HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Relästyrd volymkontroll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/09/30 :  20:31:33  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Har planer på att bygga en relästyrd volymkontroll, 8-bit.

Är det någon som vet om någon lämplig räknare för detta? Jag misstänker att jag behöver en mikrokontroller för att kunna få det hela att fungera. Finns det några färdiga mikrokontroller som skulle passa för detta ändamål?

Eller är det så att man måste sätta sig in i hur man programerar dessa? (Ibland finns det ju begränsningar i hur djupt man vill gå in på vissa delar, och detta är definitivt ett av dessa områden som jag inte är helt tänd på att ge mig in i.)

Tacksam för förslag på hur jag ska gå vidare.

loovet

// det blev en aleph 1.7 //

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/09/30 :  20:43:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det finns kanske några lämpliga digitalkretsar för det men mikrokontrollers får du programmera själv (eller fixa på något annat sätt). Beroende på hur du vill styra volymkontrollen. Tryckknappar, pulssensor eller ir-mottagare så blir det mer och mer komplicerat men i det förstnämnda fallet så tror jag nog inte att det krävs mer än 30 kommandon och i det sistnämnda kanske 150 så känner du en kompis som kan det där så krävs det nog inte många öl för att övertyga honom om att ta sig an det första fallet...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/09/30 :  20:59:28  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Tack Nagref,

Tanken är att jag skulle ha en ratt för att styra själva digitalkretsen eller mikrokontrollern. Och jag hade då tänkt mig en ratt som man bara kan vrida en liten bit (om man säger så) säg ca 20 - 30 grader. När då ratten vrids åt det ena eller andra hållet så skulle en pulserande spänning och på så sätt styra den digitala kretsen eller mikrokontrollen. Är detta möjligt?

Vilken mikrokontroller skulle du kunna rekommendera?

Är det någon som vet en passande digitalkrets för det jag är ute efter?

loovet
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/09/30 :  21:06:40  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det är fullt möjligt och det är så de flesta gör. Från den billiga bilstereon till Krellar!
Pulsgivare finns på Elfa för kanske 40kr m moms. och en lämplig mikrokontroller är en som har två ingångar (från pulsgivaren) och 8 utgångar dvs 10 I/O-portar. En PIC16C505 klarar det galant (kostar 25 pix) och då slipper du en kvartskristall dessutom.

Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/09/30 :  21:17:32  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Tanken är att den ska styra volymen på min tänkta Aleph 1.7.

Om jag har förstått det hela rätt så skall dett då att programera dessa mikrokontrollers på datorn. För att sedan via skrivarporten kunna överföra programeringen till själva mikrokontrollern. Stämmer detta och vad behöver jag om jag själv skulle vilja prova på att programera en sådan?

Program?

Kontakter till skrivarporten m m?

Var finns det lämpligtvis att läsa mer om detta?

Jag kan väl programera lite VisualBasic med loopar och andra grundläggande satser mm Tror du att det är omöjligt för en novis att sätta sig in i detta eller är det bättra att lämna ifrånsig arbetet?

loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/09/30 :  21:40:59  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag tror att det kan vara möjligt för en novis att klara det. Det är lite klurigt i början men det borde vara greppbart speciellt om man har lite erfarenhet av programmering.
Man behöver nog en proggrameringsmiljö som MPLAB som finns att hämta från microchip.com, databladet för den aktuella kretsen och en programmerare (den sistnämnda finns det byggbeskrivningar på nätet men jag har inga länkar här). En nyböjarbok kan man köpa från Elfa så att man får lite fler ingångspunkter.

Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/09/30 :  22:32:33  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Tack Nagref,

som en DIY:are så är det ju ibland som roligast när det är som motigast. Efter regn kommer...

Så varför inte ge sig ut på lite djupt vatten och se om man kan ro iland det här. Förmodligen finns det ju alltid hjälp här på forumet om man skulle behöva.

Hälsningar

loovet
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/09/30 :  23:13:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
I ett riktigt nödfall så kan jag nog ställa upp mot de där ölen i betalning...

Har suttit den senaste veckan och programmerat en mycket mer avancerad mikrokontroller än 16C505 och har nog en vecka kvar innan det bli något av det.

Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/09/30 :  23:59:30  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Betalning i bira det ska vi nog kunna ordna...

Jag återkommer.

loovet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000