HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Switchande nätdelar, era åsikter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/13 :  10:50:35  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Jag vet nog att puristerna rynkar på näsan åt dem... men är det nån här som använt eller övervägt att använda en i nåt förstärkarbygge?

Det finns ju färdiga moduler att köpa som ger brutala mängder med ström, och man kunde också använda två PC-PSU:n... en gammal AT-PSU redan ger ju 8A på 12V, två såna kanske till nåt litet klass-A-bygge?

Så jättemycket störningar kan de ju knappast ge eftersom de ska klara att driva känslig elektronik som datorer.

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/13 :  11:02:16  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Hittade en sida med ritning på en för radioamatörer, 13.8V och 40A!
http://www.qsl.net/xq2fod/Electron/PS40/PS40.html

Kan säkert anpassas för egna behov. Problemet är att få tag på transformatorer för frekvenserna som används.
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2004/09/14 :  15:46:05  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Låter verkligen intressant. Skulle behöva 2 x 27V 20A. Ska söka vidare.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/14 :  21:08:24  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Att stort problem är att enklare agg kräver en minbelastning som är ganska stor. PC-agg är ibland inte så bra i detta avseende. De kan kräva ampere i minström.

Notera också att datorer inte är så värst analoga.......

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/15 :  01:53:13  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Kari:
quote:
Låter verkligen intressant. Skulle behöva 2 x 27V 20A. Ska söka vidare.
Det borde inte vara omöjligt att modifiera ritningen till det där radioamatöraggregatet från 13,8V till 27v. Den totala max-effekten är ungefär densamma.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/15 :  10:01:49  Show Profile Send UrSv a Private Message
Får man fråga vad du tänkt att använda aggregatet till?

Förslag som är "reglerbart":
http://www.a-and-t-labs.com/K6_Sw_Amp/index.htm
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/15 :  11:10:33  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Om man t.ex. bygger en klass-a förstärkare har man ju en ganska rejäl tomgångsström, så det borde inte vara nåt problem.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/09/15 :  14:27:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Har aldrig byggt med något, men mina intryck av hur dessa fungerar hos slutsteg är översvallande positiva.

Om det kan tjäna som inspirationskälla eller kunskapsinhämtning se gärna :

www.qscaudio.com

Kolla manualerna till deras PLX och Poerlight2 serie, där finns enklare funktionsscheman uppritade.

Jag kan aldrig i mitt liv begripa varför switchade nätdelar skulle vara sämre i något avseende.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/09/15 :  16:49:40  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Hur kan det komma sig att nästan inga kommersiella förstärkartillverkare (undantaget bilslutsteg, där det är ett måste) använder sig av tekniken, utan istället har traditionella nätdelar med klumpiga och dyra transformatorer?
Är de rädda att inte bli "accepterade" om de kommer ut med ett lätt och billigt steg?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/15 :  17:08:22  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är rätt vanligt inom PA där anledning såvitt jag förstår är utrymme och vikt i stor utsträckning (se martinssons länk). Allt fler tillverkare använder tekniken och även dyrare grejor använder den, t.ex. Grendel, men vad jag har förstått är det dyrare att utrusta en billig förstärkare med en switchad nätdel än det är med konventionell. Förutom detta är det inte speciellt lätt att designa/tillverka en nätdel till förstärkare. Bruno Putzeys som designat förstärkamodulerna från Hypex anser att det finns max 10 personer i världen som klarar av att designa en switchad förstärkare korrekt och ännu färre som klara av nätdelen.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/15 :  17:09:30  Show Profile Send Sanoj a Private Message
http://www.hificonsult.se/bladelius.html

Bladelius Grendel har en switchad nätdel på 8,5 kVA

// Jonas

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2004/09/16 11:32:08
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/15 :  17:24:43  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det ligger lite i Urbans påstående. Vore det falskt så hade väl fler försökt sig på det. Det finns många misslyckade klass D projekt....

Jag har pillat lite med ett "power factor correction" agg och att bara linda trafar for flera hundra kHz med låga förluster och många ampere är inget för novisen.... mig alltså.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/15 :  17:32:45  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det finns dessutom, om jag inte fattat det fel, ett par problem med just förstärkare och switchade nätdelar och det är att en switchad nätdel har en överlastkaraktäristik som inte är speciellt audiofil dvs s.k. cut-out vilket betyder att när man når max last så stänger nätdelen av och vårt förstärkarsteg har ingen matning alls vid max belastning. Designar man då en förstärkare för låga laste blir det snabbt stora överkapacitet jämfört med normal drift. En konventionell nätdel bryr ju sig knappt om man "kortsluter" tillfälligt (millisekunder alltså) och överlastkaraktäristiken består av sjunkande spänning och inget annat.

Detta är ett problem utöver det med högfrekventa störningar i närheten av en känslig förstärkare....

Jag kan ju (som vanligt...?) vara helt vilse men vi har ju auktoriteter (Pabo?) på switchat på forumet som säkert kan rätta till det.

Edited by - UrSv on 2004/09/15 17:34:17
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/09/16 :  07:22:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Intressant, jag är ingen DIY'are, men de switchade nätdelar jag indirekt har använt i och med att jag lyssnat (utvärderat) och stundtals pressat flera olika slutsteg med och utan switchad nätdel, och för mig står det klart att switchad nätdel håller uppe ljudkvaliteten bättre vid ÄVEN svåra förhållanden.

De konventionella nätdelarna tappar musten när det blir för mkt att göra, det grötar till sig och rappheten/renheten är som bortblåst.

Detta var/är dock inga HIFI steg, men vad det nätdelens prestanda beträffar ser jag inte hur en konventionell skulle kunna vara bättre.

Mitt generella intryck är att switchat vinner på alla punkter, detta är min erfarenhet, och de avser PA-steg, det var så pass positivt att jag numera använder just ett sådant typ av steg hemma.

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/16 :  09:45:02  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag tror inte jag påstod att det var bättre om vi avser ljudkvalitet. En bra switchad nätdel kan säkert vara minst lika nra eller bättre som en konventionell. Problemet ligger allstå i att hitta en nätdel som är tillräckligt stor, billig och inte dras med problem som stör funktionen i förstärkaren. Det är inte så lätt.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/16 :  09:56:16  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Martinsson skrev:
quote:

De konventionella nätdelarna tappar musten när det blir för mkt att göra, det grötar till sig och rappheten/renheten är som bortblåst.

Detta var/är dock inga HIFI steg, men vad det nätdelens prestanda beträffar ser jag inte hur en konventionell skulle kunna vara bättre.

Problemet kanske var förstärkaren i sig och inte nätdelen? Blev det bättre när du tog samma förstärkare och bytte nätdel till switchat?

Pratar vi om päron och äpplen eller om apelsiner och apelsiner?

Om ett switchat agg ska vinna på alla punkter över en konventionell (vi pratar då bara elektrisk prestanda inte pris eller komplexitet) så har vi ett seriöst bygge i synnerhet om det ska ha stor överkapacitet. Kommersialle agg på kanske 1000 W som klarar låg last också samt har låg emission kostar en skön slant.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/09/16 10:01:47
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/09/16 :  10:06:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ni har rätt, jag skulle varit tydligare.

Jag har provat ett antal konventionella mot ett antal switchade och resultaten var kategoriskt de samma, dvs switchade hade ungefärligen samma karaktär, konventionella likaså.

Detta var generellt och avsåg ljudkvalitet vid både normal lyssningsvolym och (främst) hur det lät när man pressade stegen.

Några exempel (som jag kommer på för stunden) :

Switchade :
LAB4000
QSC PLX3402

Konventionella :
Master DL1800
LAB1000
QSC RMX1450 (Klarade sig riktigt bra)

Jag är medveten om skillnaderna i effekt, och ålder på kontruktion, men det verkade ändå som om de switchade kontruktionerna klarade sig bättre överlag.

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/16 :  11:13:41  Show Profile  Visit peranders's Homepage
... fast är inte dessa steg rena PA steg, inte high-end precis? Pressa stegen, är det att kräma ut full spätta? I så fall är det väl en hel del som skiljer. Ska man ge en rättvis jämförelse så ska man väl spela på samma volym och långt från klippning.

Anledningen till switchat i PA steg är att få ner vikten så de stackars roddarna inte behöver släpa på så mycket.

Gissa hur mycket Labgruppens 6.4 kW steg skulle ha vägt om det satt en 50 Hz trafo i den.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/09/16 11:15:58
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:01:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Sant, sant.. det kanske var dumt av mig att dra upp detta här, men det är min enda erfarenheter av switchat, det jag ville få fram var att switchade steg enligt mina erfarenheter har mkt trevlig karaktär, och mina erfarenheter är inte av high end, kände dock att det kunde vara intressant att dela med mig av detta iallafall.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000