Author |
Topic  |
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 14:20:29
|
MartinH: quote: Jo det har ganska ofta nämts att just på NAD ( har jag för mig ) så kan det göra riktigt stora skillnader att ta bort bygeln och ersätta den med en bättre kabelsnutt...
Vilken högtalarmodell pratar du om nu?  |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 14:25:29
|
quote: Vilken högtalarmodell pratar du om nu?
Förstärkare. -pre-out/main-in byglarna |
 |
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 14:34:49
|
Men nad-byglarna är väl av plåt, typ?
/tror en john som fortfarande undrar om man kan köpa bleck (ej fanzinet) billigt nånstans |
Hörlursfrilla! |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 14:47:09
|
quote: Jorma: quote: -------------------------------------------------------------------------------- ...testa allt som jag tror kan påverka.--------------------------------------------------------------------------------
Samma här! Fast jag brukar testa sånt jag inte tror kan påverka också om det är så att det är speciellt intressant, fast det förstnämnda går i första hand.
Med detta menar jag sådant som jag av erfarenhet vet kan vara bra och sedan har vi nya prylar som jag inte har någon erfarenhet av. Jag läser på forum svenska och utländska om prylar och går efter vad folk som testar saker tycker. Inte tyckarna för dom tycker bara och det tycker inte jag är intressant.
quote: Jorma> Ok, du har alltså strängt sagt till de elektroner som flyter i dina högtalarkablar att INTE hoppa mellan de olika kardelerna? I så fall har du inga problem med tvärimpedansmodulation (dock brukar ju elektroner vara tämligen svåra att dricera men du kanske har lyckats)
Du har träffat mitt i prick, Rydberg. Men jag har inte kontakt med varje enskild elektrón så det finns kanske en och annan som inte låter sig dresseras, men som jag sagt tidigare kan jag inte höra detta så dom gör det nog i smyg när jag inte lyssnar |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 15:21:08
|
 |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 15:40:23
|
Här kan du köpa bleck http://www.alphacore.com/shop/enter.html
men det borde finnas närmare tycker jag.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Calle G
Member

521 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 16:53:39
|
Vad kul att se en kabeldiskussion som sker i all vänlighet!
Får jag ställa ytterligare en dum fråga? Varför kan inte högtalartillverkaren komma på nåt bättre sätt att "singelwira" högtalarna än med blecken? Varför gör dom inte som wolfgang, använder samma som internkablaget?
|
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 16:56:33
|
Hej igen göbbar, skit i att munhuggas om hur elektronerna hoppar!! Bygg en ordentlig brygga i koppartråd som Jorma och jag föreslår. DET LÅTER BÄTTRE. OBS den jag hade på bilden var en tillfällig lösning för att dema högtalarna på ARKEN. Nu har jag en brygga från Fadel Art (Coherens).....! StudioSound: Har använt dessa "bananer" från WBT hur länge som helst = har inte fått en enda reklamation!!! //Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2004/09/17 16:59:04 |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 17:23:03
|
quote: Får jag ställa ytterligare en dum fråga? Varför kan inte högtalartillverkaren komma på nåt bättre sätt att "singelwira" högtalarna än med blecken? Varför gör dom inte som wolfgang, använder samma som internkablaget?
Det är ingen dum ide och den iden finns det högtalartillverkare som använder. Mårten Design tex. har inte leverérat sina högtalare med bleck och dom kommer att leverera dom framöver med samma som internkablaget. Ett förövrigt mycket bra val av internkablage Internkablaget kan vara svårt att få tag på i efterhand då det inte alltid säljes ute till privatpersoner. Wolfgang använder förövrigt inte internkablaget enligt hans inlägg. Han använder samma som högtalarkablarna och det går lika bra. Ännu bättre är att använda internkablage, jumpers och högtalarkablar av samma typ |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 18:00:53
|
ALLA HÖGTALARE som jag levererar har jumpers från fabrik av samma sort som använd internt!!! Eftersom mina högtalarkablar har en mycket högre kvalit´e än internkablaget föredrar JAG att använda samma kabel (som högtalarkabeln även i Jumpern). (Min personliga åsikt) det ligger något i vad Jorma säger...... men framför allt, släng dessa "j...a" plåtar i återvinningen..... // Mera rör till förstärkarna, Wolfgang
PS Jorma, om jag skall använda internkablage från FADEL ART blir det för dyrt!!! Kabeln kostar ju trots allt 72.000:- DS |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
Edited by - Creative Audio on 2004/09/17 18:03:01 |
 |
|
StudioSound
Member

50 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 18:06:16
|
Wolfgang: Jeg har selv nogle af dom WBT "Bananer" och tycker at WBT spader/gafler lyder bedre. Ellers er det min opfatning at man skal forsøka undvika store klumper metal i signalvejen, det vil sige minimere massen i kontakter och terminaler m.m. |
Med venlig hilsen Karsten www.studiosound.dk |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 18:28:41
|
Bäst vi säger det några gånger till så att alla vet:
DET LÅTER BÄTTRE!!!!
DET LÅTER BÄTTRE!!!!
 |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 18:31:13
|
Martin; DU VET !!!! Berätta för oss andra...... |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 18:33:41
|
Vad vet jag? Det är ju du som är så säker på att det låter bättre verkar det som... |
Edited by - marens on 2004/09/17 18:36:19 |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 18:35:16
|
DET LÅTER BÄTTRE!!!! Dina ord...... |
Edited by - Creative Audio on 2004/09/17 18:36:12 |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 18:37:26
|
Ok, förlåt om jag var otydlig i min ironi. Alltså det verkar som att du försöker banka i oss någonting, känns inte bra. Jag säger det för din skull, ifall du tycker det är viktigt med byglarna. |
Edited by - marens on 2004/09/17 18:42:46 |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 18:40:20
|
Jaja, jag lånar gärna ut lite jumprar..... Koppar alltså !! |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 19:29:32
|
W: Jumprar? Jag trodde detta var ett hififorum, inte ett klädbytarforum (men d e klart, vi har ju alltid sagt att det borde vara fler tjejer här, bra grepp kanske).
Öhhhh, vänta nu, skulle du låna ut en tröja eller en kopp? Nu fattar jag ingenting!!! 
Jorma slår mig med häpnad! Jag trodde inte det fanns något du inte hörde skillnad på
Så till sist (äntligen, tänker fler än en) ett tipps från en annan tråd, kopparrör från Clasisjön eller biltillbehörsnasarn från Linköping. Guldplätera på koppar är visst inte helt enkelt, men silverplätera är relativt okomlicerat. |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 19:43:18
|
Beror ju på om man vill förstå fel, KOPPAR inte T-Shirt.... Menar bara om det finns tvivlare så lånar jag gärna ut "jumpers" lasselite; Kan vi ta det en gång till? Så att du inte missförstår = Du får INTE min tröja... detta gäller "byglarna" på högtalaren... OK?? //Wolfgang |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 19:59:22
|
Jag testar gärna "bättre" jumpers, iof tror jag att "skillnaden" inte är hörbar, men man vet ju aldrig... |
|
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 20:14:23
|
Finns det ingen som vill veta vart jag köpt min tröja???
W; skoja bara d vet du |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 21:03:50
|
quote: Jag testar gärna "bättre" jumpers, iof tror jag att "skillnaden" inte är hörbar, men man vet ju aldrig...
OK, Rydberg, hur ser dina högtalartermianler ut. Har dom hål för att sticka in crimpade byglar eller ska du låna med spadar eller bananer av WBT,s fabrikat. Vinklade eller raka bananer? Vad har du för avstånd mellan terminalerna? Jag skickar över 4 st. byglar i nästa vecka om du Pm,ar eller mejlar din adress. Så får du höra på lite inermodulationsdistorsion på köpet. Vem vet du kanske gillar den typen av distorsion och erkänner att du trots allt är lite pervers Men att mina dresserade elektroner skulle lyda dig kan jag inte garantera. Det beror på hur du uppför dig. Dom är känsliga och lyder bara väluppfostrade personer |
Edited by - Jorma on 2004/09/17 21:08:17 |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 21:21:15
|
Jorma> En bild säger mer än tusen ord brukar det ju heta..

|
|
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 21:42:15
|
Räcker DOM jumpersen för basen ????? Hade nog kopplat tvärt om!! // Wolfgang |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 21:47:17
|
Wolfgang, ja (spänningsdelning) 8 ohm mot kanske 0,01 |
|
 |