HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kretskort + uppmoddning!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/14 :  09:25:16  Show Profile Send primere a Private Message
Hej

Jag vill nu ta ett steg till i min utveckling! Såg att man kan etsa egna kretskort! Min fråga är kan man köpa det som de har på kjell och company?
Och vad behöver man för att etsa? (verktyg, matrial osv)

Sedan kommer min nästa fråga ser att många moddar upp sina cd spelare!
Och jag tänkte att jag kan visst göra detta men ...... ikke.
Jag vet inte vad "opampar" och sådant är ! Men är det en sund sak att byta ut dessa? Och är det kanske en ide att byta ut lytarna i signalvägen mot tex Rifa lytar eller någon som kanske kan ge mig lite mer kött på benen?

Tackar för all hjälp jag kan få i det upplysta ämnet

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:18:24  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag använder kjelloCo:s grejjer, funkar för mig! Har inte gett mig på mönsterkort än men skall prova snart.. Jag använder vanliga kort, lackpenna för att skygga den koppar jag inte vill ta bort, samt etspulver. KjelloCo har en beskrivning på deras hemsida hur man gör, det är busenkelt...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:34:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har provar kjell&co:s grejor till ett riia bygge och det var helt ok men jag köpte dock kopparlaminatet från elfa.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/09/14 :  11:44:14  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Kjells grejer är helt ok.
Ska man göra riktigt seriösa prylar köper man nog laminat nån annan stans ifrån...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/14 :  12:33:54  Show Profile Send primere a Private Message
Var köper man laminat plattor? Och går de att etsa med? på samma sätt som kjell & co "korten"

Ingen som kan ge mig lite diy anda till uppmoddningen av en cd?
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:00:42  Show Profile Send gongken a Private Message
Kolla här... Kanske hittar du nåt!
http://www.svalander.se/tips/artiklar.htm

Gong

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:04:46  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Kjelles fullaminat är faktiskt riktigt riktigt dåligt i mitt tycke. Mycket möjligt att de numera även lagerför glasfiberlaminat, i så fall köp det. Ska man nu lägga massa tid på att göra ett snyggt kretskort så kan man lika bra ha ordentliga laminat!

Edit: Ihopskrivning

www.skivatbrod.com

Edited by - php on 2004/09/14 13:05:42
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/14 :  14:01:33  Show Profile Send gongken a Private Message
De dubbelsidiga är glasfiber medans de enkelsidiga är mer åt skitlaminat, tror jag...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/14 :  14:18:42  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Cd modifieringar att rekommendera.
Enkla
Ta bort:
Muting transistorer och DC blockerande kondensatorer
Byt:
Opförstärkare Kondensatorer spänningsstabbar
Lägg till:
Ferriter och/eller induktorer

Svårare:
Lägg till:
Ny klocka. Nya transformatorer separera analogt digitalt och motor/laser drivning. Omklockning av data till DAC.
Gör om:
Analogfiltret IV steget.
Byt:
DAC

Skall du göra kort skulle jag göra ett helt nytt analogkort som tappar signalen efter DAC'en och gör IV konvertering filtrering spänningsstabilisering och mata detta med en separat transformator.

Vad gäller opampar brukar de flesta vara utbytbara men de med bara en opamp innuti kan ha lite olika finesser kopplade till de pinnar som inte används för opförstärkar anslutningarna, DC offset trim pre outputstage output osv. Det som kan ge problem är om man byter till en mycket snabbare så kan den självsvänga om layouten i CD spelaren är dålig.

Vad vill du uppnå? Bernts artiklar är bra som idekälla.

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000