HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blecket mellan högtalaringångarna.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/09/16 :  00:59:25  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Har nu bestämt mig för att inte köra biwiring och
undrar nu om det finns något att tjäna på att byta
ut blecket som sitter mellan ingångarna på högtalarna??

Blecket som sitte där verkar väl inte vara den bästa kvaliten.
Är det överhuvudtaget lönt? Typ kabel eller dyl.

Tänkte lägga lite mer pengar på en singlewire istället.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/16 :  01:10:04  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Du kan väl prova att koppla kabeln till diskant kontra bas-kontakterna. Hör du ingen skillnad så kan du sitta nöjd.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/09/16 :  01:11:35  Show Profile Send Larsho a Private Message
Testade själv en gång tidigare med att byta mot en bättre kabel
emellan istället för blecket, vilket gav ett bättre ljud.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/16 :  08:32:09  Show Profile Send Calle G a Private Message
Nog har jag lite svårt att se att det massiva kopparbleck som sitter där redan skulle vara på något sätt dåligt. Jämför en annan tråd där någon använder kopparrör istället för kabel... en kabel är ju alltid byggd som en kompromiss mellan hanterbarhet och överföringsegenskaper, i 3cm kopparbleck behöver man ingen hanterbarhet så...
Byter man ut blecket bör man väl byta ut internkablaget också då, eftersom man misstror högtalartillverkarens materialval?
Men det är bara min åsikt. :)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/16 :  09:43:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men förmodligen så är det ganska dålig kvalitet på kopparen, renhet och så, detta kan ha inverkan på ljudet..
Men som sagt så kan det vara så att det inte blir speciellt stor skillnad, mycket beror nog på högtalaren i sig, hur pass avslöjande den är för förändringar i anlägningen...

Men det är bara att pröva sig fram....

/Martin
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/09/16 :  09:47:51  Show Profile Send drgreen a Private Message
Å andra sidan har den ju negligerbar inverkan av isoleringen (luft??)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/09/16 :  09:49:00  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det gör skillnad kan jag lova, det är inget hokuspokus

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/09/16 :  10:01:23  Show Profile Send sker a Private Message
Har själv varit lite på jakt efter alternativ till blecket eftersom jag bara har sw-kablar. Fick tips om denna tyska sida som har lite att välja på.

http://www.dienadel.de/lshop,showrub,1095320748-27945,d,1095320763-28142,1061913489.1063387446.1063387491,,,,.htm

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/16 :  11:24:23  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Men förmodligen så är det ganska dålig kvalitet på kopparen, renhet och så, detta kan ha inverkan på ljudet.."

Den typen av störningar ligger väl på -160dB eller nåt sånt... Kontaktytornas påverkan (oavsett om du kör med kabel eller bleck) är med all sannolikhet större.
Om du dessutom byter från bleck till en flerkardelig kabel kommer du att få en långt större inverkan från kabeln än vad blecken kan ge. Om det är hörbart är dock mindre troligt.

Edited by - Johnny_Fiasco on 2004/09/16 11:41:01
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/09/16 :  12:53:32  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Minns en demonstratör på en HiFi-mässa som
kastade orginal-blecken så det yrde om det
och sedan mässade om hur dåliga de var.
Han sa att även enklaste koppartrådar
lät betydligt bättre. Själv hörde jag
inte någon nämnvärd förbättring där jag stod.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/16 :  13:21:22  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Minns en demonstratör på en HiFi-mässa som
kastade orginal-blecken så det yrde om det
och sedan mässade om hur dåliga de var.
Han sa att även enklaste koppartrådar
lät betydligt bättre."

Jag antar att demonstratören var ute efter att sälja kablar att sätta emellan istället för bleck. En god idé är ju att själv undersöka vad som verkar mest vettigt: Ett homognet kopparstycke eller en kabel (i regel flerkardelig) som är lödd med en kontakt i vardera ändan.
Helt plötsligt har man gått från något enkelt med få felkällor till något betydligt mer komplext med fler felkällor (lödningar + kontakter + flerkardelig kabel som alltid medför TIM (i regel helt ohörbar, men ändå helt onödigt i detta fall). Själv tycker jag det enkla låter betydligt mer tilltalande...
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/09/16 :  13:40:01  Show Profile Send John a Private Message
Finns det billiga bleck att köpa som ersättning för orginalblecken? Har sett nån wbt-variant, men det är nog lite för dyrt.

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/09/16 :  15:59:26  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Köp Dynaudio så slipper man sånna problem!!!
Less is More!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/16 :  16:06:04  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Köp Dynaudio så slipper man sånna problem!!!

Joo, men då sitter man ju med andra problem..

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/16 :  17:17:47  Show Profile Send Calle G a Private Message
Är det så sunkiga bleck verkligen? Jag har absolut ingen erfarenhet på området, mina B&W-stativare har fina kraftiga massiva glänsande metallbleck som jag aldrig i livet skulle byta ut mot nåt annat. Måste finnas en miljard andra saker i systemet som har större påverkan, inklusive kablaget från högtalarpostens ände inne i högtalaren till filtret, kablaget inne i filtret (vilket är rätt mycket), och inte minst kablaget fram till högtalaren.

Jag finner det lite lustigt (inte i nedvärderande betydelse) att läsa i en tråd hur någon byter ut sina kablar mot kopparrör, och i den här tråden precis det motsatta. Men det är klart, hade jag inte förtroende för mina bleck skulle jag nog fundera jag med - men å andra sidan, i så fall borde det väl ha snålats även inuti högtalaren ifråga?
Go to Top of Page

StudioSound
Member

50 Posts

Posted - 2004/09/16 :  17:29:49  Show Profile  Visit StudioSound's Homepage Send StudioSound a Private Message
"Blecket" er typisk ikke kobber, men forgyldt messing. Jeg foretrækker selv kabel og betaler gerne for gode bi-wire jumpere.

Med venlig hilsen
Karsten
www.studiosound.dk
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/16 :  17:57:36  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Blecken är som regel sämre än vanlig billig kopparledare, men ett ännu bättre alternativ är att öppna högtalarna om det är möjligt och löda loss ena paret på insidan och löda dom till samma terminaler. Då går det att behålla blecken för den som vill ha dom kvar för utseendets skull. Dom kommer då inte att påverka ljudet.

Att använda en bättre singelwirekabel istället för en sämre biwire är ofta bättre som Snoddas var inne på.

Resultatet blir så gott som alltid bäst om man ansluter singelwirkabeln till det övre registret och jumprar till basterminalerna.

Det är av samma anledning jag enbart kör 2-kanal istället för att köra en i alla delar sämre surroundanläggning. Om man måste prioritera, och det behöver nästan alla så är det bäst att prioritera på rätt sätt och köpa kvalitet istället för kvantitet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:02:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Varför skulle blecken vara sämre än en snutt kabel?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:17:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det låter sämre med blecken, Rydberg

Blecken är ofta av guldpläterad mässing och då är det oftast med ett nickellager emellan. Dessa metaller/övergångar påverkar ljudet negativt

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/09/16 :  20:48:52  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Sätt kabeljumpers !! Blecken är alltid sämre. Försök få tag i en bit kabel av den högtalarledningen/kabeln du har och krimpa den = brygga !

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/09/16 20:49:47
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/09/16 :  21:12:30  Show Profile
Sitter och letar efter kabeljumpes jag med, finns det någon annan som säljer förutom tyskarna?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/16 :  21:32:13  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Blecken är ofta av guldpläterad mässing och då är det oftast med ett nickellager emellan. Dessa metaller/övergångar påverkar ljudet negativt"

Kontakter är också ofta av guldplätterad mässing med ett nickellager emellan. Så byter man till kabel har man kvar materialövergångarna + att man lägger till den TIM som ligger ett (ganska stort) antal 10-potenser gånger högre i störnivå än va materialövergångarna gör (undantaget enkardelig kabel eller litz-kabel).

Som jag förstod på snoddas vill han ha en så låg störnivå som möjligt. Inte för att det egentligen spelar någon större roll, om ens någon, hur man bökar med blecken bak på högtalarna, men ändå.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/09/16 :  21:57:21  Show Profile Send CC a Private Message
--Kontakter är också ofta av guldplätterad mässing med ett nickellager emellan-- = Därför som de flesta kontakter låter så illa då Nä, tacka vet ja WBT!!!
Att ta bort "jumrarna" o ersätta med en vanlig koppartråd är ett mycket enkelt o billigt sätt för att kunna konstatera att skillnader finns. När det är avklarat så kan man börja testa med vad som låter bättre... Wolfgangs förslag är nog det mest självklara om man har den möjligheten.
Men testa! Låter det sämre så har du/ni antagligen riktigt bra bleck () och hör du/ni ingen skillnad så är det dags att byta högtalare skulle jag tro

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/16 :  22:10:36  Show Profile Send marens a Private Message
Alltså vad är det här? Möjligheten finns såklart att det inte hörs skillnad! Ingen poäng att nedvärdera någons åsikter eller lyssningsintryck i förväg tycker jag. Typ, "lilla gubben, det är klart det hörs skillnad, gör du inte det så ringer farbror barbro och tar ett allvarligt hifi-snack med dig bara så du vet!"

Om du verkligen är nyfiken att testa detta så tror jag att Dahlbergs metod är bra, prova det! Hörs det skillnad mot kabel så hörs det antagligen skillnad när man byter kabeln mellan basen/diskantens ingång. Jag är inte så nyfiken så jag orkar testa det där, har andra saker på gång som jag prioriterar högre.

Edited by - marens on 2004/09/16 22:20:23
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/09/17 :  00:03:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Skeptikerna som är skeptiska till allt och inte ens ids att prova något så enkelt som detta kan man ju undra hur dom har tid och ork att vara med och tjöta här.

WBT och en del andra tillverkare av kontakter använder inte mässing och dom använder heller inte nickel som mellanlager. Dom lägger guldet direkt på koppar. Det är sådana man ska använda om man ska ha kontakter till kablarna eller byglarna. WBT har också crimps som är tillverkade på samma sätt med guld direkt på koppar. Dom går att använda som jumpers om man har terminaler med hål i skruven, men att prova först med en ren ledare är något jag kan rekommendera och det behöver inte vara enkardelig ledare.

Att det enbart skulle vara litz eller enkardelig ledare som duger till audiokablar är helt fel.
Har du lyssnat dig fram till detta Johnny_Fiasco eller går du på den teoretiska linjen att multi core skulle höras. Det beror på vilken multicore man använder. FK eller RK är inte att rekomendera.
Silverövedragen koppar är inte ett dugg bättre.
Förtennad koppar funkar fint. Det går bra att testa med några stumpar av Supras ledare som går att köpa i lösmeter för en liten peng. Det var vad jag själv provade till mina tidigare högtalare Sonus Faber Electa Amator 2 som lyfte en hel del i ljudkvalitet med dessa jumpers istället för blecken. När jag sedan bytte mina högtalarkablar till Transparent blev dessa jumpers utbytta mot Transparentledare (multicore) och ljudet förbättrades ytterligare en bit av jumpersbytet.
Jag säger inte att detta stämmer med alla högtalare, men dom högtalare som detta har testats på och som jag har varit med och lyssnat har det hitills inte varit någon högtalare som inte har vunnit på utbyte av blecken till jumpers.
Ett undantag kan ju vara WBT,s jumpers, men det har jag själv inte lyssnat på.

Edited by - Jorma on 2004/09/17 08:32:13
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/17 :  00:26:40  Show Profile Send marens a Private Message
Jorma, så du prioriterar inte vad du tänker testa? Du provar precis allt, eller? Det är klart man väljer bort sånt man inte tycker är intressant nog att testa eller inte förväntar så stora resultat av.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000