HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veedon Fleece
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/09/15 :  11:19:07  Show Profile Send MikaF a Private Message
I Stereophile såg jag en skribent som rekommenderade denna skiva av Van Morrison som den bästa skiva han äger! Någon som har hört den??? Jag har lyssnat en del på Van men den här hade jag aldrig ens hört talas om tidigare... Finns på cdon för 79 spänn och jag kommer att köpa den hursomhelst men vore intressant att höra forumets åsikter!

hälsn/M

Driver Top HiFi

Edited by - MikaF on 2004/09/15 11:20:11

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/15 :  12:53:22  Show Profile Send sisko a Private Message
Oj oj oj!! Definitivt hans bortglömda mästerverk. Jag kan inte annat än beordra dig, KÖP!!! Du kommer inte att ångra dig.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/09/15 :  12:54:27  Show Profile Send palm a Private Message
Helt klart en toppenplatta köp den om du gillar den lite lugnare Van!!!!

Palm
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/09/15 :  13:29:22  Show Profile Send MikaF a Private Message
Vad ni är insatta! Jag visste att detta är ngt av "ett bortglömt mästerverk" och var därmed inte säker på ngt svar! Vad jag läst så har den klarat att åldras bättre än det mesta.
Har inte lyssnat på Van på ett tag men No Guru No Method No Teacher är min favorit hittills men kanske att det snart är Veedon Fleece?

Tack för svaren!

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/15 :  15:35:59  Show Profile Send sisko a Private Message
Du har hört andra klassiker som Astral Weeks, Moondance, St. Dominic's Preview, Common One mfl.? Alla nämnda pryder verkligen sin plats i skivsamlingen.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/09/16 :  07:09:06  Show Profile Send MikaF a Private Message
Jag har just nu bara en samlingsskiva på cd + hans senaste. Har dock hört Moondance och blev väl inte helt tagen den gången... Såg honm live på Grönan en gång. Helt o.k men han passar nog bättre i en rökig lokal!

/M

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/09/16 :  08:33:42  Show Profile Send JesseX a Private Message
En av hans bättre och mer väsentliga skivor. Alla skivor från den perioden är bra och den här hör till de bättre. St. Dominics preview och Tupelo honey är två andra skivor från den här perioden som också är väldigt bra.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/16 :  09:03:21  Show Profile Send sisko a Private Message
MikaF: ska du äga en Van Morrison skiva går det inte att gå förbi Astral weeks. Det kommer att förbli hans i särklass bästa och märkligaste platta. Veedon fleece är en bortglömd klassiker i samma stil som Astral weeks men når för den skull inte upp i samma astromiska höjder som Astral weeks.

Som jag ser det så finns det några skivor som är helt nödvändiga i varje skivsamling bl. a. Beatles - Rubber Soul, Velvet Underground - Velvet Underground, Rolling Stones - Exile on main street, Beach Boys - Pet Sounds etc. Det är i det sällskapet som Astral Weeks platsar även om musiken naturligtvis är totalt annorlunda från nämnda skivor.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/09/16 :  09:54:42  Show Profile Send MikaF a Private Message
Tack för tipset Sisko! Det får någ bli Veedon, Astral weeks + ev St Dominic.. alla finns för 79 kr ju :-). Beträffande dessa klassiker som du nämner så har jag faktiskt medvetet hoppat över att köpa de flesta, har hört dem för mycket i olika sammanhang så satsar hellre på nyare grejer som regel. Ljudkvaliteten betyder ju en hel del också även om många gamla håller god klass på ljudet och mycket nytt är bedrövligt producerat så är nya inspelningar i toppklass överlägsna.
Veedon är ju lite spännande bara för att den är så bortglömd.
Hälsn/M

Driver Top HiFi
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000