sudden a Private Message

Ok då fattar jag
Hur mycket pengar hade du tänkt att lägga?

Jag vågar nästan lova att om du kommer över "första steget" Dvs. 2-4000:- så kommer det att låta bättre (men vad är bättre, det kan ju låta annorlunda också).

/Sudden
Go to Top of Page

Torgny
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/17 :  16:48:49  Show Profile Send Torgny a Private Message
Efter att ha tittat runt här i sthlm samt läst i det olika forumen runt om på I-net efter vad som skulle var bäst pris/prestanda
Det verkar vara mycket svårt att hitta något som slår yamahas RX-V1400RDS, naturligtvis så har denons 2805 eller 3805 varit på tal
eller Onkyo:s 701E, Marantz 5400, HK:s nya kommer inte ihåg vad den heter nu igen, Nad:s 763, Pioneer Ax3:a osv osv
Men du frågade efter pris, helst inte över 12 000:- och bäst våre det om det stannade under 8000:- yamahan stanna på starx över 7000:-

Det är ett bra "fru" pris, om det går till 12000:-, då börjar hon yla om spannien semmester och annat.

mvh Torgny

Torgny
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000