HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 sitter & sliter mitt hår i högtalardjungen, hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

eZkL
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/10/01 :  01:16:24  Show Profile Send eZkL a Private Message
jo såhära!
jag måste har nya talare (helst golv) har kollat/lyssnat runt en del och hittat ett par kandidater...
Det jag är ute efter just nu är ett par högtalare som ska låta jädrans bra överlag men inte behöver vara så jätte baskraftiga, behöver jag mer bas kompleterar jag senare med en sub.
Den musik jag lyssnar mest på är gammal rock, men jag vill att talarna ska klara att lira klassisk musik på oxo.

Problemet är att jag tycker det e så jeffla svårt att välja ett par, det e ju inte så att det finns nån affär med alla olika märken på i min omgivning iaf (finns det? var isf?) så då måste man åka mellan massa affärer och det underlättar ju inte att välja rätt.

Jaja nu över till mina tilltänkta;

Kandidat 1
på hifiklubben har jag lyssnat på b&w 602 s3 och tyckte det lät riktigt bra, men jag har hört att golvtalarna 602.5 s3 (de förra var stativ) inte ska vara lika bra.. vore kanon om nån har eller har lyssnat på dessa talare och kan ge mig lite feedback på dem.
pris 6k.

Kandidat 2
lyssnade på cantons le 107, tyckte att dessa oxo lät kanon. nån som har nån invändning?
pris typ 6k på lefflers

Kandidat 3
På ONOFF lyssnade jag en stund på Audio Pro's Black Diamond, var inte speciellt imponerad, tyckte basen var lite i skym undan samt att diskanten var lite väl vass. Men jag vet att dessa talare har fått lysande kritik i massor i recentioner.

Kandidat 4
ja, har du nått förslag i typ samma prisklass som jag borde testlyssna? kan kanske gå uppåt i pris om jag får "så himlans mycket mer då"

Har ni goa människor nått att berätta för mig ;o)
Skicka gärna länkar till recentioner om ni har några på lager, jag har bara hittat en på b&w-talarna, vill se fler......
oj nu har jag skrivverk i tårna ;)
ses
//eZkL

pyss på dejje <;=

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/10/01 :  06:40:57  Show Profile Send AKA a Private Message
Wharfedale Emerald mk 4.
Har vunnit flera test. Kostar 6500:-

Heco Signature golvmodellen.
Kostar runt 7 tror jag.

Båda lät bra när jag lyssnade på dem.

Edited by - AKA on 2002/10/01 06:42:07
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/10/01 :  07:31:00  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Kolla efter nåt begagnat, då får du mer per satsad krona och kommer upp i kvalitet utan att kostnaden ökar, och då finns säkert många högkvalitativa stativare till buds, vilka då som du säger kan kompletteras med sub.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/01 :  09:23:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
QRS Callisto kanske kunde vara något, kostar dock litei överkant för din budget. MvhKristofer
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/10/01 :  09:49:20  Show Profile Send bernu a Private Message
testa Acustic Energy 109SE funkar bra till det mesta... Bättre till rock än klassiskt tror jag dock...

Finn för 6500:- på Radiolagret i Götet eller begagnat runt 3-4000:-

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/10/01 :  19:41:39  Show Profile Send HMartin a Private Message
Lyssna på Rega Jura, lite speciella men också riktigt bra, annars var AE 109SE ett bra förslag tycker jag, men bedöm inte Audio Prona (jag har aldrig lyssnat på dem) efter att ha hört dem på ONOFF, de skulle förmodligen få vad som helst att låta dåligt (sämsta sortenst kabel, högtalarväxlare, uppställda mot väggen i ett gigantiskt rum med massor av andra grejor mm).

/H Martin
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/01 :  20:20:12  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Har aldrig hört Black Diamond, men Blue Diamond har jag hört på Power. Ljudet var faktiskt väldigt trevlig: fluffigt, bastungt och hyfsat detaljerat. Men man kan fråga sig om det extra basdjupet inte förvränger verkligheten lite väl mycket?

De kostar ju iofs lite väl mycket mer än Black Diamond som du funderade på! Black Diamond med en Audio Pro sub-bas vid sidan om kanske kan vara nåt?
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/10/02 :  08:37:41  Show Profile Send dole a Private Message
Infinity Alpha 50 låter riktit bra. kostar 8500:-

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2002/10/02 :  09:32:22  Show Profile Send zorro a Private Message
Jag skulle vilja tipsa om Dynaudio Audience 62, det är en fin högtalare. 9500kr på referece audio :)


edit: stavfel

heja sverige!

Edited by - zorro on 2002/10/02 09:36:18
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2002/10/02 :  09:47:39  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Hej !
Förra veckan var jag inne hos Ljudmakarn och lyssnade på en stativare av fabrikat Spendor(http://www.spendoraudio.com), om jag inte missminner mig heter de S3. Priset skulle hamna under 10 000kr. Denna LILLA högtalare var helt underbar, fattar inte hur en sådan liten högtalare kan producera sådan rapp, torr och djup bas, wow !
Måste upplevas ! (Säger jag som kränger Eggleston , men jag kan inte låta bli att tycka om detta lilla underbara skapelse !)

Lyssna, njut!

Mvh
Thomas

Live Long And Prosper !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000