HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Väljudande Monitorbygge?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2004/09/16 :  22:25:15  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
Hej kära forum, jag har ett par 9l lådor färdiga men inga element, grundtanken var att det skulle bli Scanspeak A4 se: http://audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/scanspeak-reference_eng.htm av dem. Men då var det så att jag upptäckte att det var aludome i diskanten, usch tänkte jag, det vill jag inte ha.

Så nu lyder frågan, vad skall jag hitta på nu?

Har du något bra förslag på prisvärd, mkt väljudande högtalaruppsättning som passar, jag vill ju spela ifrån mina VIFA Premium 33or som spelar nu :)

http://laserfox.dyndns.org

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/16 :  22:44:43  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Bygg på med samma bas fast med annan diskant och nytt dikantfilter. Använde t.ex. SS 9700. Fin mjuk-kalott. Seas har också fina diskanter.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/09/16 :  23:06:50  Show Profile Send kasra a Private Message
Laser varför gillar du inte aludomear? Har du hört 9800?

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/17 :  00:04:52  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag gillar inte heller alu-domar. Fast jag har inga skäl. Jag kan inte direkt säga att jag hört någon lita illa, inte oftare än soft-domar. Alltså, inga direkta, tekniska eller ljudmässiga argument. Det är en känsla bara. Kan bero på färgen. Någon borde ju sälja eloxerade alu-domar i sexiga kulörer. Då skulle det vara mer intressant.
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/09/17 :  08:41:04  Show Profile Send big-olle a Private Message
Lyssna på dom först.
Alu-domar kan vara extremt missuppfattade. De behöver inte alls låta hårda och hetsiga.
Scanspeak gör alu-domar som låter kanonbra och mjukt.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/09/17 :  10:27:45  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Denna kanske:
http://audioclone.free.fr/SA2K.JPG
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/09/17 :  10:43:57  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag tycker A4 Monitor är en högtalare som låter väldigt bra. Rent, mjukt, lite åt det varma hållet, stram bas ändå. Give it a chance!
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2004/09/29 :  23:07:00  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
>mapem...
Vad har du att driva med, ett rörsteg kanske?
jag misstänker att aludomar låter alldeles förträffligt med rör som drivkälla...men så är nu inte fallet, jag har en Yamaha RX-V596RDS som jag tänkte driva med.

Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/29 :  23:18:41  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
som flera andra sagt: 9800 låter mjukare än många andra alu-domar om du har möjlighet så kan du ju hoppa in hos hifikit å lyssna på dem. då får du en liten vink om hur det kan låta iaf (med transistorer )

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2004/09/30 :  00:17:50  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
det var juh en smart tanke, att jag inte tänkt på det :)

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/30 :  00:25:25  Show Profile Send marens a Private Message
Jag kör alu-magnesium-domar och har aldrig hört så rent ljud från diskanten från ett par högtalare, ärligt. Inget fel på alu-domar (eller soft-domes för den delen heller), ljudkvalitén beror ofta på annat än det man först tror.

Men lyssna på högtalarna på hifikit, de kanske är sunkiga ändå. Trots dyra element från Scan-speak mm.
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2004/09/30 :  00:31:18  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
marens, vad kör du för förstärkare? transistor/rör...

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/30 :  00:31:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Peerless har billiga diskanter som nog går att anpassa till monitorn. Softdomar som kostar 225kr st. Låter luftigt och bra. Det enda problemet är om lådan är sas färdig. 80 mm hål eller 74 mm. Det är skillnad.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2004/09/30 00:34:13
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/30 :  00:42:43  Show Profile Send marens a Private Message
Jag kör med (välljudande) transistorförstärkare som de flesta andra. Jag tror inte det har så mycket med saken att göra egentligen, det finns väl rörförstärkare som inte klarar av diskanten på ett bra sätt, eller? De brukar ju dista rätt kraftigt i vissa fall tex, det gör ju inte bra transistorer(inte hörbart i varje fall).

Edited by - marens on 2004/09/30 00:45:23
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2004/09/30 :  00:44:45  Show Profile Send l99_man a Private Message
Lite off topic...
marens: Vad är det för alu-magnesium-domar, märke?
Är det någon som provat Hiquphon OW1/2/3?
Letar nya "roliga" fabrikat till nytt projekt...

/Martin
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/30 :  00:47:11  Show Profile Send marens a Private Message
Det är Seas H883. 27TAFC/G heter de också.

Har provat Hiquphon OW1 i ett par högtalare och de var bra men dynamiken var inte helt bra. De kunde slå över och ändra karaktär lite när man spelade högt.

Edited by - marens on 2004/09/30 00:47:59
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2004/09/30 :  08:49:42  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har också OW1 i ett par små tvåvägare med en Excel 5". Tycker att de låter väldigt bra men man måste dela dem brant och högt >2,7 khz.

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/09/30 :  09:49:51  Show Profile Send frez a Private Message
Du behöver nog inte fundera över färgen på domen. Den är svart(!) precis som vilken soft-dome som helst :-)

I övrigt kan jag verkligen rekommendera denna högtalare. Vettiga komponenter i en vettig låda. Enkelt och bra utan extravaganser. Har själv ett par och är mycket nöjd.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000