HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Det skulle bli en liten headamp..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frippe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/09/16 :  22:22:21  Show Profile Send Frippe a Private Message
Jag fick för mig att jag ville ha en hörlursförstärkare (läs frugan vill inte höra på min musik lika högt som jag ).

Sagt o gjort, class-a, driva lågohmigt liten och simpel.

Liten och kompact blev den inte.. eller är det flänsen som tar all plats? Här kommer några bilder på en prototyp, en kanal.







Den låter helt ok, går säkert att förbättra ytterligare.

Faktum är att jag inte har kollat med skåpet än hur signalen ser ut.

Jag blev himla nöjd med ljudet så jag testar den just nu med 8ohms

last. Jo jag ändrade emitter motståndet om nån undrade

Får se om bygget blir vad det skulle bli....

\Frippe

Edited by - Frippe on 2004/09/16 22:26:55

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/17 :  02:14:34  Show Profile Send ILLY a Private Message
Den blev jag nyfiken på. Gillar sånt som har så få komponenter att jag med mitt ovana öga kan få överblick.

Men du, den kylflänsen var allt lite overkill va!
Berätta mer, varifrån kommer konstruktionen?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Frippe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/09/17 :  18:36:53  Show Profile Send Frippe a Private Message
Illy,

Jag har spånat på den själv, räknat lite osv.. Kretsen är ju inte unik på något sätt men de flesta kanske hade valt mosfet och använt en konstant strömgenerator på utgången och framför allt
så ville jag bygga nått utan 8-benare och gain clowner eller vad man nu kallar dom... :-)
Som sagt enkelt ville jag ha det så det fick bli det som jag hade hemma för dagen.

Tip142 som utgångstrissa är väl lika overkill som flänsen, men båda hade jag ju hemma.
Om nu bygget kommer till färdigstadiet så kommer jag nog att använda en Darlington i To220
kapsel och eventuellt en Kool-pack To-220 30w som emitter motstånd för bättre kylning.
Jag skall även sänka Ic i 557:an och höra vad som händer, det är lite högt just nu 16ma.

Jag räknar även med att kunna köra med 12V 1A adapter och ändå slippa brum & brus.
En vanlig aluminium låda med snygg yttre finish räcker nog som kylning i alla fall när den
används som headamp.

Ev så kommer jag även spåna vidare på ett litet slutsteg på ca 10w baserat på kretsen.

Om det är nån som vill ha så postar jag gärna layouten på prototypen (Pdf).

Jag återkommer när jag har slutat lyssna och börjar modda :-)

\Frippe
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/17 :  20:43:15  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Min magkänsla är att det blir svårare och svårare att få till välljud ju mindre du gör emittermotstånden. De borde linearisera transistorerna och om du minskar dem kommer Vbe(Ic) ha större inverkan och den är inte alltid (sällan) linjär.

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000